Chevrolet również ma elektryczną wyścigówkę NASCAR

Fot. General Motors

Chevrolet dołączył do grona producentów prezentujących prototypy elektrycznych samochodów NASCAR, odsłaniając model Blazer EV.R przed nadchodzącym wyścigiem Daytona 500.

Podobnie jak wcześniej zaprezentowany Ford Mustang Mach-E, Blazer EV.R czerpie wiele rozwiązań z prototypu NASCAR EV opracowanego we współpracy z firmą ABB i zaprezentowanego w zeszłym roku. Pomimo istnienia dwóch prototypów, NASCAR nie ogłosiło jeszcze planów związanych z elektrycznymi wyścigami.

Blazer EV.R wyróżnia się na tle poprzednich elektrycznych samochodów stock car swoim unikalnym designem. Pomimo zachowania ogólnej formy nadwozia i tylnego spojlera, przednia część pojazdu przypomina Blazera EV SS, z charakterystycznymi wlotami powietrza umieszczonymi pod atrapami świateł. Choć wygląd jest agresywny i stylowy, może być mniej aerodynamiczny niż zaokrąglona przednia część Mustanga Mach-E, co może stanowić wadę w warunkach rywalizacji.

Fot. General Motors

Phil Zak, dyrektor wykonawczy Chevrolet Global Design, powiedział: „Ten program był wspaniałą okazją do współpracy z NASCAR w projektowaniu nowego nadwozia dla crossoverów i wprowadzania elementów designu z naszego Blazera EV SS. Prototyp EV.R jest niższy i szerszy, będąc zaprojektowanym z myślą o aerodynamice i wydajności”.

Specyfikacja Techniczna

Pod względem technicznym Blazer EV.R jest identyczny z innymi elektrycznymi samochodami stock car NASCAR. Wyposażony jest w układ napędowy z trzema silnikami elektrycznymi na wszystkie koła i chłodzoną cieczą baterię o pojemności 78 kWh. Układ napędowy może generować ponad 1300 KM, co jest ponad dwukrotnością mocy Blazera EV SS.

Justin Allgaier, kierowca testowy Chevrolet i mistrz NASCAR Xfinity Series 2024, powiedział: „Jest wiele rzeczy, o których nie myślisz, dopóki nie siedzisz za kierownicą i nie testujesz samochodu. Jestem przyzwyczajony do określania prędkości przez przekładnie i dźwięk silnika, więc musiałem zupełnie zmienić sposób oceny prędkości wjazdu w zakręty. Z tą platformą uczymy się, jak strategicznie dostosowywać hamowanie rekuperacyjne, co ma duży wpływ na sekcje hamowania i balans w zakrętach”.

Fot. General Motors

Drogowy odpowiednik prototypu, model Blazer EV SS zostanie samochodem bezpieczeństwa podczas niedzielnego wyścigu Daytona 500.

Obecnie Toyota pozostaje jedynym producentem w NASCAR Cup Series, który nie zaprezentował jeszcze prototypu elektrycznego samochodu stock car.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.