TOP5: GT – komfort i sportowe osiągi

Sportowe dwudrzwiowe coupe klasy premium to segment, który nie poddaje się chwilowej modzie. Samochody te od lat zapewniają użytkownikowi nie tylko sportowe osiągi, ale również komfortowe warunki podróży. Każdy z oferowanych na rynku modeli ma swój styl, natomiast łączy je jedno – potężne silniki skryte pod długą maską. Oto najciekawsze modele, które można kupić również w Polsce.

lexus_lc_500_1

Lexus LC500 SuperTurismo

Nowy Lexus LC pojawił się w salonach zaledwie pięć lat po zaprezentowaniu koncepcyjnego modelu LF-LC, będącego swoistym eksperymentem na temat „Jak mógłby wyglądać sportowy Lexus, gdyby nie istniały ograniczenia”. Dzięki takiemu podejściu Lexus LC wyróżnia się nie tylko imponującą linią nadwozia, ale również przełomowymi rozwiązaniami technicznymi.

Pod smukłą linią maski LC500 znajduje się najnowszy wolnossący silnik benzynowy V8 konstrukcji Lexusa, który rozwija moc na poziomie 477 KM Współpracuje on z zastosowaną po raz pierwszy na świecie w samochodzie wyższej klasy 10-stopniową automatyczną skrzynią biegów z sekwencyjną zmianą przełożeń. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 270 km/h, a przyspieszenie od zera do 100 km/h odbywa się w czasie 4,7 s.

Na liście wyposażenia topowej odmiany SuperTurismo znalazł się między innymi układ wspomagający dynamiczną jazdę z samohamownym mechanizmem różnicowym. Jego zadaniem jest poprawa stabilności i sterowności w różnorodnych warunkach jazdy, dzięki skoordynowanemu współdziałaniu takich funkcji, jak zmienne przełożenie przekładni kierowniczej (układ VGRS), skrętne koła tylne (układ DRS) i elektryczne wspomaganie w układzie kierowniczym (układ EPS).

Aktywny tylny spojler, montowany w ramach pakietu Sport+, automatycznie wysuwa się po przekroczeniu prędkości 80 km/h, a ulokowane z przodu nadkoli wloty powietrza pełnią nie tylko funkcję praktyczną, ale również dodają dynamiki bryle nadwozia LC.

Ceny tego modelu zaczynają się od 527 tys. zł za wersję Prestige, natomiast topowa odmiana SuperTurismo kosztuje od 598 tys. zł. W ofercie znajduje się również wersja Lexus LC500h z napędem hybrydowym w cenie od 527 tys. zł.

 aston_martin_db11

Aston Martin DB11

Ulubiona marka Jamesa Bonda – to właśnie za kierownicą samochodów Aston Martin szpieg jej Królewskiej Mości zasiadał najczęściej – zaprezentowała model DB11 na początku 2016 roku. Fani angielskiego GT długo musieli czekać na następcę DB9. Co prawda w międzyczasie pojawił się DB10, ale był tylko prototypem wyprodukowanym w zaledwie 10 egzemplarzach.

Najmocniejsza wersja tego samochodu napędzana jest przez podwójnie doładowany silnik V12 o pojemności 5,2 litra. Jednostka generuje 608 KM, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 3,9 sekundy. Prędkość maksymalna podana przez producenta to 322 km/h. Napęd przenoszony jest na tył za sprawą 8-biegowej automatycznej skrzyni ZF z przekładnią hydrokinetyczną.

Samochód ma opracowane na nowo podwozie, zawieszenie i układ kierowniczy – układ amortyzacji adaptacyjnej ma możliwość wyboru jednego z czterech trybów. Tylny spojler jest automatycznie rozkładany, gdy auto osiągnie odpowiednią prędkość, a tylne lampy w kształcie litery C przypominają światła modelu Vanquish. Do konstrukcji wykorzystano dużo aluminium i kompozytów.

Ceny samochodu to około 255 tys. dolarów – około 930 tys. zł.

 ferrari_f12berlinetta

Ferrari F12 Berlinetta

Następca 599 GTB Fiorano pojawił się na salonie genewskim w 2012 roku i jest jednym z najmocniejszych dopuszczonych do ruchu Ferrari w historii.

Oznaczenie F12 ma podkreślać, że pod maską pracuje silnik o takiej właśnie liczbie cylindrów. Widlasta jednostka ma pojemności 6,3 litra i produkuje 740 KM. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie zaledwie 3,1 sekundy, natomiast prędkość maksymalna wynosi 340 km/h. Napęd przenoszony jest dzięki 7-biegowej skrzyni dwusprzęgłowej.

Konstruktorzy skupili się między innymi na kwestiach aerodynamiki. Umieszczone po bokach zderzaka wloty otwierają się tylko wtedy, kiedy temperatura tarcz jest za wysoka. System nazywa się Aero Brake Cooling i działa w oparciu o specjalne algorytmy decydujące o otwarciu lub zamknięciu wlotów. Po bokach maski można natomiast zauważyć specjalne kanały – AeroBridge, które kierują opływające samochód powietrze na burty auta. Dzięki temu siły nośne oddziałujące na F12 przy wyższych prędkościach zostają zredukowane.

Ceny samochodu zaczynają się od około 380 tys. dolarów – w przeliczeniu jest to około 1,3 mln zł.

 mercedes_benz_amg_gt_r

Mercedes AMG GT R

Samochód pojawił się w 2014 roku i zastąpił wyróżniający się skrzydlatymi drzwiami model SLS AMG. Charakterystyczny długi przód wersji R skrywa silnik V8 bi-turbo o pojemności 4 litrów i mocy 585 KM. Doładowana jednostka pozwala na osiągnięcie pierwszych 100 km/h w czasie 3,6 sekundy. Prędkość maksymalna to 318 km/h. Napęd przekazywany jest za pomocą 7-stopniowej dwusprzęgłowej skrzyni biegów.

W porównaniu ze standardową odmianą AMG GT wersja R przeszła szereg modyfikacji, które miały na celu poprawę wykorzystania opływającego samochód powietrza. Wpadające przez przedni grill powietrze trafia do zaprojektowanego specjalnie dla tego modelu systemu aerodynamicznego, umieszczonego w podłodze, pod komorą silnika – znajduje się w nim otwór, który przepuszcza dodatkową porcję powietrza przy prędkości powyżej 80 km/h. Dodatkowo samochód opuszcza się o 40 mm w dół, by wytworzyć większe podciśnienie.

Z tyłu samochodu znalazł się spojler, który można regulować ręcznie. Całość uzupełnia dwupoziomowy dyfuzor. W przedniej części samochodu wiele elementów wykonano z magnezu i kompozytów zbrojonych włóknami węglowymi.

Cena samochodu na polskim rynku zaczyna się od 778 tys. zł.

 maserati_granturismo_2

Maserati GranTurismo

Samochód produkowany jest od 2007 roku, natomiast w tym roku firma zdecydowała się na odświeżenie tego modelu.

Samochód zyskał lepszy pod kątem aerodynamiki przedni zderzak, standardem stała się maska wykonana z kompozytów węglowych z otworami do przewietrzania komory silnika. Pojawiły się również nowe reflektory, lżejsze zaciski hamulcowe oraz tytanowy układ wydechowy.

Pod maską znalazł się pochodzący z fabryki Ferrari ośmiocylindrowy silnik o pojemności 4,7 l, który generuje 460 KM. Napęd przenoszony jest za pomocą 6-biegowej skrzyni automatycznej ZF. Samochód oferowany jest w odmianach Sport i MC. Przyspieszenie od zera do 100 km/h zajmuje 4,7 s. Prędkość maksymalna to 301 km/h.

Ceny samochodu zaczynają się w Polsce od 153 tys. euro – w przeliczeniu około 650 tys. zł.

inf.pras.