24. edycja Rotax Grand Finals nie dla Polaków

195
Rotax Grand Finals
fot. Rotax Karting

Za nami 24. edycja Rotax Grand Finals, która zakończyła się w Bahrajnie. Na starcie stanęło 10 polskich kierowców, ale żadnemu z nich nie udało się zbliżyć do ścisłej czołówki finałowej. Zaledwie sześciu Polaków zobaczyliśmy w wyścigach finałowych z czego trzech w kategoriach elektrycznych. Finały zdominowali Brytyjczycy.

Tegoroczna edycja Rotax Grand Finals była 24. wielkim finałem światowym Rotax Max Challenge w historii. Na Bliski Wschód wybrała się 10-osobowa reprezentacja Polski, w tym zwycięzcy polskiej i międzynarodowych serii Rotax. Liczyliśmy na dobry występ Polaków. Niestety, tylko sześciu z nich wystartowało w wyścigach finałowych. W wielkich finałach Mini Max, Junior Max i Senior Max zabrakło polskich reprezentantów.

Rotax Grand Finals

Najwyższą pozycję w kategoriach spalinowych zajął Błażej Kostrzewa, który w Micro Max zameldował się na mecie wielkiego finału na 11. miejscu. Z kolei w elektrycznych E20 i E10 Polacy finiszowali na piątej pozycji – Piotr Borowczyk (E20 – odpowiednik Senior Max) oraz siódmej Aleksander Rogowski i dziesiątej Natan Rybczyński (E10 – odpowiednik Mini Max).

W wyścigach finałowych zobaczyliśmy również dobrze dysponowanych kierowców DD2. David Aulejtner uplasował się na 13. miejscu w DD2 Max (+P6), a Daniel Zając finiszował na 18. pozycji w DD2 Masters po bardzo dobrej jeździe w finale i przesunięciu się o aż 14 miejsc do przodu.

W kategorii Mini Max mieliśmy trzech przedstawicieli. Byli nimi Aleksander Rogowski i Natan Rybczyński, którzy wystartowali również w elektrycznej kategorii E10 oraz Filip Kijanowski. W swojej flagowej klasie dwaj pierwsi zakończyli rywalizację na 44. i 40. pozycji po prefinałach, trzeci został sklasyfikowany na 57. miejscu. Do wielkiego finału zakwalifikowało się natomiast 36. zawodników.

Wśród juniorów również wystartowała dwójka polskich reprezentantów. Niestety Polacy nie zdołali przebić się do grupy finałowej notując po kwalifikacjach i prefinałach pozycje w drugiej części stawki. Franciszek Cegielski zanotował 64. miejsce, a Alan Kluza był 69. w gronie 72 startujących w zawodach.

Tomasz Ibsen, którego obserwowaliśmy w kategorii Senior Max również zajął odległą pozycję, nie gwarantującą startu w wielkim finale. Po wyścigach prefinałowych reprezentant Polski uplasował się na 53. miejscu.

Grand Final zdominowali kierowcy brytyjscy, którzy wygrali trzy kategorie, i aż siedmiokrotnie stawali na podium, tryumfując również w Nations Cup. Na najwyższym stopniu podium stanęli Jenson Chalk (Micro Max), Rory Armstrong (Mini) i Timo Jungling (Junior Max), a pozycje na podium zdobyli Edward Haynes (3. w Micro), Jacob Ashcroft (3. w Mini), Macauley Bishop (3. E Senior) oraz Spencer Brougham (2. w E20 Senior).

W pozostałych klasach wygrywali Serb Andrej Petrovic (Senior Max), Estończyk Ragnar Veerus (DD2 Max), Kanadyjczyk Ben Cooper (DD2 Masters), Niemiec Mats Overhoff (E20 Senior), Brazylijczyk Joao Goncalves (E20 Master) oraz młodziutki Fin Veeti Salmi w E10.

Organizatorzy zapowiedzieli jubileuszową edycję Grand Finals na październik 2024 we Włoszech. Gospodarzem będzie tor w Sarno.

Rotax Grand Finals

Pozycje Polaków w 24. Rotax Grand Finals
Micro Max – Błażej Kostrzewa P11 (+1)
DD2 Max – David Aulejtner P13 (+6)
DD2 Masters – Daniel Zając P18 (+14)
E20 Senior – Piotr Borowczyk P5
E10 Mini – Aleksander Rogowski P7 (+2), Natan Rybczyński P10 (-3)
poza finałami:
Mini Max – Aleksander Rogowski (P44), Natan Rybczyński (P40)
Junior Max – Franciszek Cegielski (P64), Alan Kluza (P69)
Senior Max – Tomasz Ibsen (P53)