Rajdowy “Maluch” w nietypowej sesji na krakowskim lotnisku

Rajdowy Fiat 126 p PLL LOT/ foto: FCA

Na płycie postojowej krakowskiego lotniska w Balicach obok rejsowych samolotów PLL LOT pojawił się nietypowy pojazd – Fiat 126 p. To jedyny rajdowy egzemplarz stworzonych w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym FSM (OBR FSM) do celów sportowych i badawczych, który ma oryginalne malowanie LOT-owskie – takie samo, jakie miały auta obsługujące płyty polskich lotnisk w latach 70. i 80. Dla nas wygląda mistrzowsko!

Rajdowy Fiat 126 p PLL LOT

Prezentowany egzemplarz waży niewiele ponad 500 kg i jest wyposażony w silnik wykonany przez Tomasza Cabaja, bazujący na seryjnym bloku i rozwijający moc 56 KM, klatkę bezpieczeństwa Race Cages i fotele kubełkowe z pięciopunktowymi pasami.

Nadwozie pojazdu zostało pomalowane białym lakierem akrylowym marki General z palety Fiata i wzbogacone historycznym malowaniem PLL LOT autorstwa Romana Duszka i Andrzeja Zbrożka z 1976 r. Grafika obejmuje stylizowaną sylwetkę żurawia – zwycięski projekt Tadeusza Lucjana Gronowskiego w konkursie LOT-u z przełomu lat 1929 i 30, który do dziś pozostaje oficjalnym znakiem Polskich Linii Lotniczych.

W latach 70. i 80. ubiegłego wieku znakowanie pojazdu polegało na naniesieniu papierowych szablonów przy pomocy białek na nadwozie, pomalowaniu pędzlem i tamponowaniu watą owiniętą w gazę. Tak pomalowanymi Fiatami, dodatkowo wyposażonymi w radiotelefony, od 1979 r. jeździli pracownicy obsługujący płyty polskich lotnisk. Fiat 126 w tym malowaniu wystąpił w serialu „07 Zgłoś się”, auto na Okęciu miało seryjny numer 423.

Samochód o numerze rejestracyjnym KR 99J jest wpisany do rejestru zabytków i znajduje się w prywatnych rękach jednego z kolekcjonerów klubu 126HOOLIGANS RACING, dziennikarza Marcina Małysza. Jest obecnie jedynym samochodem w takim malowaniu w Polsce.

Fiat 126 towarzyszył mi w życiu właściwie od zawsze – wspomina Marcin Małysz. – To na nim, mając 13 lat uczyłem się jeździć, później mając już prawo jazdy jako młody chłopak samodzielnie nim podróżowałem. Pasja powróciła 11 lat temu i od tej pory Fiaty 126 są stałymi mieszkańcami mojego garażu. W 2015 r., przeglądając archiwalne fotografie, trafiłem na zdjęcie „malucha” na lotnisku Warszawa Okęcie w barwach PLL LOT i to właśnie wtedy pojawiła się koncepcja dokładnego odtworzenia zabytkowego malowania, ale na historycznej, rajdowej wersji samochodu. Efektem kilkuletniej pracy jest ten oto pojazd. Sesja dzięki uprzejmości PLL LOT oraz Kraków Airport odbyła się na płycie postojowej lotniska w Balicach, w towarzystwie samolotów Embraer 195 oraz Bombardier Q400.”

Chcemy dla Was dalej rozwijać RALLY AND RACE, któremu właśnie stuknęło 8 lat. Dlatego startujemy z akcją pod kryptonimem… „ARCHEO”. I Ty też możesz przyczynić się do rozwoju naszego portalu i magazynu – wystarczy, że kupisz jeden z archiwalnych numerów Rally and Race (my bierzemy na siebie koszty jego wysyłki).  Za zebrane w ten sposób pieniądze, odpalimy całkowicie nowy, bardziej atrakcyjny i nadal darmowy serwis internetowy o MOTORSPORCIE. Będzie się działo. Tu jest link do sklepu ⇓⇓⇓
Wielkie dzięki za wsparcie i do zobaczenie na OES-ach!