Technologia druku 3D na torach wyścigowych

Druk 3D coraz częściej znajduje zastosowanie w branży motoryzacyjnej, zwłaszcza przy projektowaniu elementów poprawiających aerodynamikę samochodu. Szybkie tworzenie prototypów daje przewagę nad klasycznymi metodami wymagającymi więcej czasu i nakładów finansowych.

Daftracing_01

Technologia druku 3D jest coraz łatwiej dostępna i coraz chętniej wykorzystywana w wielu branżach. Mówiąc o jej zastosowaniu, nie sposób nie wspomnieć o branży motoryzacyjnej i użyciu druku 3D w wyścigach samochodowych. Zespoły startujące w zawodach coraz częściej doceniają potencjał druku przestrzennego, podkreślając, że jego zastosowanie może znacznie uprościć i przyspieszyć proces projektowania małych i lekkich, ale wymagających niezwykłej precyzji elementów aerodynamicznych.

Trend wykorzystania wydruków 3D w motoryzacji w ostatnim czasie zyskał na popularności również w Polsce. Jednym z takich przykładów może być projekt lotek aerodynamicznych, zrealizowany przez polski zespół wyścigowy – Daftracing. Celem zespołu było dodanie elementów poprawiających właściwości aerodynamiczne ich samochodu rajdowego, a w efekcie, znaczne zwiększenie kontroli nad pojazdem.

Daftracing_02

Prędkość nie tylko na torze

Projekt lotek aerodynamicznych został wykonany przez polsko-szwedzki startup Skriware, który przy użyciu programu do tworzenia modeli 3D, przygotował prototypy zamówionych elementów. Po kilku iteracjach i odpowiednim dopasowaniu lotek, model wydrukowany w 3D został użyty do przygotowania specjalnej formy – tak zwanego negatywu, na podstawie którego, metodą laminowania włókna węglowego wykonane zostały lotki o ostatecznym kształcie i rozmiarze. W końcowej fazie, wystarczyło już tylko poddać gotowe elementy finalnej obróbce mechanicznej – uwzględniającej docinanie i szlifowanie, a następnie umieścić je na zderzaku samochodu.

Zespół Skriware wykonał świetną robotę – szczególnie, że nasze zamówienie było nietypowe zarówno pod kątem projektu, jak i czasu, który mieliśmy na jego wykonanie – komentuje Michał Ratajczyk z Daftracing. Mimo, że zgłosiliśmy się do nich zaledwie kilka dni przed wyścigiem, lotki zostały wykonane na czas, a my osiągnęliśmy nasz cel – czyli zwiększenie prędkości narożnej i płynniejsze wejścia w zakręty. Podczas zmiany kierunku miałem zdecydowanie większą kontrolę nad samochodem. Szczerze mówiąc, byłem zaskoczony, że różnica była aż tak wyraźna – dodaje Ratajczyk.

Wykorzystanie druku 3D w motoryzacji pozwala na szybsze i tańsze tworzenie prototypów. Podczas produkcji z użyciem klasycznych metod etap ten jest zdecydowanie bardziej czasochłonny i może trwać nawet do kilku tygodni. Przygotowanie odpowiedniego kształtu lotek jest o tyle skomplikowane, że elementy muszą być wykonane z ogromną precyzją i spełniać szczegółowe wymagania względem kształtu, wielkości czy np. rozstawu otworów do mocowania. Dlatego wykorzystanie technologii druku 3D znacznie wpływa na wydajność całego procesu – w przypadku stworzenia lotek dla Daftracing, Skriware potrzebował zaledwie 4 dni na dopasowanie modelu i przejście do fazy produkcji.

Co ciekawe, Skriware znajduje zastosowanie nie tylko w przemyśle – to sprzęt stworzony dla użytkowników pragnących poszerzyć swoje umiejętności w zakresie technologii druku 3D lub jak w przypadku Daftracing – pasjonatów, których jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia. Proces tworzenia lotek jest kolejnym dowodem na to, że możliwości drukarki są praktycznie nieograniczone i udowodnił, że nawet sprzęt domowy daje możliwość tworzenia elementów do profesjonalnego zastosowania. To tylko jedno z zastosowań drukarki – ekipa Skriware pracuje w tym momencie nad modularnymi robotami i dronami, które wykorzystane w edukacji pozwalają rozwijać zarówno kreatywność, jak i umiejętności techniczne.

***

inf.pras.