niedziela, 28 lutego, 2021
0,00 PLN

Brak produktów w koszyku.

Strona główna Aktualności 28-rocznica śmierci Mariana Bublewicza

28-rocznica śmierci Mariana Bublewicza

Dzisiaj mija 28 lat odkąd nie ma z nami wybitnej postaci polskich rajdów samochodowych, którą z pewnością był Marian Bublewicz.

Marian Bublewicz zapisał się na kartach historii tego sportu za sprawą swoich sukcesów. Na nie składały się przede wszystkim sześć tytułów mistrzowskich w klasyfikacji generalnej Mistrzostw Polski, które zdobył na przełomie lat 1983-92. W sezonie 1992 był bliski zdobycia mistrzostwa w generalce cyklu Mistrzostw Europy finalnie kończąc je na drugiej pozycji. Po największe sukcesy na krajowych trasach sięgał za kierownicą Mazdy 323 4WD oraz Forda Sierry RS Cosworth zarówno z napędem na tył jak i 4×4. W barwach zespołu Marlboro Rally Team Poland był najszybszy podczas dziewięciu eliminacji RSMP natomiast poza granicami naszego kraju także prezentował niesamowite tempo wygrywając wiele międzynarodowych imprez zarówno w klasyfikacji generalnej jak i w swojej klasie. Zanim przesiadł się do bardziej zaawansowanych konstrukcji na oesach mogliśmy go podziwiać także w polskich samochodach jakimi były Polonez 2000 Turbo/1600 oraz Polski Fiat 125p 1600/Monte/1300.

Piękna kariera zdobiona masą tytułów została niestety przedwcześnie zakończona podczas 9.Zimowego Rajdu Dolnośląskiego kiedy to na 13-kilometrowym piątym odcinku specjalnym Orłowiec-Złoty Stok dochodzi do wypadku. Załoga Bublewicz/Żyszkowski stroną kierowcy uderza w drzewo przy sporej prędkości. Przez brak specjalistycznego sprzętu dopiero po kilku godzinach kibice uwalniają z wraku Forda Sierry RS Cosworth 4×4 poważnie rannego Mariana Bublewicza. Po kilku godzinej operacji Bublewicz umiera w szpitalu w Lądku-Zdrój. W miejscu tragedii do dziś stoi pomnik przypominający o tym zdarzeniu.

 

Dominik Reda
Rajdy samochodowe są jego całym życiem. Interesuje go wszystko co z nimi jest związane – ciekawostki, statystyki, historia. W Rally and Race Dominik będzie Wam przybliżał wszystko co związane jest z tą dyscypliną motorsportu.
Poprzedni artykułPIERWSZE STARCIE
Następny artykułCztery nowe Audi w stawce WTCR

RALLY AND RACE NA INSTARGRAMIE

NOWOŚCI

Hannu Mikkola 24.05.1942 – 26.02.2021

Mistrz Świata w Rajdach Samochodowych z 1983 roku i trzykrotny wicemistrz Świata, zwycięzca 18 rund WRC Hannu...

WRC 2: Wyśmienite tempo Lappiego

Esapekka Lappi zaprezentował bardzo szybkie tempo podczas pierwszego etapu Arctic Rally Finland. Fin startuje za kierownicą Volkswagena...

Tanak najszybszy, problemy czołówki – ,,Shakedown” Arctic Rally Finland

Odcinek testowy Arctic Rally Finland udowodnił, że ta runda Rajdowych Mistrzostw Świata będzie bardzo wymagająca szczególnie zważając...

Subaru Impreza WRC style – 1996

Bardzo klimatyczny klip. Zrobiony ze smakiem przy akompaniamencie basowego wydechu i kolektora różnoodległościowego Subaru Imprezy. Auto to...

GR Yaris vs. Lancer na Track Day w Ułężu

Kolejne porównanie GR Yarisa w warunkach bojowych. Tym razem Felix wypróbował możliwości tego ciekawego auta w Ułężu...

NAJPOCZYTNIEJSZE

Rajd Monte Carlo 2021: Szykana i tablica w miejscu wypadku Tanaka

Podczas tegorocznej edycji Rajdu Monte Carlo organizatorzy przewidzieli kilka ważnych zmian. Jedną z nich są specjalne środki ostrożności w miejscu ubiegłorocznej kraksy Tanaka. W tym...

Jakub Brzeziński wraca do ścigania i wsiada do Rally4!

„Colin”, czyli Jakub Brzeziński, po roku przerwy od regularnych startów wraca w wielkim stylu. Mistrz Polski w klasie 4WD opowiedział nam o swoich szczegółowych...

Kto i czym pojedzie w RSMP, czyli co już wiemy o roszadach wśród polskich kierowców

Sezon RSMP 2021 rusza za nieco ponad trzy miesiące, ale niektórzy kierowcy już przedstawili swoje częściowe plany na tegoroczny rok zmagań w krajowym czempionacie. Adrian...

Fabia R5 vs Gaz 51, czyli estońska przygoda Zapały

Mariusz Zapała w niecodzienny sposób zakończył udział w Samsonas Rally Rokiskis. Mimo jednego zdarzenia to właśnie druga sytuacja sprawiła o zapadnięciu decyzji o wycofaniu...