wtorek, 21 września, 2021
0,00 PLN

Brak produktów w koszyku.

Strona głównaRajdy50 Barum Czech Rally Zlin - zapowiedź

50 Barum Czech Rally Zlin – zapowiedź

Już w ten weekend stawka rajdowych mistrzostw Europy ERC zawita do Czech. Dla naszych południowych sąsiadów będzie to wielkie, motorsportowe święto. Czas na jubileuszowy, 50 Barum Czech Rally Zlin. Przed nami aż trzy dni emocji!

Czechy rajdami stoją. Motorsport, przede wszystkim w wydaniu, w którym ścigają się rodzime konstrukcje Skody jest tam swego rodzaju religią, która przyciąga na odcinki  tysiące kibiców. Po kiepskim roku 2020 i anulowaniu imprezy ze względu na liczne, pandemiczne restrykcje, Rajd Barum powraca. Dla fanów z Republiki Czeskiej będzie to istne święto. Zwłaszcza, że czeka nas jubileuszowa, 50 edycja Barum Rally Czech Zlin.

Historia „Barumki” sięga wczesnych lat siedemdziesiątych. Na początku była to amatorska impreza, która bardzo szybko stała się rundą mistrzostw Czechosłowacji. Większość uczestników startowała oczywiście w konstrukcjach Skody, modelach 100, 110 i 120. Szybkie i wymagające trasy, oesy rozgrywane po zmroku i zacięta rywalizacja przyciągały zawodników z Austrii, Niemiec czy Włoch. Na liście startowej gościł m.in Walter Röhrl. Nie brakowało też polskich akcentów. Zwycięzcą edycji z 1999 roku był sam Janusz Kulig. Głównym partnerem i sponsorem tytularnym rajdu jest czeski producent opon, firma Barum. Siedziba koncernu znajduje się nieopodal bazy rajdu, w miejscowości Otrokovice.

Rywalizacja rozpocznie się w piątek, 27 sierpnia o godzinie 21:15. Zawodnicy pokonają premierowy super stage w centrum miejscowości Zlin. Ostatni, niedzielny oes ruszy około godziny 14:30. Oznacza to, że przed 16:00 powinniśmy już poznać zwycięzcę rajdu.

fot. FIA ERC – oficjalny profil Facebook

Asfalt asfaltowi nierówny

Jeżeli przyzwyczailiście się do równych jak stół odcinków we Włoszech, trasa Barum Rally Zlin może Was mocno zaskoczyć. Oczywiście, jest to wciąż w pełni asfaltowa impreza.  Można jednak zaryzykować stwierdzenie, że wiejskie drogi swoje najlepsze czasy mają dawno za sobą. Nawierzchnia jest mocno popękana i zniszczona, co spowodować może nieoczekiwane podbicia samochodu i problemy z przyczepnością. Wiele partii jest stromych i mocno nierównych. Zdarzają się też oesy prowadzące przez lasy, po drogach, które na codzień są całkowicie wyłączone z użytku. Do tego mnóstwo pułapek i technicznych wiraży.

Choć nie będziemy świadkami maratonu, tegoroczną imprezę możemy śmiało nazwać mocno katorżniczym sprintem. Organizatorzy przygotowali dla zawodników około 210 kilometrów oesowych, podzielonych na 15 naprawdę długich odcinków specjalnych. Najkrótszy oes Biskupice ma przeszło 7,5 kilometra. Najdłuższy z nich, Majova, aż 25. Sumując do tego również odległości na dojazdówkach, kierowcy pokonają około 760 km. Dokładne wyniki live Barum Czech Rally Zlin możecie śledzić na oficjalnej stronie imprezy.

Fanatycy simracingu i legendarnego już symulatora Richard Burns Rally mogą zacierać ręce. W skład odcinków specjalnych wchodzą m.in. takie trasy jak Komarov, Biskupice czy Pindula. Dla osób nie lubiących zimna, rywalizacja we własnych czterech kątach może być znacznie przyjemniejsza. Wiemy już, że temperatura może spaść nawet do 10 stopni i nie przekroczy 18. Dodatkowo zapowiadane są obfite opady. Szansa na Słońce jest niewielka.

fot. www.czechrally.com

Lista startowa godna jubileuszu!

Trzeba przyznać, że służby porządkowe, sędziowie i organizatorzy będą mieli ręce pełne roboty. Z racji tego, że tegoroczna impreza połączy czempionat ERC z krajowym turniejem, na liście startowej znalazło się aż 146 załóg. W grupie zawodników mistrzostw Europy wystartuje 61 duetów, aż 29 z nich w najmocniejszych samochodach klasy Rally2. Nie zabraknie też całej, rajdowej śmietanki. Bezapelacyjnie największą gwiazdą i faworytem będzie gospodarz, Jan Kopecky. Czech od 2011 roku wygrywa co rok, zawsze za kierownicą Skody Fabii. Tylko raz, w 2012 roku, pozwolił sobie odebrać końcowy triumf. Pełną listę uczestników czwartej rundy ERC można znaleźć na oficjalnej stronie cyklu.

Wielką ciekawostką będzie też udział kolejnego z gospodarzy, Romana Kresty. Jeden z najbardziej utytułowanych czeskich zawodników nie będzie walczył o prym, ma jednak pokazać się gościnnie podczas piątkowego, wieczornego odcinka specjalnego SSS Zlin. Taki przejazd wymaga odpowiedniego oręża. Kresta ruszy na 9 kilometrową próbę w specjalnie przygotowanej przez dział Motorsport Skodzie Fabii w specyfikacji… WRC! Kilka dni temu informowaliśmy Was o kooperacji zespołu Romana Kresty z Adrianem Chwietczukiem. Podopieczny Hołowczyc Racing Team w związku z awarią motoru w swojej rajdówce na kolejnej rundzie RSMP, Rajdzie Śląska, pojawi się właśnie w aucie ze stajni Kresta Racing.

fot. Skoda Motorsport – oficjalny profil Facebook

Nikomu oczywiście nie życzymy źle i nie cieszymy się z zaistniałego już obrotu spraw. Zwłaszcza, że ewentualne zwycięstwo lub przewaga smakuje najlepiej, kiedy udało się ją wywalczyć w bezpośredniej rywalizacji. Mamy już potwierdzenie, że z rywalizacji wycofał się aktualny lider klasyfikacji ERC, Aleksiej Łukjaniuk. Rosjanin poważnie rozbił swojego Citroena podczas testów. Oznacza to, że Miko Marczyk stracił jednego ze swoich głównych rywali i może bez trudu przegonić Łukjaniuka w generalce turnieju. Polak ma zaledwie kilka punktów straty, co szczegółowo opisywaliśmy w podsumowaniu tabeli mistrzostw Europy.

fot. www.czechrally.com

Ser, piwo, knedliczki i… rajdy!

Na odcinkach wokół miejscowości Zlin możemy spodziewać się tłumu kibiców i wielu czeskich flag. Nasi południowi sąsiedzi będą mocno kibicować swoim rodakom, zwłaszcza Janowi Kopeckyemu, który powalczy o… szósty triumf w tej imprezie z rzędu. Równie mocno kciuki zaciskać będzie producent z Mlada Boleslav. To w końcu domowy rajd Skody.

Poniżej materiał z przejazdu Nikolaia Griazina z 2019 roku, który idealnie pokazuje nam charakterystykę odcinków specjalnych i naprawdę wymagającej nawierzchni. Jesteśmy pewni, że dziury i naniesiony na trasę „syf” sprawi problemy niejednej załodze. Zwłaszcza, jeżeli sprawdzą się prognozy i najlepszym atrybutem będzie… płaszcz przeciwdeszczowy.

Jakub Socha
Z motoryzacją związany od dziecka. Ponoć zanim zaczął płynnie mówić, już rozpoznawał wszystkie marki samochodów podczas spacerów w wózku. Fan simracingu. Trenuje, aby spełnić marzenia i przenieść umiejętności z symulatora na tory i oesy. Kontakt: jakub.socha@rallyandrace.pl

RALLY AND RACE NA INSTARGRAMIE

NOWOŚCI

Lista zgłoszeń – 5 runda Driftingowe Mistrzostwa Polski w Słomczynie

Publikujemy listę zgłoszeń do 5 rundy DMP czyli Driftingowych Mistrzostw Polski, które odbędą się 25 i 26...

Wspieramy amatorskie ściganie!

Startujesz? Organizujesz? A może kibicujesz uczestnikom jakiejś amatorskiej imprezy? Daj nam znać! Chcemy wspierać amatorskie ściganie, dawać...

Porsche stawia na ekologię i biopaliwo

Porsche stawia na ekologię i ochronę środowiska. Przy współpracy z Siemensem powstaje fabryka produkująca eFuel - czystą...

Driftingowe Mistrzostwa Polski + CEZ ponownie w Słomczynie

Driftingowe Mistrzostwa Polski powracają na Autodrom Słomczyn. Kibice i zawodnicy musieli czekać dłużej niż planowali bo odwołano...

3 runda Interia DRIVE CUP – Tor Kielce

Najciekawsze przejazdy i sytuacje podczas 3 rundy Interia Drive Cup na Torze Kielce

NAJPOCZYTNIEJSZE