Popularny „kompot” sterowany joystickiem? To nie kolejna część „Ja, Robot”, a… oficjalny projekt BMW. Poznajcie Drive Stick Car.
Na początku XXI wieku inżynierowie BMW postanowili przełamać schematy, pracując nad kilkoma, iście szalonymi projektami. Pieczę nad najbardziej wizjonerskimi pomysłami w BMW sprawowali pracownicy działu Forschung und Technik GmbH. Gdy ich koledzy starali się udoskonalić obecne modele, oni wybiegali daleko w przyszłość, opracowując maszyny przyszłości. Jednym z eksperymentów był Drive Stick Car – E46 Compact z… joystickiem.
Zobacz też: Nowe rozgrywki w FIA ERC. „Oldboje” na podbój Starego Kontynentu
Na pierwszy rzut oka mamy tu do czynienia ze zwykłym „kompotem” w nadwoziu E46. I faktycznie, karoseria pozostała nietknięta. Gigantyczne zmiany zaszły za to w środku. To BMW pozbawione jest bowiem… kierownicy, pedałów i gałki zmiany biegów. Ich miejsce zajęły dwa, zespolone joysticki (tak zwany Drive Stick), umieszczone na środku kabiny.
BMW Stick Car – jak w grze komputerowej
Jak nietrudno się domyślić, joysticki służyły do kierowania pojazdem. Żeby przyspieszyć, należało wysunąć obie „gałki” do przodu. Pociągnięcie do tyłu skutkowało hamowaniem i zatrzymaniem pojazdu. Ruchy na boki odpowiadały skręcaniu pojazdu, zaś bieg wybierało się poprzez specjalny selektor. Wszystko pracowało w formie elektronicznej – joysticki nie miały żadnego, mechanicznego połączenia z układem kierowniczym/układem napędowym.
Przeczytaj również: Mistrzowska „ośka” na sprzedaż. Chorbiński żegna się z 208 Rally4
Przemodelowane wnętrze było zdecydowanie bardziej przestronne, kierowca zyskał więcej przestrzeni na nogi. Uproszczono deskę rozdzielczą, montując ekrany stanowiące centrum inforozrywki na miarę XXI wieku. Nieco zmieniono też kształt foteli – zwiększając wygodę i ułatwiając wsiadanie oraz wysiadanie. Docelowo miejsce tradycyjnych lusterek zająć miały dwa, małe wyświetlacze. Konsolę środkową zaprojektowano tak, by pasażer mógł przejąć kontrolę nad samochodem w każdej chwili. Ergonomia projektu sprawiałaby, że kierowca mógłby zasiadać zarówno na lewym, jak i na prawym fotelu – w zależności od preferencji.
Czy Drive Stick Car zakończył żywot wyłącznie jako ciekawostka działu kreatywnego BMW? Bawarska marka chwali się, że technologie użyte w tym koncepcie zostały wykorzystane w produkcji cywilnych pojazdów. Drive Stick Car pozwolił na przykład rozwinąć i udoskonalić system elektromechanicznego wspomagania kierownicy i aktywnego układu kierowniczego.
Więcej przepełnionych motorsportem materiałów znajdziecie naturalnie na rallyandrace.pl.
Przy okazji, zachęcamy do zakupu… najnowszego, 45. numeru magazynu Rally and Race. Znajdziecie w nim wszystkie, najciekawsze informacje ze świata motorsportu. Od rajdów, przez wyścigi torowe, górskie, F1, po cross country, drift, simracing, rallycross czy karting. W Wasze ręce oddajemy przeszło 150 stron, przesiąkniętych emocjami z czołowych aren!
















