Pod znakiem debiutu Rajd Meksyku

  • Rajd Meksyku – debiut Huberta w Rajdowych Mistrzostwach Świata za kierownicą Peugeota 208 T16 w barwach Peugeot Sport Slovakia
  • Najdłuższy odcinek specjalny w całym kalendarzu WRC liczący dokładnie 80 kilometrów
  • 21 odcinków specjalnych o łącznej długości 399 kilometrów
  • Trasy zlokalizowane na wysokości powyżej 2500 m n.p.m. powodują spory spadek mocy silników
  • Kontynuacja współpracy z doświadczonym pilotem Maćkiem Szczepaniakiem

30a7222d-3254-41e4-bb5f-a098066d58ca

Po dwóch startach w kategorii WRC 2 za kierownicą Skody Fabii R5, dlaHuberta Ptaszka nadszedł najwyższy czas, aby przesiąść się do Peugeota 208 T16, którym zawodnik z Torunia weźmie udział w siedmiu tegorocznych rundach Rajdowych Mistrzostw Świata.

Podczas zbliżającego się Rajdu Meksyku, 23-letni Hubert reprezentujący tym razem barwy ekipy Peugeot Sport Slovakia będzie musiał zmierzyć się z dziewięcioma rywalami zgłoszonymi do cyklu WRC 2. Dla Huberta Ptaszka będzie to jednocześnie pierwszy start na trasach w Ameryce Północnej, które z całą pewnością nie należą do najłatwiejszych.

Rajd Meksyku jest pierwszą gorącą, szutrową rundą od wrześniowego Rajdu Australii, jednocześnie rozpoczynającą serię sześciu kolejnych eliminacji WRC rozgrywanych na szutrowej nawierzchni. Dla Huberta cenne będzie doświadczenie i wiedza, jaką na przestrzeni ostatniej dekady zdobywał na tych wymagających oesach jego pilot Maciek Szczepaniak.

84db2511-caf3-4233-bb3b-da111fed3ace

Harmonogram 13. Rajdu Meksyku składa się z 21 odcinków specjalnych, których kumulacją będzie drugi i trzeci dzień, w trakcie których zawodnicy będą mieli do przejechania odpowiednio 145 i 152 kilometry oesowe. Początek rywalizacji zaplanowany został na czwartek 3 marca, kiedy to cała stawka do przejchania będzie miała m.in. malowniczy odcinek miejski Monster Street Stage GTO.

Kolejne dni zawierają takie klasyki jak El Chocolate, El Brinco czy Otates.Wszystkie oczy skierowane są jednak na niedzielny, przedostatni oes rajdu, 80-kilometrowy Guanajuato jest najdłuższym odcinkiem w całym rajdowym kalendarzu, a przy panujących na miejscu warunkach atmosferycznych, stanowi on jedno z największych wyzwań, zarówno dla załogi, jak i samochodu.

Podróż zespołu do odległego Meksyku rozpocznie się jednak zdecydowanie wcześniej. Wszystko po to, by organizmy Huberta Ptaszka i Maćka Szczepaniaka mogły oswoić się z wynoszącą 7 godzin różnicą czasu między Polską oraz wysokimi temperaturami panującymi w okolicach oddalonego od Mexico City o około 400 kilometrów miasta Leon.

Polscy kibice, którzy zdecydują się na transatlantycką podróż, podobnie jak w Szwecji, ze swoich rodaków będą mogli wspierać jedynie Huberta Ptaszka, będącego swoistym rodzynkiem w całej stawce WRC.

515157fb-27f5-477c-9d6a-8dffdfb35a11

Hubert Ptaszek: – Do Meksyku wylatujemy już w najbliższy piątek, a w poniedziałek weźmiemy udział w oficjalnych testach WRC 2. Będzie to pierwszy start za kierownicą Peugeota 208 T16 oraz mój debiut w Meksyku, więc już nie mogę się doczekać. Maciek opowiadał mi, że to bardzo fajny, czysty rajd, podczas którego wiele rzeczy można przewidzieć. Oczywiście, wokół drogi są betonowe murki, choć sama trasa jest bardzo „sympatyczna”. Mam nadzieję, że na zapoznaniu uda nam się wykonać dobrą robotę i będziemy w stanie jechać swoim tempem od pierwszych kilometrów. Rajd Meksyku skrywa ciekawe wyzwania, na przykład w postaci 80-kilometrowego odcinka i dwóch 60-kilometrowych – to duże wyzwanie zarówno dla nas, jak i dla samochodu, który na tych wysokościach traci około 20 procent mocy. Przed nami wciąż sporo pracy, ale jesteśmy pozytywnie nastawieni. Będziemy jechać swoim tempem, a głównym celem będzie osiągnięcie mety. Jeśli uda nam się utrzymać równą formę przez cały weekend, powinniśmy wywieźć z Ameryki Północnej kilka cennych punktów do klasyfikacji WRC 2.

Maciek Szczepaniak: – Meksyk to jeden z moich ulubionych rajdów, przede wszystkim dlatego, że odcinki specjalne są bardzo fajne i pozwalają kierowcom na prawdziwą jazdę, bez konieczności ciągłego uważania na samochód. Szuter jest twardy i zbity, co zapobiega tworzeniu się kolein. Dzięki temu jazda staje się bardzo przyjemna. Ponadto, moim zdaniem to jeden z najbardziej spektakularnych rajdów. Guanajuato jest pięknym miastem wpisanym na listę Unesco, na starcie rajdu jest mnóstwo kibiców i panuje wspaniała atmosfera. Jeśli chodzi o naszą współpracę z Hubertem, to głównym celem będzie kontynuowanie tego, co zaczęliśmy w Szwecji. Musimy być skoncentrowani, ponieważ 80-kilometrowy odcinek specjalny to nie przelewki.

b447bb88-882f-44b0-b796-21481299a9ac

Klasyfikacja WRC 2 po Rajdzie Szwecji

Poz. Kierowca pkt
1 Elfyn Evans 50
2 Armin Kremer 18
3 Pontus Tidemand 18
4 Quentin Gilbert 15
5 Esapekka Lappi 15
6 Quentin Giordano 12
7 Anders Grondal 12
8 Yoann Bonato 10
9 Eyvind Brynildsen 10
10
12
Jose Suarez Miranda
Hubert Ptaszek
8
6

Harmonogram 13. Rajdu Meksyku *czas dla Polski

DZIEŃ 1 – 4 MARCA – PIĄTEK
OS 1       
Street Stage Guanajuato       1.09 km          03:10
OS 2       Super Special 1                     2.30 km          04:30
OS 3       Super Special 2                     2.30 km          04:35

DZIEŃ 2 – 4/5 MARCA – PIĄTEK/SOBOTA
OS 4       
El Chocolate 1                      54.21 km        16:18
OS 5       Las Minas 1                          15.36 km        17:41
OS 6       Street Stage Leon 1               1.41 km         19:14
OS 7       El Chocolate 2                      54.21 km         21:27
OS 8       Las Minas 2                           5.36 km          22:50
OS 9       Super Special 3                     2.30 km          00:20
OS 10      Super Special 4                     2.30 km         00:25

DZIEŃ 3 – 5/6 MARCA – SOBOTA/NIEDZIELA
OS 11      
Ibarrilla                                  30.38 km      15:53
OS 12      Otates 1                                42.62 km      17:11
OS 13      El Brinco 1                              7.15 km       18:14
OS 14      Agua Zarca 1                        16.47 km       21:08
OS 15      Otates 2                                 42.62 km      22:36
OS 16      El Brinco 2                               7.15 km       23:39
OS 17      Super Special 5                       2.30 km       00:34
OS 18      Super Special 6                       2.30 km       00:39
OS 19      Street Stage Leon 2                1.41 km        03:35

DZIEŃ 4 – 6 MARCA – NIEDZIELA
OS 20      
Guanajuato                              80.00 km    15:03
OS 21      Agua Zarca 2 (Power Stage)   16.47 km    19:08

f13b317c-c478-4abd-babe-6b7b123b8c20

Ciekawostki Rajdu Meksyku

  • Pierwsza edycja rajdu odbyła się w 1979, a do goszczącego obecnie zawodników Leon przeniosła się 19 lat później. Do cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata Rajd Meksyku dołączył w 2004 roku.
  • Ze względu na wysokie temperatury panujące na szutrowych, długich oesach, ekipy mają do dyspozycji jedynie twardą mieszankę opon.
  • W latach 2006 – 2012 Sebastien Loeb sześć razy zwyciężał w tej imprezie (ze względu na system rotacyjny Meksyk był nieobecny w kalendarzu w sezonie 2009).
  • Od 2013 roku w Meksyku niepokonany jest Sebastien Ogier.
  • Najbardziej doświadczonym zawodnikiem w obecnej stawce jest Jari-Matti Latvala, który na swoim koncie ma 10. startów w tej imprezie.
  • Najwyższe wspinanie się zawodników kończy się na 2737 m n.p.m. W takich warunkach silniki tracą około 25% mocy.
  • Pierwszą edycję Rajdu Meksyku będącą rundą mistrzostw świata wygrał Estończyk Markko Martin.
  • Dla Maćka Szczepaniak będzie to 8 start w Meksyku. W Ameryce Północnej debiutował on w 2006 roku u boku Leszka Kuzaja.

inf.pras.