Nowa Honda Civic Type R to jedna z najciekawszych tegorocznych premier. Jest lżejsza, mocniejsza i jeszcze szybsza. Japoński producent odsłonił wygląd nowej wersji, ale najważniejsze szczegóły pozostawił owiane tajemnicą. Klienci będą musieli uzbroić się w cierpliwość.
Honda w tym roku obchodzi dwie ważne rocznice. Pierwsza to 50 lat od wprowadzenia na rynek jednego z najpopularniejszych kompaktowych hatchbacków na świecie – modelu Civic. Druga rocznica to 25-lecie topowej odmiany Type R.
To idealny moment, żeby zaprezentować światu zupełnie nową generację modelu. Japończycy postanowili jednak mocno dawkować napięcie. Na pierwszy rzut poszły zdjęcia nowego samochodu. Nowa odsłona Type R powstała na bazie 11. generacji samochodu, ale inżynierowie sprawdzili każdy element samochodu pod kątem maksymalnej wydajności oraz przyjemności z jazdy.
Zobacz: Fabrycznie nowa Honda Civic. Właściciel chce za nią prawie pół miliona!
Lżejsza, smukła i szybka
Zmiany obejmują aerodynamikę, masę nadwozia oraz układ napędowy. Design samochodu przeszedł ewolucję, lecz tym razem zadziorny wygląd stonowano na rzecz eleganckiej aparycji. Nowy Type R jest minimalnie niższy i szerzy, a delikatnie wybrzuszone nadkola i 19-calowe alufelgi z oponami Michelin Pilot Sport 4S zwracają na siebie uwagę.
Karoseria Hondy jest około 20 proc. lżejsza, ale oprócz tego ma 22 proc. sztywniejszą konstrukcję w porównaniu z poprzednikiem. Lista lakierów obejmuje prezentowany na zdjęciach Championship White, Rallye Red, Racing Blue Pearl, Crystal Black i Sonic Grey.
Sportowe akcenty w kabinie
We wnętrzu nie mogło zabraknąć sportowych akcentów. Nowa deska rozdzielcza ma minimalną liczbę przycisków, a całość jest zdominowana przez cyfrowe wskaźniki i dotykowy ekran systemu multimedialnego. Kierownicę obszyto zamszem, a czerwona tapicerka została umieszczona na profilowanych, sportowych fotelach. Całość dopełniają chromowane detale, takie jak końcówka drążka skrzyni biegów oraz aluminiowe nakładki na pedały.
Zobacz: Spoon EG3 – mały silnik, wielkie serce [wywiad]
Pod maską Hondy pracuje 4-cylindrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem. Konstrukcja znana z poprzedniej generacji modelu, ale Honda postanowiła na razie nie ujawniać dokłądnych parametrów. Jedna podpowiedź sugeruje, że jest to najmocniejszy, turbodoładowany VTEC w historii Type R.
Honda Civic Type R – rekord na torze Suzuka
Nowy model zdążył już ustanowić rekord toru Suzuka dla samochodu produkcyjnego z napędem na przednią oś. Dlatego można się spodziewać dużego skoku mocy i jeszcze lepszych właściwości jezdnych. Kropkę nad „i” stanowi poprawiony układ wydechowy w połączeniu oraz dopracowana 6-stopniowa skrzynia biegów z systemami Rev-match oraz Auto Blip.
Kierowca otrzyma do wyboru trzy tryby jazdy: Comfort, Sport oraz +R. W zależności od wybranego profilu zmienia się praca układu napędowego, zawieszenia, układu kierowniczego i wydechu. Oprócz tego można jeszcze skonfigurować tryb indywidualny. Ciekawostką jest aplikacja Honda LogR, która pozwala zbierać dane na temat parametrów jazdy, rejestrować je, a następnie analizować na smartfonie w czasie rzeczywistym.
Pierwsze egzemplarzy Hondy Civic Type R trafią do klientów już na początku przyszłego roku. Prawdopodobnie jest to ostatni w historii model z klasycznym silnikiem w spalinowym, ale bez elektrycznego wspomagania e:HEV, które jest dostępne w standardowej odmianie modelu. Polski oddział Hondy nie ujawnił jeszcze cennika nowego modelu.