Zwycięski debiut Lexusa RC F GT3 w GT Open

284

Europejski debiut nowego Lexusa RC F GT3 przyniósł mu pierwsze miejsce w jego pierwszym wyścigu serii GT Open.

 

emil_frey_lexus_racing_estoril

Szwajcarski zespół Emil Frey Lexus Racing znakomicie zdał pierwszy egzamin – podczas wyścigów inaugurujących serię International GT Open Championship na torze Autodromo do Estoril w Portugalii wywalczył pierwsze w tym roku na europejskiej ziemi zwycięstwo dla nowego Lexusa RC F GT3. W niedzielnym wyścigu, mimo doliczenia 15 sekund w związku z sobotnim zwycięstwem, zespół zajął dobrą, ósmą pozycję. Wyniki pierwszych startów stanowią pozytywną weryfikację programu rozwoju i testów, pozwalając z nadzieją myśleć o przyszłości.

lexus_rc_f_gt3_dynamic_001

Wyścig nr 1, sobota 29 kwietnia 2017 – 70 minut

 

Hiszpan Albert Costa Balboa zademonstrował potencjał nowego Lexusa RC F GT3, uzyskując drugi z najkrótszych czasów okrążenia w pierwszych kwalifikacjach (trzeci najszybszy sektor w zestawieniu ogólnym) i zdobywając Pole Position w klasie PRO.

lexus_rc_f_gt3_dynamic_009

W ten sposób w sobotnie popołudnie 26-letni kierowca wystartował do 70-minutowego wyścigu z pierwszego szeregu. Po stracie jednej pozycji na pierwszym okrążeniu, do zmiany kierowcy bez kłopotu utrzymał trzecie miejsce. Na 21. okrążeniu kierownicę Lexusa z numerem 54 przejął Szwajcar Philipp Frommenwiler dołączył do wyścigu na trzeciej pozycji. Frommenwiler dogonił poprzedzający go samochód i na pierwszym zakręcie 35. okrążenia wyprzedził McLarena z numerem 22. Kilka zakrętów dalej jadący jako pierwszy McLaren z numerem 88 wyjechał na szuter i Frommenwiler wysunął się na prowadzenie.

 

Do minięcia linii mety 27-latek zwiększył swą przewagę do ponad 3,5 sekundy, uzyskując średni czas okrążenia o sekundę lepszy od bezpośrednich konkurentów.

Zwyciężając w Estoril, Lexus odniósł pierwsze zwycięstwo w pierwszym wyścigu Lexusa RC F GT3 w Europie.

 

Wyścig nr 2, niedziela 30 kwietnia 2017 – 60 minut

 

Drugie kwalifikacje rozegrano po deszczu w niedzielny poranek. Na mokrym torze Philipp Frommenwiler przejechał siedem okrążeń na oponach deszczowych. Ostatnie trzy okrążenia jechał agresywnie na slickach, jednak nie udało mu się wspiąć powyżej ósmego miejsca.

lexus_rc_f_gt3_static_001

Tuż przed 60-minutowym wyścigiem spadł kolejny przelotny deszcz, ale Frommenwiler wystartował z ósmej pozycji na slickach. Na pierwszym okrążeniu wyprzedził jeden samochód, a na następnym kolejne dwa – Lamborghini i Ferrari. Do zmiany kierowcy na 15. okrążeniu, Szwajcar dojechał z czwartą pozycją. Za kierownicą Lexusa z numerem 54 usiadł Albert Costa Balboa, który ukończył wyścig na ósmym miejscu.

 

– „Przez cały weekend Lexus RC F GT3 nie sprawiał żadnych problemów technicznych. Sobotni wyścig był po prostu doskonały – zwyciężyliśmy, czegóż można chcieć więcej?” – mówi Hannes Gautschi, koordynator techniczny zespołu – „Zgodnie z regulaminem, dodano nam 15 dodatkowych sekund w pitstopie, co bardzo trudno odrobić na torze, zwłaszcza, że auta w czołówce jechały bardzo blisko siebie. Najważniejszą sprawą było dojechać do mety w obu wyścigach i to nam się udało. Wywalczyliśmy pierwsze zwycięstwo dla Lexusa z homologacją GT3, co jest zasługą zarówno producenta, jak i całego zespołu.”

 

– „McLaren był bardzo szybki na prostej i świetnie hamował. Starałem się odkryć jego słabe punkty i zauważyłem, że mam szanse go wyprzedzić na ostatnim zakręcie. Wiedziałem, że aby go wyprzedzić, muszę pokonać ten zakręt lepiej, niż on, a stamtąd już blisko do mety” – powiedział Philipp Frommenwiler – „Daliśmy z siebie wszystko, samochód jechał świetnie, ułatwiając atakowanie. Starałem się jednak pilnować odstępów, nie ryzykować nadmiernie, by przywieźć zwycięstwo do domu”.

 

Następny wyścig serii International GT Open zostanie rozegrany w dniach 27-28 maja 2017 w belgijskim Spa-Francorchamps. Więcej informacji można znaleźć pod adresem www.emilfreyracing.com

 

lexus_rc_f_gt3_dynamic_014

 

RC F GT3 to specjalnie przygotowana wersja modelu RC F, wyczynowego wariantu sportowego coupé Lexus RC. RC F ma już na koncie znaczne sukcesy w wyścigach samochodowych – w ubiegłym roku jadący takim autem były kierowca Formuły 1 Heikki Kovalainen oraz Kohei Hirate (Team SARD) zajęli w 3. rundzie mistrzostw GT500 drugie miejsce, zaś w kolejnym wyścigu dojechali na metę jako pierwsi, drugie miejsce zajął Lexus RC F z załogą w składzie Andrea Caldarelli i Kazuya Oshima. Dało to załodze SARD podwójne mistrzostwo sezonu 2016 – w kategorii kierowców i załóg. W uznawanym za najbardziej wymagający w serii Super GT wyścigu Suzuka 1000 km, którego trasa jest ponad trzykrotnie dłuższa od dystansów większości innych wyścigów, zespoły jadące Lexusami RC F zdominowały czołówkę wyników, zajmując pięć miejsc w pierwszej dziesiątce, w tym pierwsze i drugie na podium.

 

Sportowe coupé Lexus RC F wyposażone jest w nowatorski, pięciolitrowy silnik V8 o zmiennym cyklu pracy – najmocniejszą taką jednostkę stworzoną do tej pory przez Lexusa. Silnik ten przy małych obciążeniach pracuje w oszczędnym cyklu Atkinsona, a po dociśnięciu pedału przyspieszenia – w cyklu Otto, pozwalającym uzyskać moc do 477 KM. Ośmiobiegowa, szybka sportowa automatyczna skrzynia biegów z bezpośrednią zmianą przełożeń (Sport Direct Shift) przenosi napęd na tylną oś za pośrednictwem aktywnego mechanizmu różnicowego TVD (Torque Vectoring Differential). Wykorzystując dwa sterowane elektrycznie wielotarczowe sprzęgła, podczas pokonywania zakrętów TVD inteligentnie rozdziela moment obrotowy między koło wewnętrzne i zewnętrzne, zapewniając znakomitą stabilność przy dużych prędkościach. Seryjny RC F przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,5 sekundy i może osiągnąć prędkość 270 km/h.

lexus_rc_f_gt3_static_006

Możliwości RC F można było w ubiegłym roku zobaczyć w Polsce na zorganizowanej na Torze Poznań imprezie Lexus Driving Emotions 2016, podczas której takimi autami ścigali się Klaudia Podkalicka, reprezentantka Polski w rajdach cross country, i Ben Collins, swego czasu testujący auta jako Stig w programie Top Gear.