Chevrolet dołączył do grona producentów prezentujących prototypy elektrycznych samochodów NASCAR, odsłaniając model Blazer EV.R przed nadchodzącym wyścigiem Daytona 500.
Podobnie jak wcześniej zaprezentowany Ford Mustang Mach-E, Blazer EV.R czerpie wiele rozwiązań z prototypu NASCAR EV opracowanego we współpracy z firmą ABB i zaprezentowanego w zeszłym roku. Pomimo istnienia dwóch prototypów, NASCAR nie ogłosiło jeszcze planów związanych z elektrycznymi wyścigami.
Blazer EV.R wyróżnia się na tle poprzednich elektrycznych samochodów stock car swoim unikalnym designem. Pomimo zachowania ogólnej formy nadwozia i tylnego spojlera, przednia część pojazdu przypomina Blazera EV SS, z charakterystycznymi wlotami powietrza umieszczonymi pod atrapami świateł. Choć wygląd jest agresywny i stylowy, może być mniej aerodynamiczny niż zaokrąglona przednia część Mustanga Mach-E, co może stanowić wadę w warunkach rywalizacji.
Phil Zak, dyrektor wykonawczy Chevrolet Global Design, powiedział: „Ten program był wspaniałą okazją do współpracy z NASCAR w projektowaniu nowego nadwozia dla crossoverów i wprowadzania elementów designu z naszego Blazera EV SS. Prototyp EV.R jest niższy i szerszy, będąc zaprojektowanym z myślą o aerodynamice i wydajności”.
Specyfikacja Techniczna
Pod względem technicznym Blazer EV.R jest identyczny z innymi elektrycznymi samochodami stock car NASCAR. Wyposażony jest w układ napędowy z trzema silnikami elektrycznymi na wszystkie koła i chłodzoną cieczą baterię o pojemności 78 kWh. Układ napędowy może generować ponad 1300 KM, co jest ponad dwukrotnością mocy Blazera EV SS.
Justin Allgaier, kierowca testowy Chevrolet i mistrz NASCAR Xfinity Series 2024, powiedział: „Jest wiele rzeczy, o których nie myślisz, dopóki nie siedzisz za kierownicą i nie testujesz samochodu. Jestem przyzwyczajony do określania prędkości przez przekładnie i dźwięk silnika, więc musiałem zupełnie zmienić sposób oceny prędkości wjazdu w zakręty. Z tą platformą uczymy się, jak strategicznie dostosowywać hamowanie rekuperacyjne, co ma duży wpływ na sekcje hamowania i balans w zakrętach”.
Drogowy odpowiednik prototypu, model Blazer EV SS zostanie samochodem bezpieczeństwa podczas niedzielnego wyścigu Daytona 500.
Obecnie Toyota pozostaje jedynym producentem w NASCAR Cup Series, który nie zaprezentował jeszcze prototypu elektrycznego samochodu stock car.
Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.