Rajd Śląska: pierwszorzędne preludium finału Motul HRSMP

333

Przedostatnia runda Motul HRSMP dostarczyła nie lada emocji i rozstrzygnięć. Robert Luty i Marcin Celiński okazali się najszybszą załogą Rajdu Śląska, a Tomasz Curyło i Jarosław Skwarek są pierwszymi, którzy mogą już cieszyć się z mistrzowskich tytułów.

Siła regularności

Blisko 108 km rywalizacji to nie lada wyzwanie dla załóg w historycznych rajdówkach. W Motul HRSMP receptą na sukces jest nie tylko szybka jazda, ale także umiejętne obchodzenie się ze sprzętem. To do perfekcji opanował Tomasz Curyło. Pilotowany przez Jarosława Skwarka kierowca Syreny 104 ukończył wszystkie rozegrane w tym roku asfaltowe rundy Motul HRSMP. W Rajdzie Śląska triumfował, a dzięki tej zabójczej regularności Curyło wywalczył tytuł w kategorii FIA 1 (samochody z lat 1931-69).

Blisko tego samego osiągnięcia jest Jerzy Skrzypek. Kierowca jeżdżący Fiatem Ritmo, z pilotem Krzysztofem Marczewskim, zwyciężyli kolejną już rundę Motul HRSMP w kategorii FIA 4/J1 (samochody z lat 1982-85).

Śląski dublet Lutego

Rok temu najszybsi na śląskich oesach byli Robert Luty i Marcin Celiński w Subaru Legacy. W sobotę na mecie w Żorach ten duet cieszył się z powtórzenia tego rezultatu. Nie było to jednak zwycięstwo z gatunku oczywistych. Finałowa pętla rajdu przyniosła radykalną zmianę pogody. Nad bazą na Stadionie Śląskim zbierały się chmury, a nad odcinkami przechodziła już ulewa. To dodało dramaturgii zmaganiom. Luty z Celińskim stracili prowadzenie po drugim przejeździe oesu w Jastrzębiu-Zdroju. Błyskawicznie je jednak odzyskali. Udany kontratak na próbie Warszowice wywindował ich z powrotem na pierwsze miejsce w tabeli z czasami, które utrzymali do mety w Żorach i przed ostatnią rundą są pewni w pozycji liderów w Historycznej Klasyfikacji Generalnej.

Zwycięstwo w kategorii PZM 5 i drugie miejsce w tabeli z czasami mieli Jakub Wolski i Bartosz Krawiec (BMW 318is), a świetny rajd zaliczyli także Marcin Grzelewski z Krzysztofem Niedbałą. Ta załoga coraz lepiej „dogaduje” się z Fordem Sierrą 4×4 Cosworth. W efekcie są trzecią najszybszą załogą śląskiej rundy Motul HRSMP.

Szeroki zasięg ważnego przekazu

Województwo śląskie to region zamieszkały przez ponad 4,5 miliona mieszkańców. To przełożyło się także na frekwencję kibiców przy oesach. Załogi zgodnie raportowały o tym, jak emocjonująco rywalizuje się w szpalerze kibiców, którzy podziwiali historyczną stawkę. Nie umknęło to także Emilii Kotarskiej z Fundacji Pomocy Dzieciom z Chorobą Nowotworową. Fundacja, wraz z zawodnikami Motul HRSMP, przy współpracy organizatorów rund cyklu, prowadzi kampanię społeczną „Wyprzedzamy Nowotwór”. Wszystkie samochody z historycznego czempionatu jeżdżą z naklejkami akcji zwracając w ten sposób uwagę na jej szczytny cel – poprawę wczesnej diagnostyki nowotworów u dzieci. – To świetnie, że przy trasie mieliśmy tak wielu widzów. Nasza akcja jest oryginalna, pomysłowa i dlatego skuteczna. Cieszę się, że w Rajdzie Śląska mocno zwiększyliśmy zasięg naszego przekazu – mówi Kotarska.

Ostatnią okazją do walki o punkty w tym sezonie Motul HRSMP będzie Rajd Dolnośląski (4-6 października). W finałowej rundzie cyklu, podobnie jak w Rajd Rzeszowskim, łączny dystans odcinków specjalnych będzie dłuższy, a to oznacza, że do zdobycia będzie dwa razy więcej punktów niż w pozostałych rajdach.

W poszczególnych kategoriach zwyciężyli:

FIA 1 (rajdówki z lat 1931-69): Tomasz Curyło/Jarosław Skwarek (Syrena 104)
FIA 2 (rajdówki z lat 1970-75): Piotr Kiepura/Mateusz Galle (Fiat 125p Monte Carlo)
FIA 3 (rajdówki z lat 1976-81): Piotr Zaleski/Piotr Szadkowski (Porsche 911 SC)
FIA 4/J1 (rajdówki z lat 1982-85): Jerzy Skrzypek/Krzysztof Marczewski (Fiat Ritmo Abarth)
FIA 4/J2 (rajdówki z lat 1986-90): Robert Luty/Marcin Celiński (Subaru Legacy)
PZM 5 (auta 2WD, bez homologacji): Jakub Wolski/Bartosz Krawiec (BMW 318is)
PZM 6 (auta 4WD i/lub z turbodoładowaniem, bez homologacji): Mariusz Polak/Tadeusz Gargas (Audi B2 Coupe Quattro)

Rajd Śląska w liczbach

480,46 km – łączny dystans pokonany przez załogi w historycznych samochodach podczas dwóch dni ścigania
31 lat to średnia wieku samochodów zgłoszonych do rajdu
12 odcinków specjalnych
14 załóg dotarło do mety zawodów
34 lata to średnia wieku rajdówek, które dotarły do mety w Żorach
107,70 km – łączna długość wszystkich oesów


Informacje o cyklu

MOTUL Historyczne Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski (HRSMP), to cykl rozgrywany pod egidą Polskiego Związku Motorowego w którym kierowcy i piloci rywalizują samochodami, które swoje największe triumfy święciły przed paroma dekadami. Są one historią rajdów, która od 2016 roku ożywa na polskich odcinkach specjalnych. W sezonie 2017 cykl ten uzyskał prestiżowe miano Mistrzostw Polski będące efektem profesjonalnej organizacji i nieustannie rosnącego zainteresowania ze strony zawodników. Rok 2018 przyniósł kolejne nowości – pięć z siedmiu rund będzie przeprowadzonych wraz z zawodami zaliczanymi do kalendarza Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Tym samym zawodnicy w rajdówkach sprzed lat pokonają te same odcinki specjalne, o takiej samej długości, co ich koledzy we współczesnych konstrukcjach. Dzięki temu zgromadzeni przy trasie kibice będą mogli poczuć atmosferę rajdów z lat 60., 70., 80. czy 90. W sezonie 2019 zaplanowano sześć rund, w tym po raz pierwszy – historyczne ściganie na szutrze podczas Rajdu Polski, czyli drugiego najstarszego rajdu samochodowego na świecie.

Więcej informacji: www.h-rsmp.pl

inf.pras.