Wygląda na to, iż będzie to bezprecedensowa sytuacja! Jari-Matti Latvala chce połączyć obowiązki szefa zespołu Toyoty z walką o medale w… FIA Historycznych Rajdowych Mistrzostwach Europy!
Zobacz też: Kowalczyk i Hryniuk spełnili marzenia. Zielona Oliwka mistrzem Polski
W międzyczasie szef Gazoo Racing WRT testował także prototyp GR Yarisa Rally2 (między innymi podczas Goodwood Festival of Speed czy Rally Hokkaido w Mistrzostwach Japonii). Wisienką na torcie był tegoroczny start w WRC Rajdzie Finlandii. Latvala pilotowany przez Juho Hanninena zajął drugie miejsce w WRC2, przegrywając tylko z Oliverem Solbergiem.
Wygląda na to, iż Jari-Matti będzie miał znacznie więcej okazji do sportowej rywalizacji. Dyrektor Gazoo Racing zamierza bowiem oddać część swoich obowiązków, by walczyć o medale w Historycznych Mistrzostwach Europy (EHRC). Zmiany wprowadzone przez FIA (aktualizacja załącznika „K”) sprawiają, iż A-grupowa Celica otrzyma paszport techniczny umożliwiający starty w tym czempionacie. Latvala szykuje się już do wielkiego powrotu!
Latvala na historycznym szlaku
Fin poinformował o swoich sportowych planach w rozmowie z redaktorami portalu DirtFish:
„Na pewno będę pełnił swoje obowiązki podczas Rajdu Monte-Carlo oraz Rajdu Szwecji. A co wydarzy się potem? Trzeba będzie zerknąć na kalendarz… Zmiany w regulaminach FIA to znakomita decyzja. W rajdach historycznych będą mogły startować maszyny zbudowane do 2000 roku. Mamy kilka świetnych wozów z lat dziewięćdziesiątych – A-Grupy, pierwsze konstrukcje WRC. Zostały nieco zapomniane, jestem jednak pewien, że wielu kibiców chce zobaczyć je ponownie w akcji. Ja też do nich należę – cieszę się, że buduję teraz Celicę w specyfikacji ST185. Nie mogę już doczekać się mojego startu w Mistrzostwach Europy!”.
Jeden z ojców sukcesu
Fin zakończył profesjonalną karierę w 2021 roku, dość nieoczekiwanie obejmując funkcję dyrektora stajni Gazoo Racing. Zastępując swojego wielkiego rodaka, Tommiego Makinena, Latvala przejął świetnie działającą strukturę, która po powrocie do świata WRC świętowała już swoje pierwsze tytuły – dwa indywidualne laury (Tanak 2019, Ogier 2020) i jedno złoto w tabeli konstruktorów (2019). Mimo wielkiej presji, Jari-Matti spełnił oczekiwania Toyoty.
Przeczytaj również: Nowy załącznik „K”. FIA wskrzesza motorsportowe potwory
Pod wodzą Latvali, Toyota sięgnęła po… sześć wiktorii z rzędu! Podopieczni Gazoo Racing triumfowali indywidualnie (Sebastien Ogier 2021, Kalle Rovanpera 2022, 2023), GR Yarisy były też najlepsze w klasyfikacji producenckiej (2021-2023). Passę przerwie dopiero finał kampanii 2024 – z tytułu cieszyć się będzie Thierry Neuville lub Ott Tanak, ekipa Hyundaia przewodzi też tabeli konstruktorów, choć Toyota będzie faworytem do wygranej w Japonii.
Więcej przepełnionych motorsportem materiałów znajdziecie naturalnie na rallyandrace.pl.
Przy okazji, zachęcamy do zakupu… najnowszego, 45. numeru magazynu Rally and Race. Znajdziecie w nim wszystkie, najciekawsze informacje ze świata motorsportu. Od rajdów, przez wyścigi torowe, górskie, F1, po cross country, drift, simracing, rallycross czy karting. W Wasze ręce oddajemy przeszło 150 stron, przesiąkniętych emocjami z czołowych aren!