9 najważniejszych i najciekawszych sportowych sukcesów Toyoty w 2018 roku

FIA World Rally Championship 2018 / Round 08 / Rally Finland 2018 / July 26-29, 2018 // Worldwide Copyright: Toyota Gazoo Racing WRC

To był naprawdę pracowity rok dla Toyoty. Japońska marka nie tylko przygotowała szereg premier samochodowych, ale również z dużym zaangażowaniem rywalizowała w motorsporcie. Wysiłki opłaciły się – takie sukcesy jak wygrana w wyścigu Le Mans 24h czy Rajdowe Mistrzostwo Świata w kategorii konstruktorów są tego doskonałym dowodem. Ale to tylko garstka z najważniejszych i najciekawszych sukcesów Toyoty w sportach motorowych w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

2018 FIA World Rally Championship / Round 06, Rally Portugal / May 17-20, 2018 // Worldwide Copyright: Toyota Gazoo Racing WRC

Rajdowe Mistrzostwo Świata
Zbudowanie rajdówki na najwyższym, światowym poziomie nie jest łatwą sprawą. A takiej, która okaże się najlepsza w sezonie i przyniesie mistrzowski tytuł tym bardziej. Jednak Toyota, chociaż dopiero co powróciła do WRC po wieloletniej przerwie, nie potrzebowała wiele czasu, by stworzyć zwycięską konstrukcję i zgrany zespół. Już w drugim sezonie startów w WRC ekipa Toyota Gazoo Racing WRT dzięki swojemu Yarisowi WRC zdobyła mistrzowski tytuł w klasyfikacji producentów. To już czwarty raz, kiedy Toyota sięgnęła po ten niezwykle prestiżowy tytuł.

TOYOTA GAZOO Racing.
Le Mans 24 Hours Race, 11th to 17th June 2018
Circuit de la Sarthe, Le Mans, France.


Triumf w Le Mans 24h

Zwycięstwo w legendarnym, 24-godzinnym wyścigu Le Mans jest marzeniem praktycznie każdego kierowcy wyścigowego. W tym roku to pragnienie udało się spełnić kierowcom Toyoty, a japońska marka po raz pierwszy w swojej historii wygrała ten słynny wyścig. Co więcej, na drugim miejscu podium 86. 24 Hours of Le Mans również stanęła Toyota TS050 Hybrid, a Kazuki Nakajima stał się pierwszym japońskim kierowcą, który wygrał ten wyścig w samochodzie pochodzącym z Japonii. Liczba 86 znowu okazała się szczęśliwa dla Toyoty.

Toyota Avensis wygrywa w BTCC
Czy pełnowymiarowy sedan, cieszący się dużą popularnością wśród klientów flotowych może zostać zwycięskim autem wyścigowym? Oczywiście! Wystarczy, że zostanie przekazany w ręce odpowiedniego kierowcy i zespołu. Tak właśnie było w przypadku Toyoty Avensis prowadzonej przez Toma Ingrama i przygotowanej w warsztacie zespołu Speedworks Motorsport. W tym sezonie British Touring Car Championship Ingram po raz drugi z rzędu zwyciężył w klasyfikacji kierowców niezależnych, wygrywając trzy wyścigi i aż 9 razy stając na podium. Teraz miejsce Avensisa w BTTC zajmie nowa Toyota Corolla hatchback.


Toyota dominuje w Rajdzie Dakar

Wyczerpujący, niezwykle obciążający samochody i załogi, najtrudniejszy rajd świata – do tego opisu najlepiej pasuje jeden samochód, a jest nim Toyota Hilux. Właśnie tym modelem po raz kolejny Toyota zdecydowała się powalczyć w Rajdzie Dakar 2018. I odniosła niemały sukces, bo spośród trzech pickupów startujących w barwach Toyota Gazoo Racing South Africa, aż dwa znalazły się na podium, zajmując drugie i trzecie miejsce. Ale Hilux nie był jedyną terenówką, która reprezentowała japońską markę. Do walki ponownie stanęła ekipa Team Land Cruiser Toyota Auto Body i po raz piąty z rzędu zwyciężyła w klasie samochodów produkcyjnych.


Tundra podbija NASCAR

Ma silnik V8 o mocy 600 KM przygotowany przez TRD, nadwozie opracowane przez CALTY DESIGN i jest napędzana etanolem z 10-procentową domieszką benzyny – oto Toyota Tundra startująca w NASCAR Truck Series. Startująca z sukcesami – w tym roku Brett Moffitt zdobył nią mistrzostwo w serii. I to nie pierwsze, bowiem odkąd w 2004 Toyota zaangażowała się w starty, pickup wygrał 179 wyścigów i zapewnił sześć mistrzostw.


Team TOM’S rządzi w Japanese F3 Championship

Wyścigowa seria Japanese F3 Championship jest prawdziwym inkubatorem talentów. Toyota angażuje się w nią, poszukując uzdolnionych kierowców i wspiera ekipę TOM’S. Zespół startuje dwoma bolidami Dallara F317 wyposażonymi w wyścigowe silniki Toyoty TAZ31 o mocy około 240 KM, połączone z 6-biegowymi, półautomatycznymi skrzyniami biegów. I nie daje szans rywalom. Chociaż w serii rywalizowało w tym sezonie 11 zespołów, zwycięstwa we wszystkich 19 wyścigach przypadły kierowcom teamu TOM’S! Najlepszy okazał się Sho Tsuboi, który wygrał ich aż 17, z czego 12 pod rząd!

Tom Ingram (GBR) Speedworks Motorsport Toyota Avensis


Trzeci triumf Toyoty w NHRA Funny Car Championship

Toyota Camry w 3.82 s pokonująca ćwierć mili – oto samochód wspieranego przez Toyotę J.R. Todda, który zapewnił kierowcy mistrzostwo świata w serii NHRA Funny Car Championship. Ten dragster nie jest oczywiście wygodnym sedanem, to prawdziwy wilk w owczej skórze. Pod zaprojektowanym przez CALTY nadwoziem z karbonu kryje się V-ósemka na nitrometan, która – co trudno dokładnie zmierzyć – wytwarza moc około 8 000 koni mechanicznych! Słowo „funny” w nazwie serii może dotyczyć nietypowego wyglądu pojazdów, ale na pewno nie odnosi się do osiągów. Warto dodać, że zwycięstwo J.R. Todda było jednocześnie trzecim triumfem Toyoty w NHRA Funny Car Championship od początku startów Toyoty, czyli od 2008 roku.


Ponad 600-konne GT86 wygrywa w Japanese Sprint Series

Czy Japanese Sprint Series to wyścigowa rywalizacja rozgrywana w Japonii? Nie, to tylko brytyjska seria stworzona dla kierowców samochodów z Kraju Kwitnącej Wiśni. Chociaż wymagania stawiane przed zawodnikami są stosunkowo niewielkie – potrzebne jest jedynie prawo jazdy oraz samochód spełniający normy bezpieczeństwa i emisji hałasu, rywalizacja w tej serii to nie przelewki. Dowodem tego jest około 640-konna, turbodoładowana, ale wciąż tylnonapędowa Toyota GT86 Adriana Smitha, przygotowana przez Fensport. Auto zapewniło kierowcy zwycięstwo w inauguracyjnym sezonie serii, a kierowca jako jedyny uczestnik stanął na podium wszystkich rund. Co ciekawe, na drugim miejscu w klasyfikacji generalnej znalazła się inna Toyota – czteronapędowa Celica GT-Four.

FIA World Rally Championship 2018 / Round 08 / Rally Finland 2018 / July 26-29, 2018 // Worldwide Copyright: Toyota Gazoo Racing WRC


Silnik Toyoty daje zwycięstwo w POWRi National Midgets League

W POWRi National Midgets League startują ważące około 400 kg, tylnonapędowe buggy rozmiarów Toyoty Aygo. W tym sezonie amerykańskiej serii zwycięzcą został Tucker Klaasmeyer, którego pojazd był napędzany 2,7-litrowym, czterocylindrowym silnikiem opracowanym przez TRD i wytwarzającym około 400 KM. W trakcie sezonu 23-letni kierowca 13 razy stawał na podium, w tym 6-krotnie na jego najwyższym stopniu.

inf.pras.