Rajd Polski obchodzi w tym roku wyjątkowy jubileusz. Drugi najstarszy rajd świata po raz 50. będzie stanowił rundę europejskiego czempionatu. Tomek Kasperczyk i Damian Syty wystartują w tej imprezie dopiero po raz trzeci i drugi w samochodzie z napędem na cztery koła. Do Mikołajek, które od 15 lat są bazą Rajdu Polski, Kasperczyk i Syty przywiozą dobrze znanego kibicom Forda Fiestę R5 w barwach Tiger Energy Drink.
Tegoroczna edycja Rajdu Polski przyciągnęła imponującą obsadę. Zawody są nie tylko rundą mistrzostw Polski i Europy, lecz także częścią rywalizacji w litewskim czempionacie oraz w historycznych mistrzostwach Polski (Motul HRSMP). Łącznie start w PZM 76. Rajdzie Polski zadeklarowały 102 załogi z czego aż 24 dysponują samochodami klasy R5 – najszybszymi i najmocniejszymi rajdówkami, jakimi można się ścigać w zawodach tej rangi. W tej mocnej stawce Kasperczyk i Syty otrzymali 12. numer startowy.
Niezwykle widowiskowe ściganie na szybkich mazurskich szutrach jest szczególnie ważne dla załóg walczących w krajowym czempionacie, ponieważ Rajd Polski jest jedną z dwóch podwójnie punktowanych rund RSMP. W puli jest aż 55 punktów, w tym 50 za zwycięstwo i 5 za najlepszy czas na finałowym oesie rajdu. O 25 punktów więcej będzie można zdobyć jeszcze tylko w kończącym sezon Rajdzie Dolnośląskim.
Po przekonującym zwycięstwie w Rajdzie Nadwiślańskim – poprzedniej rundzie RSMP – Kasperczyk i Syty awansowali na pozycję wiceliderów mistrzostw. Na ich koncie jest 45 punktów. Siedem „oczek” więcej mają Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk, a trzecie miejsce zajmują Marcin Słobodzian i Kamil Kozdroń, którzy zgromadzili cztery punkty mniej niż reprezentanci Tiger Energy Drink Rally Team.
Rywalizacja w PZM 76. Rajdzie Polski rozegra się na 15 odcinkach specjalnych o łącznej długości nieco ponad 200 km. Start – w piątek, 28 czerwca popołudniu na Rynku w Mikołajkach. Meta w tym samym miejscu – w niedzielę, 30 czerwca o 15:30.
Tomasz Kasperczyk:
– Fakt, że wygraliśmy poprzednią rundę RSMP nie zmienia niczego w naszym podejściu do Rajdu Polski. Jesteśmy podbudowani i jeszcze mocniej zmotywowani, ale w takiej stawce trzeba zachować zdrowy rozsądek i twardo stąpać po ziemi. Oczywiście fajnie jest wrócić do rywalizacji w mistrzostwach Europy i sprawdzić czy i jak nasze tempo poprawiło się względem europejskiej czołówki, ale cały czas pamiętamy, że walka w FIA ERC nie jest naszym głównym celem. Rajd Polski jest podwójnie punktowany, więc jego wyniki, podobnie jak te wywalczone w Rajdzie Dolnośląskim, zapewne będą kluczowe w rywalizacji o tytuł mistrza Polski. Jesteśmy dobrze przygotowani. Na dwa tygodnie przed startem w Mikołajkach sprawdziliśmy siebie i samochód na równie szybkich szutrowych oesach w Estonii, a teraz tę pracę chcemy przekuć w dobry wynik w Mikołajkach.
Punktacja Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski przed PZM 76. Rajdem Polski
1. Marczyk/Gospodarczyk 52 pkt.
2. Kasperczyk/Syty 45 pkt.
3. Słobodzian/Kozdroń 41 pkt.
4. Byśkiniewicz/Cieślar 28 pkt.
5. Kołtun/Pleskot 18 pkt.
6. Płachytka/Nowaczewski 11 pkt.
7. Chwist/Heller 8 pkt.
8. Brzeziński/Burkat 7 pkt.
9. Jurecki/Trela 6 pkt.
=. Kabaciński/Kuśnierz 6 pkt.