Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy wystartowała najpierw w Dubaju

645

23. finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy już w najbliższą niedzielę, a tymczasem dziś o 11:00 naszego czasu na torze Dubai Autodrome wystartował samochód z logami WOŚP w 24 godzinnym wyścigu Dubai Hankook 24H. Toyota GT86 z międzynarodowego zespołu Pit Lane prowadzona obok Belga i Niemca przez polskiego zawodnika Macieja Dreszera ma szanse zwyciężyć w swojej kategorii.  

 _DSC0289

http://www.24hseries.com/live

Wyścig rozgrywany jest na super nowoczesnym torze Dubai Autodrom i mimo, że panują tam bardzo wysokie temperatury, a wokół jest pustynia, wyścigi te w niczym nie przypominają walki z czasem i upałem prowadzonej w rajdzie Paryż Dakar. Tor w Dubaju jest jednym z najbezpieczniejszych obiektów tego typu na świecie dzięki czemu zapewnia zawodnikom znaczące strefy bezpieczeństwa. Zawodnicy mimo ekstremalnych temperatur na zewnątrz oraz znacznie wyższych we wnętrzach samochodów, które nie są wyposażone w klimatyzacje, dzięki systemowi zmian co 2 godziny oraz 4 godzinnych odpoczynkach bezpiecznie mogą dotrwać do końca wyścigu. Znaczące niebezpieczeństwo tkwi jednak w dużej różnicy osiągów samochodów różnych klas startujących w tym samym czasie w wyścigu Dubai Hankook 24H.

_DSC0302

– Dubai Autodrome jest przede wszystkim zdecydowanie bardziej bezpieczny niż inne tory, zbudowano go w zgodzie ze wszelkimi współczesnymi wymogami w tym zakresie. Jest szeroki, a poza torem pozostawiono kierowcom sporo przestrzeni. Wypadnięcie z zakrętu nie oznacza automatycznie uderzenia w bandę i uszkodzenia samochodu tłumaczy Maciej Dreszer. – To nie znaczy że Dubai Autodrome jest torem łatwym – jest kilka długich prostych na których będzie zapewne sporo wyprzedzenia, zakręty są długie, a więc trzeba przejeżdżać je „na pamięć”. Problemem może też być tłok na torze – na liczącej 5,3 kilometra pętli wystartowało blisko sto samochodów, z których jedne będą rozpędzać się do 350 km/h, a inne tylko do 250 km/h, co dla jednych I drugich jest istotnym zagrożeniem podczas hamowania I wyprzedzania w tłoku tłumaczy młody kierowca wyścigowy.

_DSC0306

18-latek z Tarnowa wystartuje w barwach międzynarodowego teamu Pit Line. Wśród zmienników m.in. Harald Rettich niemiecki kierowcę z ogromnym doświadczeniem w wyścigach długodystansowych, wielokrotny uczestnik 24-godzinnego wyścigu na niemieckim torze Nurburgring. Zawodnicy będą jechali na zmianę po dwie godziny z czterogodzinną przerwą na odpoczynek.
– Naszym celem jest walka o podium w klasie w której startujemy i jest to cel realny – zapowiada Maciej Dreszer, choć pustynny tor różni się znacząco od słynnego niemieckiego Nurburgringu na którym Polak do tej pory ścigał się najczęściej.

_DSC0308

W wyścigu Hankook 24H Dubai Maciej Dreszer pojedzie 200-konną wyścigową wersją Toyoty GT86. Samochód zna doskonale – identycznym ścigał się w Niemczech przez cały sezon 2014. Jednak auto, które stanie na starcie w Dubaju jest wyjątkowe – jego karoserię pokrywają motywy graficzne tegorocznego 23. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, a centralne miejsce na masce zajmuje ogromne serce WOŚP. To nie przypadek – zespół wyścigowy Macieja, Dreszer Motorsport, jest w tym roku oficjalnym partnerem Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Maciej reprezentuje Orkiestrę w Dubaju starając się przybliżyć światu ten wyjątkowy polski pomysł na działania dobroczynne. Dzięki Maćkowi logo Wielkiej Orkiestry zobaczy dosłownie cały świat – samochód Polaka jako jeden z kilku został wyposażony w kamerę, która przez cały wyścig będzie transmitować obraz z kabiny, dodatkowo ozdobionej sercem WOŚP.

_DSC0310

Wyścig w Dubaju rozpoczął się w piątek 9 stycznia o godzinie 14.00 lokalnego czasu, czyli o 11:00 czasu polskiego. Meta dokładnie 24 godziny później. Ale dla Maćka koniec zmagań na torze Dubai Autodrome to nie koniec emocji, gdyż bezpośrednio po wyścigu wsiądzie do samolotu, by w niedzielę rano dotrzeć do Warszawy i odwiedzić studio telewizyjne Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Celem jest przekazanie Jurkowi Owsiakowi na licytację m.in. ozdobiony logiem Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy kask, w którym startował w wyścigu w Dubaju. Bardzo możliwe, że przywiezie też coś jeszcze – puchar za zajęcie miejsca na podium.

 _DSC0379

18-letni Maciej Dreszer to jeden z najbardziej utalentowanych młodych kierowców w Europie. W 2014 roku startował w organizowanym przez Toyota Motorsport Group europejskim cyklu zawodów długodystansowych TMG GT86 Cup na niemieckim Nürburgringu – kultowym torze uznawanym za najtrudniejszy na świecie. Maciej, startując w barwach utytułowanego niemieckiego zespołu Doerr Motorsport, zwyciężył w tych zawodach wspólnie z niemieckimi kierowcami Arne Hoffmeisterem i Fabianem Wrabetzem. Został także, indywidualnie, wicemistrzem Europy wyścigów górskich FIA CEZ Hill Climb Trophy (grupa N+2000). W 2014 roku przeszedł do historii – został najmłodszym zawodnikiem w historii toru Nürburgring, najmłodszym który wygrał wyscig na tym torze oraz najmłodszym uczestnikiem arcytrudnego 24-godzinnego wyścigu ADAC Zurich 24 Rennen na Nürburgringu.

 _DSC0464

Szczegóły wyścigu w Dubaju:

http://www.24hseries.com/24h-dubai

http://www.dubaicalendar.ae/en/event/events/hankook-24h-dubai.html

**************************

Maciej Dreszer, ur. 27 marca 1996 r. w Tarnowie. W roku 2012 w swoje 16 urodziny zdał na torze Poznań egzamin na licencję kierowcy wyścigowego. Kariera Maćka rozpoczęła się od startu w pucharze Kia Lotos Race oraz udziału w prestiżowych wyścigach Volkswagen Castrol Cup 2013, rozgrywanych na torach całej Europy, m.in. Hungaroringu (Węgry), Lausitzringu (Niemcy), RedBull Ringu (Austria), Slovakia Ringu (Słowacja) i Brnie (Czechy). Maciek rywalizował ze starszymi i bardziej doświadczonymi zawodnikami, odnosząc swoje pierwsze sukcesy. W czerwcu 2012 roku otrzymał puchar fair play, który za sportową postawę przyznał mu prowadzący w wyścigach Kia Lotos Race kierowca Zbigniew Łacisz. Trzy miesiące później, startując w jesiennej edycji Wyścigowego Pucharu Polski w Poznaniu, Maciek stanął na podium zajął II miejsce! Jesienią 2013 został zwycięzcą I Eko Rajdu XL i ma prawo do używania tytułu Master of Eco Driving 2013.

_DSC0549

Maciej Dreszer jako najmłodszy Polak wystartował w mistrzostwach Europy w wyścigach górskich, reprezentującbarwy narodowe  Race National Team Poland. Do startu w mistrzostwach przygotowywał się pod okiem trzykrotnegomistrza Europy Grzegorza Dudy.

Sezon 2014 rozpoczął się bardzo obiecująco! Niemiecka grupa Doerr Motorsport poszukująca młodych talentówzaprosiła Macieja do udziału w prestiżowych wyścigach międzynarodowych. To jedna z największych stajniwyścigowych w Europie, która w tym sezonie wystawi 12 samochodów wyścigowych, między innymi najnowszymodel McLarena, Porsche GT3 RSR, BMW Z4 GTR oraz Toyotę GT86 w wersji pucharowej. Tym ostatnim samochodemMaciej jedzie i odnosi pierwsze sukcesy w Pucharze Toyoty na najsłynniejszym i zarazem najtrudniejszym torzewyścigowym na świecie, zwanym Zielonym Piekłem Nürburgringu. Od dwóch lat na torach wyścigowych trenuje pod opieką wielokrotnego mistrza Polski Jakuba Golca. Ciekawostką jest to, że Maciek jest pierwszym Polakiem oraznajmłodszym kierowcą wyścigowym w historii Nürburgringu. W dniu pierwszego wyścigu, 29 marca 2014, miał 18 lat i2 dni. Wcześniej najmłodszym zawodnikiem na torze był Niemiec Marcel Manthey, który w dniu swojego startu miał19 lat i 48 dni. Maciej przeszedł zatem do historii tego najsłynniejszego toru wyścigowego i światowego motosportu.

Inf.pras.