70 Rajd Polski – kompendium wiedzy, czyli historia, plan, testy i rolowanie

Historia Rajdu Polski sięga roku 1921, gdy trasa wiodła z Warszawy do Białowieży, a z sześciu uczestników najlepszym okazał się Tadeusz Heyne. Rajd Polski, podobny do tych które znamy dzisiaj odbył się pierwszy raz w roku 1960, od razu jako Elimicnaj najważniejszego wtedy cyklu na świecie, czyli Mistrzostw Europy. Z roku na rok nasz rodzimy rajd stawał się coraz sławniejszy i… trudniejszy, a w 1973 zaliczany był już do nowo powstałych Mistrzostw Świata. Niestety pewne niedociągnięcia organizacyjne, których owocem było pojawienie się na mecie jedynie trzech załóg spowodowały, że na długo zniknął z tej prestiżowej serii. W roku 1974 przeniesiono go z Krakowa na Dolny Śląsk, a w 1989 uzyskał najwyższy 20 współczynnik Mistrzostw Europy. W roku 1997 z powodu pustej sakiewki na Dolnym Śląsku rajd wrócił w okolice Krakowa, by w 2000 znów powędrować do województwa, którego stolicą jest Wrocław.  Trzeba przyznać, że przepiękne krajobrazy i asfaltowe odcinki zlokalizowane na Kotlinie Kłodzkiej były czymś, co tygryski lubią najbardziej, aczkolwiek… szutrowe odcinki w okolicach Mikołajek, na których Rajd Polski odbywa się od roku 2005 aż po dziś dzień mogą z nimi bez wstydu, naprawdę godnie rywalizować. Są szybkie, widowiskowe, przypominają trochę odcinki z Finlandii, choć u nas jest zdecydowanie mniej hop, a zdecydowanie więcej dziur (taka już nasza narodowa przywara).

Jubileuszowa edycja Rajdu Polski będzie bez najmniejszych wątpliwości edycją szczególną (fakt, że imprezę objął patronatem sam Prezydent RP Bronisław Komorowski mówi sam za siebie), edycją rekordową. Z tej okazji organizatorzy przygotowali znakomite centrum dla kibiców na czas trwania imprezy, czyli Rally Fan Park LOTOS 70. Rajdu Polski w którym  znajdziemy informacje o wynikach, bieżące relacje z odcinków specjalnych, czy komentarze ekspertów. Będzie można podjąć rywalizację w konkursach z nagrodami, czy pościgać się w grach. Ponadto swoje stoiska przygotowali: Nissan, Mazda, Mitsubishi, Mercedes, Hertz, Citroen, Compensa, Lotto i oczywiście (zdziwilibyśmy się, gdyby nie) Lotos.

100000 (tak, tak, nie pomyliły nam się zera: sto tysięcy) kibiców będzie mogło podziwiać zmagania 85 załóg pochodzących z aż 18 krajów świata. A krążą pogłoski, że od przyszłego sezonu Rajd Polski wróci do kalendarza WRC… Oczywiście nie bez znaczenia dla takiej frekwencji fanów jest uczestnictwo obecnego lidera klasyfikacji WRC2. Robert Kubica, bo o nim mowa, będzie rywalizował z takimi kierowcami jak obecny Mistrz Polski Kajetan Kajetanowicz, Krzysztof Hołowczyc, Michał Kościuszko (któremu na szczęście udało się wykurować wystarczająco po pechowym urazie z Rajdu Niemiec, by dostać zgodę na start) , bracia Bębenkowie czy Michał Sołowow. Do tego dochodzi czołówka ERC czyli Jan Kopecky, Craig Breen, czy Bryan Bouffier. Kajto, specjalnie z tej okazji wynajął szybszą Fiestę R5, podobnie zresztą Kościuszko. Ogólnie rzecz biorąc, gdy spojrzeć na listę startową i samochody to można odnieść wrażenie, że chłopaki zbroją się, jak Niemcy przed 1939… W tym samym czasie osoba, która (nie bójmy się tego powiedzieć) jest największą gwiazdą owej imprezy podchodzi do tego tak:

Oto krótki, acz bardzo interesujący wywiad z Kajetanem Kajetanowiczem dotyczący rajdu i Roberta, w którym wyraża się niezwykle ciepło o swoim młodszym koledze:

Wczorajsze rolowanie Kubicy (swoją drogą musiał mieć niesamowity widok lecąc nad swoiskimi krasulami) zakończyło się szczęśliwie i dla załogi (co było wiadomo od razu) i dla samochodu (co nie było takie oczywiste), który z pewnością będzie naprawiony i gotowy na piątek. Poniżej prezentujemy film z wypadku, którego przyczyną mogła być awaria zawieszenia:

http://youtu.be/y44iHa26DBc

W każdym razie:

524522_569247286466621_1529364624_n

photo by Sokolim Okiem

 

Oto plan rajdu:

Czwartek, 12.09.2013
08:00 – otwarcie parku serwisowego
16:00 – otwarcie biura prasowego
18:00 – zakończenie zapoznania z trasą

Piątek, 13.09.2013
07:00 – 12:00 – badanie kontrolne
12:00 – 15:00 – wolne przejazdy odcinka kwalifikacyjnego – tor w Mikołajkach
16:00 – 18:00 – odcinek kwalifikacyjny – tor w Mikołajkach
20:00 – ceremonia startu i wybór pozycji startowych
do I etapu rajdu
– Plac Wolności w Mikołajkach

Sobota, 14.09.2013
godz. 8:48 – Tałty (14,54 km)
godz. 9:40 – Baranowo (17,51 km)
godz. 11:36 – Mrągowo (25,16 km) – EUROSPORT na żywo
godz. 14:10 – Tałty 2 (14,54 km)
godz. 15:02 – Baranowo 2 (17,51 km)
godz. 16:11 – Mikołajki (2,5 km)
godz. 18:06 – Mrągowo 2 (25,16 km) – EUROSPORT na żywo

Niedziela, 15.09.2013
godz. 7:05 – Biskupiec (15,58 km)
godz. 8:17 – Użranki (15,14 km)
godz. 10:06 – Mateuszek 1 (26,02 km) –  EUROSPORT na żywo
godz. 15:05 – Biskupiec 2 (15,58 km)
godz. 16:17 – Użranki 2 (15,14 km)
godz. 18:06 – Mateuszek 2 (26,02 km) – EUROSPORT na żywo

Cieszy nas niezmiernie postawa Eurosportu, dzięki któremu będziemy mogli podziwiać niektóre sobotnie i niedzielne odcinki specjalne… na żywo! Mrągowo 1 od godz. 11:30 do 12:30, Mrągowo 2 od godz. 18:00 do 19:00, Mateuszek 1 od godz. 10:00 do 11:00, Mateuszek 2 od godz. 18:00 do 19:00.

Rozkład poszczególnych oes’ów pochodzi z www.rajdpolski.pl, czyli oficjalnej strony Rajdu Polski:

abc1 abc2 abc3 abc4 abc5 abc6

Na sam koniec zapraszamy na obszerny ponad siedmiominutowy film z testów Roberta:

oraz znakomicie zrealizowany trochę krótszy materiał:

W zeszłym roku wszystkich pozamiatał Esapekka Lappi, 2 i 3 lata temu zwycięzcą okazał się Kajto, w 2005 roku Hołek, a w 2008 Bębenek. Na kogo stawiacie tym razem?

 

Dodaj komentarz