Udany debiut Toyoty GT86 CS-R3 w Rajdowych Mistrzostwach Europy

Startujący nową Toyotą GT86 CS-R3 z numerem 23 Luca Rossetti zajął drugie miejsce w kategorii ERC3 i trzecie wśród samochodów tylnonapędowych podczas Rajdu Barum, jednej z najważniejszych motoryzacyjnych imprez sportowych minionego weekendu.

toyota_gt86_cs_r3_barum_rally_2016_02 toyota_gt86_cs_r3_barum_rally_2016_04 toyota_gt86_cs_r3_barum_rally_2016_05

Start w Czechach był debiutem GT86 CS-R3 w Rajdowych Mistrzostwach Europy, więc druga pozycja jest znakomitym osiągnięciem, zwłaszcza, że Rosetti, trzykrotny rajdowy mistrz Europy, miał zaledwie kilka dni na zapoznanie się z nowym autem, do którego po raz pierwszy wsiadł w ubiegły wtorek.

toyota_gt86_cs_r3_barum_rally_2016_08

Luca Rosetti, któremu jako pilotka towarzyszyła Eleanora Mori, wystartował ostrożnie, wciąż przyzwyczajając się do charakterystyk auta. Po sześciu etapach był piąty, ale na ósmym i dziewiątym etapie uzyskał najlepsze czasy, udowadniając wysoki potencjał samochodu i załogi.

toyota_gt86_cs_r3_barum_rally_2016_13

Decydująca walka o miejsce na podium rozegrała się w niedzielę. Rosetti utrzymywał drugą pozycję w tabeli i walczył o zwycięstwo. Na etapach 13. i 14. był najszybszy, o kolejności zdecydował niezwykle emocjonujący etap finałowy. Ostatecznie Toyota GT86 CS-R3 uplasowała się na drugim miejscu, ze stratą zaledwie 17,8 sekundy do Chrisa Ingrama w Oplu Adam i o 5,5 sekundy przed trzecim w tabeli Łukaszem Pieniążkiem również w Oplu.

toyota_gt86_cs_r3_barum_rally_2016_14

– „To była bardzo ostra walka o każdą sekundę. Luca jechał bardzo dobrze, z etapu na etap coraz szybciej, w miarę jak coraz lepiej poznawał samochód. Zarówno Luca i Eleanora, jak i cały zespół sprawili się znakomicie, mimo ciężkich warunków z temperaturami niezmiennie powyżej 35°C” – skomentował Nico Ehlert, Główny Inżynier w Toyota Motorsports GmbH – „Jesteśmy dumni z miejsca na podium, zwłaszcza, że mieliśmy naprawdę świetnych konkurentów”.

toyota_gt86_cs_r3_barum_rally_2016_15

Tylnonapędowa Toyota GT86 CS-R3 startowała w kategorii ERC3, obejmującej auta zgodne z przepisami FIA R3 i R2. Samochód napędza dwulitrowy, wolnossący benzynowy bokser. Ze względu na wymagania przepisów R3 konieczne było zmniejszenie stopnia sprężania w stosunku do wersji seryjnej, ale jednocześnie specjalistom TMG udało się zwiększyć moc z 200 KM do 232 KM, a maksymalny moment obrotowy do 235 Nm. Z silnikiem współpracuje sześciostopniowa sekwencyjna skrzynia biegów Drenth oraz mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. CS-R3 otrzymał też wzmocnione zawieszenie, hamulce i układ wydechowy oraz oczywiście klatkę bezpieczeństwa.

toyota_gt86_cs_r3_barum_rally_2016_16

Barum Rally Zlín to doroczny rajd szosowy, rozgrywany od 1971 roku w okolicach czeskiego miasta Zlín we wschodniej części Moraw. Impreza jest początku jedną z rund rajdowych mistrzostw Czech (dawniej Czechosłowacji), od 1983 roku stanowi eliminację mistrzostw Europy, a od 2007 roku – również cyklu Intercontinental Rally Challenge.

toyota_gt86_cs_r3_barum_rally_2016_19

Samochody Toyoty czterokrotnie wygrywały Rajd Barum w klasyfikacji generalnej. W latach 1995, 1997 i 1998 zwyciężył Włoch Enrico Bertone na Toyotach Celica 4WD oraz GT-Four, a w 1999 – Polak Janusz Kulig na Toyocie Celica GT-Four.

toyota_gt86_cs_r3_barum_rally_2016_20

inf.pras.