Bio-paliwo napędza nową broń Hołowczyca

549

Zespół X-raid zaprezentował wczoraj MINI John Cooper Works Rally Plus. W najnowszym samochodzie kategorii T1+ Krzysztof Hołowczyc z Łukaszem Kurzeją rozpoczną rywalizację w Pucharze Świata już na początku lutego w rajdzie Saudi Baja.

Konstruktorom nowego MINI przyświecał bardzo ważny cel – znacząca redukcja CO2 dzięki zastosowaniu innowacyjnego paliwa HVO. Nawet 90 proc. mniej emisji dwutlenku węgla, 30 proc. mniej cząstek stałych, 9 proc. mniej tlenku azotu to właśnie HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) – paliwo tworzone z odpadów z przemysłu spożywczego, czyli resztek warzyw, owoców, a nawet zwykłej margaryny czy innych tłuszczów, w niektórych przypadkach pochodzenia zwierzęcego. Nawet jeśli przy jego spalaniu emitowany jest dwutlenek węgla, jest go zdecydowanie mniej – w zależności od czystości HVO to 50-90 proc. emisji mniej. W HVO brakuje też np. związków siarki.

Takimi rozwiązaniami bardzo zainteresowani są również główni partnerzy Hołka – firmy Bio-Gen i Bio-Lider, które są liderami w dziedzinie biotechnologii i rozwiązań dla rolnictwa. Sam właściciel na niedawnej konferencji nie wykluczał produkcji takiego paliwa.

„Motorsport się zmienia, a ekologia i jej ogromne znaczenie jest dostrzegane nie tylko przez producentów cywilnych pojazdów ale także przez firmy budujące auta do sportu. Bardzo się cieszę, że mamy swój udział z Łukaszem, w tym wyjątkowym projekcie, a walcząc o najwyższe lokaty w Pucharze Świata w najnowszym MINI będziemy także testować rozwiązania, które potem mogą być implementowane do aut cywilnych.” – powiedział Hołowczyc

Pierwszy test nowa rajdówka przejdzie w nadchodzącym Dakarze 2023. Zespół X-Raid zaprezentuje się  z dwoma MINI John Cooper Works Plus w kategorii T1+. Dzięki nowej pustynnej wyścigówce X-raid chce nie tylko powalczyć o zwycięstwo, ale także odgrywać wiodącą rolę w dziedzinie zrównoważonego rozwoju pojazdów z silnikami spalinowymi.

MINI JCW Rally Plus napędzane jest paliwem HVO drugiej generacji – biodiesel wytwarzany jest na przykład z używanych tłuszczów roślinnych i plastikowych butelek. Dzięki temu paliwo nie konkuruje z produkcją żywności jak HVO1. Ponadto w przyszłości moc silnika nie będzie już regulowana przez ogranicznik powietrza tzw. zwężkę ale elektronicznie. W połączeniu z paliwem HVO X-Raid bardzo ogranicza emisję CO2.

MINI JCW Rally Plus bazuje na MINI JCW Rally z napędem na wszystkie koła zachowuję tak wyjątkowy charakter MINI. Widoczne zmiany zewnętrzne to dłuższy i szerszy przód oraz szersze nadkola w postaci charakterystycznych „skrzydeł”. Ponadto inżynierom udało się zoptymalizować aerodynamikę, co poprawiło chłodzenie hamulców i amortyzatorów.

Kategoria T1+ została wprowadzona w 2022 roku i jest mieszanką przepisów dotyczących samochodów z napędem 4×4 i buggy. Na przykład MINI JCW Rally Plus posiada napęd na wszystkie koła, sparowany z szerszym rozstawem osi, zwiększonym rozstawem kół i większym skokiem zawieszenia. Możliwość kontrolowania ciśnienia w oponach z kokpitu jest jednak zarezerwowana dla kategorii buggy.

W najbliższych tygodniach czeka nas jeszcze trochę kilometrów testowych. 31 grudnia 2022 roku MINI JCW Rally Plus będzie świętować swój debiut podczas prologu do Dakaru 2023.

Właściciel i założyciel zespołu Sven Quandt mówi o nowym projekcie:

Zrównoważony rozwój jest wyraźnie na pierwszym planie naszego przyszłościowego projektu MINI JCW Rally Plus. Przyszłość motorsportu będzie musiała przyzwyczaić się do tego, że bez zrównoważonego rozwoju nie będzie już motorsportu. W związku z tym było dla nas jasne, że nowe MINI musi być bardziej zrównoważone i bardziej ekologiczne. Z HVO wkraczamy na nowe zupełnie nowe obszary i cieszę się na wprowadzenie naszego najnowszego MINI JCW Rally Plus. Naszym zdaniem paliwo HVO jest ważnym uzupełnieniem innych niskoemisyjnych układów napędowych – i to nie tylko w motorsporcie. Dakar oferuje bardzo dobrą platformę do testowania tego paliwa i zwiększania naszej wiedzy i świadomości.”