ABC hamulców

1108

Układ hamulcowy? Warto wiedzieć o nich więcej.

Hamulce to jeden z najważniejszych układów w budowie naszego samochodu. Ich zadaniem jest wytracanie prędkości, które w sportach mogą być wysokie. Są elementem pojazdu, który ma największy wpływ na bezpieczeństwo.

Zacznijmy od rodzajów hamulców. Rozróżniamy dwa podstawowe typy:

-hamulce bębnowe. Elementy cierne, poprzez mechanizm rozpierający wywołują nacisk na obracający się wokół nich bęben.

Document4

Hamulce bębnowe montowane są zazwyczaj na tylnej osi pojazdu. Niestety mają wady: siła hamowania mniejsza, niż w hamulcach tarczowych. Słabe odprowadzanie ciepła, przez co przy agresywnej jeździe może dojść do zaniku hamowania. Pył powstający w wyniku tarcia nie jest odprowadzany i zbiera się wewnątrz bębna.

-hamulec tarczowy. Elementy cierne (klocki hamulcowe) umieszczone w jarzmie i objęte zaciskiem hamulcowym, ściskają tarczę wywołując tarcie.

Document7

Hamulce tarczowe są najpopularniejszym rozwiązaniem i są powszechnie stosowane. Mają wiele zalet, takich jak: wysoka skuteczność hamowania, zanieczyszczenia mają mały wpływ na ich sprawność, łatwa obsługa i naprawa, możliwość łatwej modernizacji.

Jeśli zaś chodzi o wady, wspomnieć należy, że rozgrzane tarcze hamulcowe mogą się skrzywić w przypadku obfitego zalania wodą ( np. przejazd przez głęboką kałużę). Skutkuje to drżeniem kierownicy przy hamowaniu. Na szczęście takie tarcze wystarczy przetoczyć u tokarza ( koszt ok. 30-50zł).

Tarcze hamulcowe mogą być także wentylowane, co ma znaczny wpływ na odprowadzanie ciepła. Nacinane, co wspomaga odprowadzanie pyłu z klocków hamulcowych. Nawiercane, to wspomaga oba czynniki.

Wielu producentów oferuje wyczynowe zestawy klocków i tarcz do większości popularnych modeli samochodów. Takie zestawy montuje się bezproblemowo w miejsce oryginalnych części; ich koszt zależy od jakości produktu, oraz modelu samochodu. Najtańsze zestawy kosztują już od ok 400zł, a profesjonalne zestawy do topowych modeli mogą sięgać aż 3000zł i więcej.

Jeśli chodzi o zaciski hamulcowe – najważniejszym odróżniającym je czynnikiem jest ilość tłoczków, czyli elementów przenoszących ciśnienie płynu hamulcowego, na nacisk na klocki. Im tłoczków jest więcej, tym lepsze dozowanie siły nacisku.

pinza 478x267

Słowo o elastycznych przewodach hamulcowych. Warto zastąpić je zamiennikami w stalowym oplocie. Są dużo odporniejsze na działanie temperatur w stosunku do standardowych, a ich koszt nie nadwyręży znacząco budżetu budowy samochodu do sportu.

Tekst: Maciej Goździkowski