Zawodnicy z 13 krajów wystartują w Rajdzie Śląska (11-13 października), który zakończy sezon Mistrzostw Europy i Polski. Wśród zgłoszonych kierowców są pretendenci do tytułu rajdowych mistrzów Europy, w tym również jego obrońca, pochodzący z miejscowości oddalonej od bazy Rajdu Śląska o 17 728 km!
Po rozegraniu siedmiu z ośmiu rund tegorocznych mistrzostw Europy (FIA ERC) walka o tytuł najlepszej rajdowej załogi na Starym Kontynencie nadal jest otwarta. O tym, kto założy mistrzowską koronę zdecydują wyniki Rajdu Śląska, finałowej rundy europejskiego czempionatu.
Oprócz zawodników z FIA ERC, na asfaltowych oesach w województwie śląskim zmierzą się także uczestnicy mistrzostw Polski (RSMP), w tym również historycznych (Millers Oils HRSMP) oraz Rajdowych Mistrzostw Południa – cyklu rajdów okręgowych. Wśród 14 zaplanowanych oesów jest m.in. widowiskowa, wieczorna próba w centrum Katowic, które są współgospodarzem wydarzenia. Sobotni etap zakończy ściganie na błoniach Stadionu Śląskiego – współorganizatora i bazy Rajdu Śląska.
18 tys. km podróży po tytuł
Z „jedynką” do rywalizacji ruszą obrońcy tytułu i liderzy punktacji (131 pkt) mistrzostw Europy – Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20N Rally2). Aby wystartować na Śląsku Paddon pokona blisko 18 tys. km, jakie dzielą miejscowość w której mieszka od bazy rajdu na Stadionie Śląskim. Nowozelandczycy to była załoga fabrycznego zespołu Hyundaia. Paddon ma na swoim koncie starty w 83 rundach WRC, z czego osiem ukończył na podium, a jedną wygrał (Argentyna 2016). Jest również siedmiokrotnym mistrzem Nowej Zelandii, triumfatorem mistrzostw Azji i Pacyfiku (2022) i pierwszym kierowcą spoza Europy, który zwyciężył w mistrzostwach Starego Kontynentu.
Drugi numer startowy organizatorzy Rajdu Śląska przyznali wiceliderom tabeli – duetowi Mathieu Franceschi/Andy Malfoy (Skoda Fabia RS Rally2). Francuzi mają na swoim koncie 104 punkty i jako jedyni zachowali szanse na pokonanie Paddona i Kennarda.
O tytuł wicemistrzowski w domowej rundzie FIA ERC powalczy załoga numer trzy – Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2). Dwukrotni triumfatorzy Rajdu Śląska zgromadzili do tej pory 91 punktów. Start na Śląsku zaanonsowali także zawodnicy, którzy wygrywali już rundy mistrzostw Europy, a więc Rumuni Simone Tempestini/Sergio Itu (Skoda Fabia RS Rally2) i Francuzi – Yoann Bonato i Benjamin Bolloud (Citroen C3 Rally2).
Łącznie w ramach rundy mistrzostw Europy zmierzą się 33 załogi, w tym 14 duetów z Polski.
Piątka w grze o mistrzostwo Polski
Zawody, których głównym partnerem jest województwo śląskie, są również kluczowe w kontekście walki o prymat w krajowym czempionacie. Do finałowej rundy RSMP zgłosiły się łącznie 34 załogi. Pięć z nich pozostaje w grze o tytuł mistrzów Polski. W najlepszej sytuacji są liderzy tabeli – bracia Jarek i Marcin Szejowie (Skoda Fabia Rally2 evo, 132 pkt). O czwarte mistrzostwo walczy Grzegorz Grzyb, pilotowany przez Adama Biniędę (Skoda Fabia Rally2 evo, 111 pkt). Taki sam dorobek punktowy mają Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Skoda Fabia Rally2 evo). Piątkę pretendentów do tytułu zamykają Zbigniew Gabryś z Damianem Sytym (Skoda Fabia RS Rally2, 106 pkt) oraz aktualni wicemistrzowie kraju – Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo, 88 pkt). W ramach krajowego czempionatu w Rajdzie Śląska można zdobyć aż 50 punktów.
O zwycięstwo w klasyfikacji 2WD (samochody z napędem na jedną oś) powalczy 13 załóg. Z kolei budowanymi m.in. w Polsce rajdówkami kategorii Rally3 pojedzie pięć duetów.
Cztery cykle, zróżnicowana stawka
Podobnie, jak w poprzednich latach, na trasie Rajdu Śląska kibice będą mogli zobaczyć także samochody historyczne. Do decydującej rundy Millers Oils HRSMP przystąpi 16 załóg w rajdówkach sprzed lat. W stawce są m.in. takie konstrukcje jak Subaru Impreza, Subaru Legacy, Porsche 911, Lancia Delta Integrale czy też… Trabant 601. Najstarszym samochodem w gronie kilkudziesięcioletnich rajdówek jest BMW 320i z 1979 roku, którym startują Piotr i Izabela Filipiak. Podobnie, jak w RSMP, również w mistrzostwach historycznych o końcowy triumf powalczy pięć duetów: Majcher/Leśniak (Subaru Legacy, 107 pkt), Madziara/Pawłowski (Subaru Impreza, 98 pkt), Stopa/Ślęczka (BMW M3 E36, 94 pkt), Łusiak/Zaborowska (Ford Escort Cosworth, 65 pkt) oraz Lubiak/Dachowski (Porsche 911 SC RS, 63 pkt).
Listę uczestników Rajdu Śląska uzupełnia 40 załóg zgłoszonych w ramach Rajdowych Mistrzostw Południa – cyklu rajdów okręgowych, krótszych niż rundy mistrzostw Polski czy Europy. W tych rozgrywkach prowadzenia bronić będą Kacper Potyra i Piotr Sieliło (Citroen DS3 THP).
Łącznie w tegorocznym Rajdzie Śląska udział weźmie 110 załóg, a więc 220 zawodników z 13 krajów. 37 duetów będzie dysponować samochodami z napędem na cztery koła, z czego 22 to rajdówki Rally2, czyli najbardziej zaawansowane i najszybsze konstrukcje dopuszczone do startów w mistrzostwach Europy i Polski.
Pierwszą okazją do zobaczenia najlepszych europejskich załóg w akcji będzie odcinek testowy i kwalifikacyjny w Zabrzu-Mikulczycach (11 października od 8:30). Próba, której nazwa nawiązuje do Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – partnera strategicznego zawodów, zdecyduje o kolejności, w jakiej załogi będą ruszać do pierwszego etapu Rajdu Śląska.
[PDF] Lista zgłoszeń – Rajd Śląska – 8. runda FIA ERC 2024
[PDF] Lista zgłoszeń – Rajd Śląska – 6. runda RSMP 2024
[PDF] Lista zgłoszeń – Rajd Śląska – 6. runda Millers Oils HRSMP 2024
[PDF] Lista zgłoszeń – Rajd Śląska – 4. runda RMP 2024
Punktacja FIA ERC przed Rajdem Śląska:
- Paddon/Kennard 131 pkt
- Franceschi/Mafloy 104
- Marczyk/Gospodarczyk 91
- Mabellini/Lenzi 71 pkt
- Tempestini/Itu 59 pkt
- Armstrong/Treacy 59 pkt
- Ostberg/Barth 51 pkt
- Simon Wagner 49 pkt
- Llarena/Fernandez 45 pkt
- Cais/Bacigal 44 pkt
- Crugnola/Pietro Elia Ometto 35 pkt
Punktacja RSMP przed Rajdem Śląska:
- Szeja/Szeja 132 pkt
- Grzyb/Binięda 111 pkt
- Matulka/Dymurski 111 pkt
- Gabryś/Syty 106 pkt
- Byśkiniewicz/Siatkowski 88 pkt
- Kołtun/Pleskot 63 pkt
- Kowalczyk/Hryniuk 46 pkt
- Sobczak/Marczewski 41 pkt
- Marczyk/Gospodarczyk 35 pkt
- Laskowski/Kuśnierz 33 pkt
Program Rajdu Śląska 2024:
Piątek, 11 października
- 8:30 – 11:00 – odcinek testowy: GZM (Zabrze Mikulczyce, 3,05 km)
- 11:31 – odcinek kwalifikacyjny GZM (Zabrze Mikulczyce, 3,05 km)
- 13:00 – odcinek testowy GZM (Zabrze Mikulczyce, 3,05 km)
- 18:00 – uroczyste rozpoczęcie zawodów (ul. Dworcowa, Katowice)
- 20:05 – OS 1: Katowice (1,85 km)
Sobota, 12 października (7 odcinków specjalnych, łącznie 96,74 km)
- 7:20 – serwis A: 15 min (Stadion Śląski, Chorzów)
- 9:00 – OS 2: Jastrzębie Zdrój (17,04 km)
- 10:00 – OS 3: Ochaby (10,8 km)
- 11:00 – OS 4: Gmina Jasienica (19,78 km)
- 13:20 – serwis B: 30 min (Stadion Śląski, Chorzów)
- 15:15 – OS 5: Jastrzębie Zdrój (17,04 km)
- 16:15 – OS 6: Ochaby (10,8 km)
- 17:15 – OS 7: Gmina Jasienica (19,78 km)
- 19:30 – OS 8: Stadion Śląski (1,5 km)
- 19:50 – serwis C: 45 min (Stadion Śląski, Chorzów)
Niedziela, 13 października (7 odcinków specjalnych, łącznie 81,56 km)
- 7:20 – serwis D: 15 min (Stadion Śląski, Chorzów)
- 8:55 – OS 9: Marklowice Górne (11,46 km)
- 9:55 – OS 10: Hażlach (17,45 km)
- 11:05 – OS 11: Województwo Śląskie (Kiczyce, 11,87 km)
- 12:40 – strefa zmiany opon: 15 min (Carbonarium Moszczenica)
- 13:10 – OS 9: Marklowice Górne (11,46 km)
- 14:10 – OS 10: Hażlach (17,45 km)
- 16:05 – OS 11: Województwo Śląskie – Power Stage (Kiczyce, 11,87 km)
- 18:30 – zakończenie rajdu (Stadion Śląski, Chorzów)
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.