Adrien Fourmaux testuje Pumę Rally1!

M-Sport chwali się kolejnymi testami swojej przyszłorocznej, hybrydowej Pumy Rally1. Za kierownicę rajdówki wsiadł młody talent Forda, Adrien Fourmaux.

Obecny sezon WRC wchodzi już w ostateczną, najbardziej dynamiczną fazę. Przed nami finałowe cztery rundy tego sezonu. Wszyscy zastanawiają się, czy jest jeszcze ktoś, kto może rzucić rękawicę Sebastienowi Ogierowi i przerwać tegoroczną dominację Toyoty. Hyundai traci do japońskiego producenta aż 41 punktów w klasyfikacji generalnej. W tabeli kierowców najlepszym zawodnikiem południowokoreańskiego koncernu jest Thierry Neuville, ze stratą 38 punktów do aktualnego lidera. Walka o prym nie dotyczy jednak wszystkich. M-Sport Ford pożegnał się z marzeniami na sukces już wiele miesięcy temu.

Nic więc dziwnego, że zespół Forda skupia się na przyszłym sezonie. Na debiut hybrydowej ery szykowany jest najnowszy model – Puma Rally1. Trzeba przyznać, że nawet w pełnym kamuflażu rajdówka wygląda naprawdę dobrze. Samochód wziął właśnie udział w serii asfaltowych testów w trybie „bojowym”, które przeprowadził Adrien Fourmaux.

fot. wrc.com

Nie taki prąd straszny jak go malują

Trzeba przyznać, że obawy o rajdy w dobie powszechnej elektryfikacji i głosy, że za moment pogrzebiemy kwintesencję tego sportu były odrobinę przesadzone. Na pierwszy rzut oka samochód wygląda i brzmi naprawdę znakomicie. Najwięcej zmienia się jednak pod maską. Rajdówka zachowuje swój monstrualnie wyżyłowany motor o pojemności 1.6 litra z turbodoładowaniem. Pojawia się jednak dodatkowy, 100kW silnik elektryczny wraz z systemem akumulatorów odzyskujących energię podczas hamowania. M-Sport zaprezentował tę maszynę podczas tegorocznego Goodwood Festival w Wielkiej Brytanii.

Wciąż czekamy też na wszystkie szczegóły dotyczące wykorzystania energii elektrycznej na odcinkach specjalnych. Pojawiły się plotki o systemach podobnych do przycisku „overtake” w F1, który pozwalałby na uwolnienie energii w wybranym przez zawodnika momencie. Jak na razie potwierdzono, że napęd elektryczny będzie miał służyć do poruszania się po dojazdówkach. Najprawdopodobniej będzie dostępny w wybranych przez organizatora miejscach i konkretnych oesach, które wybierane będą przed rozegraniem każdej z rund.

fot. wrc.com

Francuski duet Forda?

Poza kwestią konkurencyjnej maszyny, Ford planuje też ekspansję na polu kontraktowym. Obok Gussa Greensmitha, Adriena Fourmauxa i Teemu Suninena, czwartym kierowcą w przyszłym sezonie może zostać sam… Sebastien Loeb. Dziewięciokrotny mistrz świata potwierdził w mediach swoją chęć powrotu i aktualne negocjacje z Malcolmem Wilsonem, dyrektorem zespołu. Loeb miałby stać się swego rodzaju mentorem swojego rodaka. I dodatkowo walczyć o punkty w wybranych przez siebie rundach przyszłorocznego cyklu.

Trzeba przyznać, że w świetle ogromnych zmian i możliwości całkowitego odwrócenia sił w WRC w związku z nadejściem ery elektryfikacji, doświadczenie Francuza mogłoby być nieocenione. I zaowocować punktami, których M-Sportowi mocno brakuje w tym sezonie.

fot. Adrien Fourmaux – oficjalny profil Facebook

Smutny okres M-Sportu…

Najwyżej w tabeli kierowców jest Guus Greensmith. Brytyjczyk zajmuje ósmą lokatę, zdobył jak do tej pory 34 punkty. Fourmaux jest dziesiąty, na jego koncie znajduje się 30 punktów. Teemu Suninen z dorobkiem siedemnastu punktów jest tuż za Francuzem. Pełną tabelę wraz ze wszystkimi wynikami poszczególnych imprez znajdziecie na stronie WRC.

Zachęcamy Was też do sprawdzenia gorącej informacji o testach nowej Skody Fabii Rally2, opartej o czwartą generację cywilnego modelu czeskiej marki. Nasi południowi sąsiedzi odpowiadają więc na rewelacje Hyundaia i ich propozycję najnowszego modelu i20N. Wyścig zbrojeń trwa więc nie tylko w królewskiej klasie. Przed nami naprawdę ciekawy rok.