Pochodzący z Ustronia Szymon Żarłok wraz z pilotem Krzysztofem Pietruszką wygrali dziś 44. edycję Rajdu Cieszyńska Barbórka. Na wymagających odcinkach „Cieszynki” wiceliderzy klasyfikacji mistrzostw odnieśli przekonujące zwycięstwo, meldując się na mecie z blisko półminutową przewagą nad rywalami. Ten wynik dał im łącznie 30 punktów, w tym 5 zdobytych na dodatkowo punktowanym, finałowym oesie rajdu. To oznacza, że reprezentanci Kubala Rally Team sięgnęli w tym roku po tytuł wicemistrzów Śląska. Drugie miejsce wywalczyli Krzysztof Rybka z Michałem Miklaszewskim, a trzecia lokata padła łupem Adama Wrocławskiego z Markiem Dobrowolskim. Zmagania w tegorocznej „Cieszynce” rozpoczęły się odcinkiem Noszak – widowiskowym prologiem przeprowadzonym na terenie Browaru Zamkowego i ulicach Cieszyna. Trasa o długości 1,3 kilometra obfitowała w ciasne nawroty, obroty wokół beczki, jak i śliskie partie po kostce brukowej, które przyciągnęły sporo kibiców. Najszybsi w tych warunkach byli Gracjan Grela i Agnieszka Załęcka (Honda Civic), którzy wyprzedzili Maćka Sordyla i Krystiana Korzeniowskiego (również Honda Civic) oraz Adama Wrocławskiego i Marka Dobrowolskiego (Renault Clio). W sobotę rano Grela był ciut wolniejszy i po trzecim odcinku stracił prowadzenie na rzecz Sordyla, jednak Cieszyńska Barbórka jak zawsze obfitowała w niespodziewane zwroty akcji. Zeszłoroczny mistrz Śląska przestał się liczyć w walce o czołowe pozycje po awarii półosi. Co prawda udało mu się powrócić na trasę, jednak strata wynikająca z jazdy uszkodzonym samochodem sprawiła, że ukończył on rajd dopiero na 18. pozycji. Podobny los spotkał tegorocznego mistrza klasy PPC Łukasza Godulę, który w ten weekend zaliczał swój pierwszy start za kierownicą Hondy Civic. Początek był dobry, jednak ostatecznie drugie miejsce na oesie VAG-Expert na niewiele się zdało, gdyż w jego aucie również zawiodła półoś. Szczęścia nie miał też Sordyl, który na piątym odcinku specjalnym zaliczył bliskie spotkanie z betonowymi barierami. Załoga cudem mogła kontynuować jazdę, auto odmówiło posłuszeństwa dopiero przed samym wjazdem na serwis, więc po szybkiej naprawie chłodnicy i elementów karoserii zwycięzcy trzeciego oesu powrócili na trasę. Problemy rywali były wodą na młyn dla Szymona Żarłoka, który przed rozpoczęciem zmagań zapowiadał rozważną jazdę, która ma zapewnić mu utrzymanie drugiego miejsca w klasyfikacji generalnej. Nawet zmieniające się warunki i końcówka rajdu rozgrywana w deszczu nie przeszkodziła mu w wygraniu czterech odcinków, co było bardziej niż wystarczające do zwycięstwa w tegorocznej Cieszyńskiej Barbórce, a także zapewnienia sobie upragnionego celu – tytułu rajdowych wicemistrzów Śląska. Warto dodać, że dla Żarłoka jest to drugie zwycięstwo w tym sezonie, co przy czterech triumfach nieobecnego na trasie „Cieszynki” Damiana Kostki oznacza, że ci dwaj zawodnicy kompletnie zdominowali tegoroczną rywalizację w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Śląska. W niezwykle dramatyczny sposób rozstrzygnęły się losy tytuły w klasie RO1. Adam Wrocławski zajął trzecie miejsce w Rajdzie Cieszyńska Barbórka, jednak nie wystarczyło to do założenia mistrzowskiej korony – przede wszystkim przez błąd Adama na Power Stage, który pozbawił go zderzaka w Clio, a także najlepszego czasu i tym samym dodatkowego bonusowego oczka. Po odliczeniu jednej najsłabszej rundy Wrocławski i Dominik Cholewa (Renault Clio) mają tyle samo punktów, ale dzięki zwycięstwom w klasie w rajdach Wisły oraz Grodzkim to właśnie Cholewa może cieszyć się z mistrzowskiej korony w klasie, jak i tytułu II wicemistrza Śląska. W Pucharze Peugeota i Citroena najszybszymi okazali się Szymon i Mirosław Kalczyńscy (Peugeot 106), którzy pokonali Łukasza Czubaja i Dominika Bubulę (Citroen Saxo) oraz Bartka i Grzegorza Bębenków zapewniając sobie przy tym drugie miejsce w klasyfikacji całego sezonu PPC. Trzecia lokata w końcowej punktacji przypadła natomiast ojcu i synowi – Bartek Bębenek w swoim pierwszym pełnym sezonie w rajdach samochodowych wywalczył tytuł II wicemistrza klasy PPC. W klasie RO Open N najszybciej odcinki specjalne pokonali Krzysztof Pacholec z Inez Adamską (Mitsubishi Lancer Evo X). Z trzech załóg w Pucharze Cento Rally (PCR) najmniej czasu na dotarcie do mety do mety potrzebowało małżeństwo – Grzegorz i Anna Nosalscy (Fiat Seicento). 44. Cieszyńska Barbórka to także rywalizacja w klasach Gość, w których ścigają się zawodnicy z licencjami upoważniającymi do startu w zawodach wyższej rangi. I tak w klasie Gość 2WD (samochody z napędem na jedną oś) obserwowaliśmy zacięty pojedynek dwóch miejscowych załóg. Zwycięsko wyszli z niego Kamil Bolek i Marcin Gaś w Peugeocie 208 R2. Zwycięzcy „Cieszynki” z 2016 roku pokonali wicemistrzów Polski w klasie 4, czyli Jacka Jureckiego i Michała Trelę (również Peugeot 208 R2). Z kolei w klasie Gość 4WD po zwycięstwo sięgnęli Grzegorz Olchawski i Łukasz Wroński jadący historycznym Audi Quattro. W Super KJS najszybsza okazała się załoga Marcin Świder/Kajetan Świder (Honda Civic), którzy byli najszybsi także w klasie 2. Zaledwie za 0,4 s za ich plecami znaleźli się Janusz Stebel i Michał Baron (również Honda Civic), zaś podium, ze stratą dodatkowych 0,2 sekundy, uzupełnili Daniel Dembinny i Damian Włodarczyk i Damian Włodarczyk (Honda CRX). W klasie 3 najszybsi byli Krystian i Marzena Kurowscy (Renault Clio), natomiast klasa 4 to triumf Sławomira i Jakuba Sikorów (Subaru Impreza). W klasie 1 zwyciężyli Dariusz Badura i Janusz Wołek (Fiat Seicento). Klasyfikacja końcowa 44. Rajdu Cieszyńska Barbórka – 6. rundy RSMŚl 2018: 1. Szymon Żarłok/Krzysztof Pietruszka (Honda Civic) 28:05,4 s. Nieoficjalna klasyfikacja końcowa Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Śląska 2018: 1. Kostka/Martynek 115 pkt. Zwycięzcy odcinków specjalnych: OS 1 (Noszak): Gracjan Grela/Agnieszka Załęcka (Honda Civic) Statystyki zawodów: Wystartowało załóg: 93, w tym 29 w Super KJS Zwycięzcy klas: RO 1: Adam Wrocławski/Marek Dobrowolski (Renault Clio) Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Śląska – informacje: Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Śląska 2018 dofinansowano z budżetu Samorządu Województwa Śląskiego, a honorowy patronat nad cyklem objął Marszałek Województwa Śląskiego. RSMŚl to cykl rajdów okręgowych, organizowanych przez automobilkluby zrzeszone w Polskim Związku Motorowym (ZO Katowice). Rundy zaliczane do RSMŚl to jednodniowe rajdy, o łącznej długości odcinków specjalnych od 25 do 50 km. Mogą brać w nich udział kierowcy posiadający licencję RN (licencja rajdowa I stopnia), oraz piloci posiadający licencję R, RN, lub R-codriver. Kierowcy z licencją R (licencja rajdowa II stopnia) mogą startować tylko w klasie Gość. Do zawodów dopuszczone są samochody posiadające aktualną lub wygasłą licencję FIA/PZM oraz samochody klasy Open. Wszystkie pojazdy i zawodnicy muszą posiadać wyposażenie bezpieczeństwa zgodne z regulaminem mistrzostw. W sezonie 2018 kalendarz mistrzostw tworzy sześć rund, w których zawodnicy ścigają się po asfaltowych odcinkach specjalnych:
|