To był drugi Dakar z rzędu, w którym Nasser Al-Attiyah wywalczył ogromną przewagę w pierwszym tygodniu, a potem sięgnął po zwycięstwo. Jednak tym razem to Sébastien Loeb zdobył więcej punktów w mistrzostwach niż jego rywal, drugi w klasyfikacji generalnej, który wygrał w końcówce aż sześć kolejnych odcinków. Na tym samym etapie sezonu 2022 Loeb miał jeden punkt straty do lidera, teraz ma dwa punkty przewagi.

Sześć tygodni po zakończeniu Rajdu Dakar Mistrzostwa Świata w Rajdach Terenowych W2RC powracają w Abu Dhabi Desert Challenge (ADDC) w terminie 26 lutego – 3 marca.  Druga runda zaprowadzi stawkę w znajome krajobrazy – wydmy pustyni Empty Quarter, ale po drugiej stronie granicy z Arabią Saudyjską – w Abu Dhabi.

Tuż za dwoma tytanami W2RC znajduje się debiutujący w cyklu Guerlain Chicherit (GCK Motorsport). Kierowca Prodrive Huntera zajmuje trzecie miejsce z 49 punktami na koncie. Yazeed Al-Rajhi (Overdrive Racing), trzeci w ubiegłorocznych mistrzostwach, tym razem odstaje od stawki, zajmując 10. miejsce z dorobkiem 19 punktów. Saudyjczyk zatrzymał się na jednym z etapów Dakaru, by pomóc koledze z zespołu, przedkładając interesy teamu nad własną pozycję. Al-Rajhi liczy na powrót do walki o mistrzostwo podczas ADDC. Toyotami pojadą także Argentyńczyk Juan Cruz Yacopini (Overdrive Racing), a także Polka Magdalena Zając (Proxcars TME Rally Team), której w roli pilota ponownie towarzyszyć będzie doświadczony Jacek Czachor. Do walki z czterema Toyotami i dwoma Hunterami gotowe są dwa X-raid MINI JCW w najnowszej specyfikacji T1+, którymi pojadą Sebastián Halpern i Denis Krotov. Podobnie, jak w Dakarze, Chiny reprezentować będą dwie pary pojazdów – Han Wei i Tian Po (Hanwei Motorsport) oraz Guoyu Zhang i Yunliang Zi (BAIC ORV). Martin Prokop drugi w zeszłym roku w ADDC powraca do kokpitu swojego Forda Raptora. W sumie na liście zgłoszeń znajduje się 13 pojazdów T1.

T3/T4: Lekkie pojazdy prototypowe z niespodziankami

„Chaleco” López i Cristina Gutiérrez umieścili swoje T3 na pierwszym i drugim miejscu w rankingu W2RC w ADDC 2022, wyprzedzając dwa pojazdy T1. Tym razem z numerem 300, najwyższym  w kategorii lekkich pojazdów prototypowych, wystartuje gwiazdorska załoga T1. Mattias Ekström i Emil Bergkvist, którzy w Dakarze jechali Audi, wystartują tym razem pojazdem Can-Am zespołu South Racing. W tym samym zespole pojedzie były kierowca Overdrive Racing, Erik van Loon, kończący swoją karierę w T1+. Towarzyszyć mu będzie jego etatowy pilot, Sébastien Delaunay. Ta strategiczna zmiana kategorii może im przynieść korzyści w klasyfikacji kierowców i pilotów w mistrzostwach po dwóch rundach. Yasir Seaidan, który na wydmach ADDC będzie w swoim żywiole, jest trzecim kierowcą w tej ekipie South Racing Can-Am. Zespół będzie atakował z trzech stron, bowiem oprócz wspomnianych trzech kierowców prywatnych, reprezentować go będą zawodnicy Red Bull Off-Road Junior Team USA, na czele ze zwycięzcą Dakaru Austinem Jonesem, a także Sethem Quintero i Mitchem Guthrie, zaś w barwach Red Bull Can-Am Factory pojedzie Cristina Gutiérrez. João Ferreira i Annett Fischer będą reprezentować nowy klan X-raid/Yamaha. Tym zespołom stawi czoła dwóch Francuzów – Jean-Luc Ceccaldi (PH-Sport Zéphyr) oraz Claude Fournier (Can-Am), którego pilotem będzie jego dawny towarzysz, Szymon Gospodarczyk. Do walki staną także dwie kobiety: Saudyjka Dania Akeel oraz młodziutka Aliyyah Koloc.

Z kolei w rywalizacji T4 zapowiada się starcie pokoleń. Urzędujący mistrz świata Rokas Baciuška (Red Bull Can-Am Factory) i wschodząca gwiazda Pau Navarro (FN Speed) stawią czoła weteranom Polarisa: Michèle Cinotto i Shinsuke Umedzie. Ci dwaj „etatowi” kierowcy Polarisa będą mieli do dyspozycji najnowocześniejszą technologię w postaci nowych pojazdów RZR Pro R z zespołu Xtremeplus.

Motocykle / quady: Powrót króla

Po odpadnięciu z Rajdu Dakar w ciągu pierwszych trzech dni, Sam Sunderland (GasGas) i Ricky Brabec (Monster Energy Honda), którzy zajęli pierwsze i drugie miejsce w sezonie 2022, wracają do rywalizacji z zerowym dorobkiem punktowym. Czeka ich prawdziwe wyzwanie, ale warto wspomnieć, że w zeszłym roku Adrien Van Beveren zdołał ukończyć mistrzostwa na trzecim miejscu, z zaledwie jednym punktem straty do drugiej pozycji, po tym, jak wrócił z Dakaru z pustymi rękami. Przy czterech rundach do rozegrania, wszystko nadal może się zdarzyć! „Sundersam”, trzykrotny triumfator ADDC, mieszkający od wielu lat w Emiratach, nadal ma duże szanse na obronę tytułu. GasGas pokłada swoje nadzieje w Brytyjczyku, gdyż Daniel Sanders ponownie pauzuje z powodu kontuzji. Wicemistrz z 2022, Ricky Brabec, będzie gonił innych fabrycznych zawodników, w tym swoich trzech kolegów z zespołu Monster Energy Honda: Adriena Van Beverena, „Nacho” Cornejo i Pablo Quintanillę. Red Bull KTM Factory Racing wystawia trzech najmocniejszych zawodników: zwycięzcę Dakaru Kevina Benavidesa, zdobywcę drugiego miejsca Toby’ego Price’a oraz Matthiasa Walknera. Skyler Howes, trzeci w Dakarze, i Luciano Benavides wystartują w barwach Husqvarna Factory Racing. W składzie Hero MotoSports znajdzie się dwóch z czterech kierowców fabrycznych – Ross Branch i Sebastian Bühler. Zeszłoroczny zwycięzca kategorii Rally2, Mason Klein (BAS World KTM Racing), który w tym sezonie zadebiutował w RallyGP zamyka liczącą 13 zgłoszeń stawkę.

Lider kategorii Rally2, Romain Dumontier (HT Rally Raid Husqvarna Racing), po zwycięskim Dakarze nie wystartuje w ADDC, ryzykując utratę szans na tytuł. Regulamin mistrzostw zakłada nie wliczanie jednej rundy do końcowych wyników i z tej opcji skorzystał Francuz, dając okazję do rewanżu takim rywalom, jak Paolo Lucci (BAS World KTM Racing), Michael Docherty (SRG Motorsports), Jean-Loup Lepan i Konrad Dąbrowski z Duust Diverse Racing oraz Toni Mulec (BAS World KTM Racing). Warto wspomnieć, że dla Dąbrowskiego będzie to pierwszy start w tym sezonie. Polak musiał z rezygnować z udziału w Dakarze z powodów zdrowotnych. Liczącą 7 zawodników stawkę motocyklistów Rally2 uzupełniają debiutujący w W2RC Rumuni Ionuț Florea i Andrei Cristian Danila.

Faworytem w kategorii quadów jest lokalny bohater i dwukrotny zwycięzca ADDC, Abdulaziz Ahli, który podobnie, jak Sunderland odpadł z Dakaru po wypadku. Reprezentant Emiratów stawi czoła litewskiej armadzie. Laisvydas Kancius (AG Dakar School), jego najbliższy rywal w walce o zwycięstwo w ADDC, będzie wspierany przez Adomasa Gancierusa i Antonasa Kanopkinasa. Z Gwatemali przyleci Rodolfo Guillioli, który zabłysnął w pierwszym sezonie W2RC. Ta piątka stanowi obsadę kategorii quadów w ADDC.

Khalid Bin Sulayem, prezydent EMSO (Emirates Motorsports Organization):

Tegoroczny ADDC będzie największym jak dotąd wyzwaniem, ponieważ EMSO podnosi poprzeczkę. Zawodnicy zmierzą się z jeszcze dłuższą trasą, pokonując o 237 kilometrów więcej niż w 2022 r., w sumie 2 170 kilometrów„.

Program:

· Odbiory administracyjne i badania kontrolne odbędą się 25 lutego w Energy Business Centre w Abu Dhabi w godzinach od 7:00 do 16:00. Konferencja prasowa przed rajdem odbędzie się w Murban Theatre o godzinie 19:00.

· 26 lutego karawana przeniesie się na pustynię w Al Dhannah, gdzie o 15:15 rozpocznie się prolog.

· 27 lutego etap otwierający połączy biwak w Al Dhannah z bazą rajdu w Qasr Al Sarab Desert Resort.

· 28 lutego oraz 1 i 2 marca odbędą się trzy etapy w formie pętli w regionie Al Dhafra, w Rub’ al Khali (Empty Quarter).

· 3 marca etap zamykający przeniesie się do Abu Dhabi, gdzie rajd zakończy się w Energy Business Centre około godziny 12:30. Ceremonia wręczenia nagród odbędzie się tam o godzinie 19:00.