wtorek, 3 października, 2023
Strona głównaNA TOPIEColumna Medica Baja Poland 2023 dla Hołowczyca i Kurzei

Columna Medica Baja Poland 2023 dla Hołowczyca i Kurzei

Krzysztof Hołowczyc i Łukasz Kurzeja (Mini John Cooper Works Rally) triumfowali w Columna Medica Baja Poland 2023 – polskiej rundzie Pucharu Świata FIA w Rajdach Terenowych Baja. Olsztynianin był najszybszy na wszystkich pięciu odcinkach specjalnych i zwyciężył w Szczecinie już po raz dziewiąty. Na drugim miejscu uplasowali się Michał i Julita Małuszyńscy (MINI John Cooper Works Rally), a na najniższym stopniu podium stanął Mshari Althefiri z Kuwejtu (Can-Am Maverick X3), którego pilotował Hiszpan Oriol Vidal Montijano.

W tym roku Baja Poland odbyła się już po raz piętnasty, a dwunasty raz jako zawody o międzynarodowej randze. Tegoroczna edycja była przede wszystkim piątą z ośmiu rund Pucharu Świata FIA w Rajdach Terenowych Baja. Impreza stanowiła również 7. odsłonę rywalizacji w Mistrzostwach FIA Strefy Europy Centralnej w Rajdach Terenowych (FIA CEZ) oraz 4. rundę mistrzostw Polski i mistrzostw Czech. Ponadto, na bezdrożach województwa zachodniopomorskiego zmierzyli się też uczestnicy Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych, dla których były to czwarte w tym roku zawody.

Nie zabrakło również motocyklistów i quadowców walczących o punkty w ramach 4. rundy Mistrzostw Polski w Rajdach Baja i 4. rundy Pucharu Polski w Rajdach Baja, a także załóg bez licencji sportu samochodowego, które pokonały trasę zawodów z cyklu Adventure Pucharu Polski Samochodów Terenowych.

Zobacz także: więcej filmów z Baja Poland 2023

Organizatorzy Columna Medica Baja Poland 2023 przygotowali trasę o długości 656,24 km, z czego 387,2 km stanowił dystans pięciu odcinków specjalnych. W piątkowe popołudnie zawodnicy ścigali się na prologu w Szczecinie (5,8 km), w sobotę rozegrano kluczowy dla losów rywalizacji, pokonywany dwukrotnie oes (160 km) na poligonie w Drawsku Pomorskim, a w niedzielę, podczas finałowego etapu załogi dwukrotnie mierzyły się z próbą wiodącą z Gminy Dobra do Szczecina (30,7 km). Choć, przez cały weekend zawodnikom towarzyszyła stabilna, bezdeszczowa pogoda, to na trasie nie brakowało rozległych, głębokich kałuż, a także zabłoconych i śliskich partii.

Do rywalizacji przystąpiło łącznie 64 załogi w samochodach i 16 kierowców quadów i motocykli. W sumie na listach startowych widniały nazwiska 147 uczestników.

Dziewiąty raz Hołka

Najlepiej rywalizację w Columna Medica Baja Poland 2023 rozpoczęli absolutni faworyci imprezy – Krzysztof Hołowczyc i Łukasz Kurzeja (MINI John Cooper Works Rally), którzy zwyciężyli na otwierającym zmagania prologu w Szczecinie. Z drugim czasem tę próbę ukończyli Michał i Julita Małuszyńscy (MINI John Cooper Works Rally, +8,2 s), a trzeci rezultat należał do brazylijsko-portugalskiego duetu Cristiano de Sousa Batista/Fausto Miguel de Almedia da Mota (BRP Can-Am Maverick XRS Turbo RR, +19 s).

Sobotni etap Columna Medica Baja Poland składał się z dwóch przejazdów odcinka specjalnego wytyczonego na Poligonie Drawskim. 160-kilometrowa próba jak zwykle była wyzwaniem dla zawodników, którzy zgodnie podkreślali jej zróżnicowaną charakterystykę i to jak łatwo popełnić tu błąd w nawigacji, który może przekreślić szanse na dobry wynik.

Oba starcia w Drawsku Pomorskim zapisali na swoje konto Hołowczyc i Kurzeja, choć na ostatnich 80 kilometrach drugiego przejazdu drżeli o to czy dojadą do mety, po tym jak w ich MINI spadła gumowa osłona jednej z półosi.

Ostatecznie Olsztynianin ukończył etap i przed finałowym dniem rywalizacji miał już ponad 8,5 minuty przewagi nad rywalami. Drugie czasy na trasie wytyczonej na poligonie dwukrotnie notowali Małuszyńscy. Włodzimierz Grajek i Dominik Jazic (Toyota Hilux) obronili trzecią pozycję po OS 2, ale na OS 3 musieli uznać wyższość duetu Al Thefiri/Vidal Montijano, który strącił Polaków na czwarte miejsce w klasyfikacji Pucharu Świata.

W niedzielę Hołek nie zwolnił tempa i był najszybszy także na obu przejazdach próby z Gminy Dobra do Szczecina (30,7 km). Z kompletem wygranych odcinków specjalnych olsztynianin po raz dziewiąty zwyciężył w Baja Poland. Na drugim miejscu finiszowali Michał i Julita Małuszyńscy (+9:57,1 s), a trzecią pozycję do mety dowieźli Al Thefiri i Vidal Montijano (+22:23,7 s), najlepsi w grupie T3. W czołowej piątce klasyfikacji Pucharu Świata znaleźli się także Grajek i Jazic (+23:53,5 s) oraz Brazylijczyk Otavio Sousa Leite, którego pilotował Joao Filipe Ferreira Miranda (Can-Am Maverick X3, +33:43,5 s).

Puchar za zwycięstwo w grupie T4 na Wałach Chrobrego w Szczecinie odebrali Cristiano de Sousa Batista i Fausto Miguel de Almeida da Mota (BRP Can-Am Maverick XRS Turbo RR).

Nie tylko Puchar Świata

Pierwszą trójkę, zarówno w klasyfikacji polskiego, jak i czeskiego czempionatu utworzyły duety Hołowczyc/Kurzeja, Małuszyński/Małuszyńska oraz Grajek/Jazic.

Najszybszą załogą klasy T4 w mistrzostwach Polski zostali Artur Kordek i Dominik Ragiel (Can-Am Maverick X3), którzy na mecie zameldowali się z przewagą ponad 2,5 minuty nad kolejną z załóg. Z kolei w kategorii TH z pewnego zwycięstwa cieszyli się Piotr Boguta i Inez Kieliba, jadący BMW X6.

Równie przekonujący triumf odnieśli Piotr Borys i Michał Goleniewski (Mitsubishi Pajero), najlepsi w grupie T2, przeznaczonej dla załóg w samochodach seryjnych.

Z trzech załóg w ciężarówkach do mety dotarły dwie. Najmniej czasu na pokonanie trasy Columna Medica Baja Poland 2023 potrzebowali Michal Valtr, Marek Hyl i Jaroslav Miskolci – czesko-słowacka załoga Iveco Powerstar Torpedo.

Klasę SSV, w ramach rundy Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych, wygrali Emil Bożek i Aleksandra Żurek (Cam-Am Maverick X3). Z kolei Tomasz Piluch i Marcin Pawłowski (Mitsubishi Pajero) byli najlepsi w ramach kategorii S2.

W gronie zawodników bez licencji sportu samochodowego, uczestniczących w zawodach z cyklu Adventure Pucharu Polski Samochodów Terenowych, najszybsi byli Adam Goński i Wojciech Waleczak (Can-Am Maverick X3 XRS).

Ostafin i Przybyłowski triumfują

Najszybszym quadowcem 4. rundy Mistrzostw Polski w Rajdach Baja został Ireneusz Ostafin (Polaris Sportsman XP 1000 S), który walkę o zwycięstwo stoczył z Adamem Krysiakiem korzystającym z bliźniaczego quada. Ostafin był jednocześnie najszybszy w gronie zawodników dysponujących czterokołowcami z napędem na obie osie.

Łukasz Pacud, kierowca jedynego w stawce quada z napędem na jedną oś (Yamaha Raptor 700), odebrał puchar za zwycięstwo w kategorii Q2. Wśród motocyklistów najlepiej spisał się Robert Przybyłowski (KTM EXC-F 450), który rzutem na taśmę, na ostatnim oesie, wyprzedził dotychczasowego lidera – Mariana Augustyna (KTM EXC-F 450). Na mecie tych dwóch zawodników dzieliło zaledwie 6,1 sekundy.

Kierowcy quadów i motocykli ścigali się również w ramach 4. odsłony tegorocznego Pucharu Polski w Rajdach Baja. W gronie motocyklistów najwięcej punktów wywalczył Grzegorz Kołodziej (KTM EXC 450), a wśród quadowców pierwsze miejsce zajął Piotr Michalak (Polaris Scrambler 1000S).

Kolejną rundą Pucharu Świata FIA w Rajdach Terenowych Baja będzie rajd Baja Portalegre w Portugalii (26-28 października). Z kolei uczestników mistrzostw Polski czeka w tym sezonie już tylko finałowa runda – Baja Czarne 2023 (13-15 października).

Po Columna Medica Baja Poland 2023 powiedzieli:

Krzysztof Hołowczyc (1. miejsce, MINI John Cooper Works Rally): – Dziewiąte zwycięstwo to coś niesamowitego, bo to kawał ciężkiego rajdu. Parę razy się o tym przekonaliśmy, bo też zdarzało się nam nie dotrzeć do mety. W tym roku również nie mogliśmy być tego pewni. Wydawało się, że półoś bez gumowej osłony nie ma prawa wytrzymać 80 kilometrów ścigania w piachu i błocie, a jednak auto dało radę. Cieszę się z pracy nad ustawieniami samochodu, jaką tu wykonaliśmy. Nasze MINI jest coraz lepsze. Wiemy też co jeszcze jest do poprawienia, a to ważne w kontekście nadchodzącego Rajdu Dakar. Czuję, że szczęście do mnie wraca i nie opuści mnie również na Dakarze.

Michał Małuszyński (2. miejsce, MINI John Cooper Works Rally): – Myślę, że do granic możliwości najnowszego MINI mam jeszcze długą drogę, choć jeździ mi się tym samochodem coraz lepiej. Sądzę, że to był dobry rajd w naszym wykonaniu, szybko i mądrze pojechany. Cieszę się z osiągnięcia mety bez przygód, praktycznie niedraśniętym samochodem. Ważne jest też to, że na wszystkich odcinkach prezentowaliśmy równie, stabilne tempo.

Mshari Althefiri (3. miejsce, Can-Am Maverick X3): – Jesteśmy bardzo zadowoleni ze zwycięstwa w klasie i trzeciego miejsca w klasyfikacji generalnej. Trasa rajdu była fantastyczna i bardzo ją polubiłem. W sobotę atakowaliśmy mocno, by zbudować jak największą przewagę nad rywalami, a w finałowym etapie mądrze zarządzaliśmy tempem i nie ryzykowaliśmy nadmiernie, by ukończyć zawody bez problemów. Zwycięstwo oznacza, że umocniliśmy się na prowadzeniu w punktacji naszej grupy w Pucharze Świata FIA w Rajdach Terenowych Baja.

Columna Medica Baja Poland 2023 – klasyfikacja końcowa rundy Pucharu Świata FIA w Rajdach Terenowych Baja:

1. Hołowczyc/Kurzeja (POL/POL, MINI John Cooper Works Rally) 4:11:59,9 s

2. Małuszyński/Małuszyńska (POL/POL, MINI John Cooper Works Rally) + 9:57,1 s

3. Al Thefiri/Vidal Montijano (KWT/ESP, Can-Am Maverick X3) +22:23,7 s

4. Grajek/Jazic (POL/POL, Toyota Hilux) +22:53,5 s

5. Sousa Leite/Ferreira Miranda (BRA/PRT, Can-Am Maverick X3) +32:45,5 s

6. De Sousa Batista/De Almedia Da Mota (BRA/PRT, BRP Can-Am Maverick XRS turbo RR) +34:52,2 s

7. Warnia/Minaudier (FRA/FRA, Polaris RZR Pro R Sport) +43:27,6 s

8. Suarez/Tsyro (ESP/UKR, BRP Can-Am Maverick XRS turbo RR) +51:46,4 s

9. Akeel/Perry (SAU/DEU, Can-Am Maverick X3) +1:01:07,6 s

10. Alvarez Castellano/Panseri (AGR/FRA, Can-Am Maverick X3) +1:11:04,6 s 

Columna Medica Baja Poland 2023 – klasyfikacja końcowa rundy Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych:

1. Hołowczyc/Kurzeja (POL/POL, MINI John Cooper Works Rally) 4:11:59,9 s

2. Małuszyński/Małuszyńska (POL/POL, MINI John Cooper Works Rally) + 9:57,1 s

3. Grajek/Jazic (POL/POL, Toyota Hilux) +22:53,5 s

4. Kufel/Dymurski (POL/POL, Ford Ranger) +40:58,1 s

5. Kordek/Ragiel (POL/POL, Can-Am Maverick X3) +42:20,6 s

6. Urbanik/Brzozowski (POL/POL, Can-Am Maverick) +44:44,2 s

7. Lenkiewicz/Janik (POL/POL, Can-Am Maverick X3 XRS Turbo RR) +45:36,7 s

8. Kubiczek/Gołka (POL/POL, Can-Am Maverick X3) +46:39,8 s

9. Mąsior/Syty (POL/POL, Can-Am Maverick X3) +49:57,5 s

10. Szulecki/Kuta (POL/POL, Can-Am Maverick X3) +49:58,2 s

Columna Medica Baja Poland 2023 – zwycięzcy odcinków specjalnych (w klasyfikacji Pucharu Świata FIA w Rajdach Terenowych Baja):

  • OS 1 – Prolog Szczecin (5,8 km): Hołowczyc/Kurzeja (POL/POL, MINI John Cooper Works Rally)
  • OS 2 – Drawsko Pomorskie 1 (160 km): Hołowczyc/Kurzeja (POL/POL, MINI John Cooper Works Rally)
  • OS 3 – Drawsko Pomorskie 2 (160 km): Hołowczyc/Kurzeja (POL/POL, MINI John Cooper Works Rally) 
  • OS 4 – Gmina Dobra – Szczecin 1 (30,7 km): Hołowczyc/Kurzeja (POL/POL, MINI John Cooper Works Rally)
  • OS 5 – Gmina Dobra – Szczecin 2 (30,7 km): Hołowczyc/Kurzeja (POL/POL, MINI John Cooper Works Rally)

W poszczególnych grupach triumfowali – Rajdowe Mistrzostwa Polski Samochodów Terenowych:

  • T1 – Hołowczyc/Kurzeja (POL/POL, MINI John Cooper Works Rally)
  • T2 – Borys/Goleniewski (POL/POL, Mitsubishi Pajero)
  • T4 – Kordek/Ragiel (POL/POL, BRP Can-Am Maverick X3)
  • T5 – Valtr/Hyl/Miskolci (CZE/CZE/SVK, Iveco Powerstar Torpedo)
  • TH – Boguta/Kieliba (POL/POL, BMW X6)

W poszczególnych grupach triumfowali – Rajdowy Puchar Polski Samochodów Terenowych:

  • S2 – Piluch/Pawłowski (POL/POL, Mitsubishi Pajero)
  • SSV – Bożek/Żurek (POL/POL, Can-Am Maverick X3)

W poszczególnych grupach triumfowali – Mistrzostwa Polski w Rajdach Baja:

  • Quady 4WD – Ireneusz Ostafin (POL, Polaris Sportsman XP 1000 S)
  • Quady 2WD – Łukasz Pacud (POL, Yamaha Raptor 700)
  • Motocykle – Robert Przybyłowski (POL, KTM EXC-F 450)

W poszczególnych grupach triumfowali – Puchar Polski w Rajdach Baja:

  • Quady 4WD – Piotr Michalak (POL, Polaris Scrambler 1000S)
  • Motocykle – Grzegorz Kołodziej (POL, KTM EXC 450)

W poszczególnych grupach triumfowali – Adventure Puchar Polski Samochodów terenowych:

  • SSV – Goński/Waleczek (POL/POL, Can-Am Maverick X3 XRS)
  • OPEN – Weyna/Pazdyka (POL/POL, Suzuki Vitara)
  • LIMITED – Rostkowski/Rostkowski (POL/POL, Mitsubishi Pajero)
Alan Pabiańczykhttp://rallyandrace.pl
Miłośnik sportów samochodowych. Szczególnie rajdów historycznych. Jak tylko może jest na odcinkach rajdów Mistrzostw Polski czy imprez amatorskich.

NOWOŚCI

Andrzej Dobosz spocznie na cmentarzu w Świdnicy

Dobosz
Rajdowy Dolny Śląsk pogrążony jest w żałobie. W piątek, 29 września pracownicy Automobilklubu Sudeckiego poinformowali o śmierci...

(Moto)Wizja Tygodnia – 2-9 października

Podkręcamy tempo na antenie Motowizji mimo rozpoczętej jesieni. Nie dość, że zakończymy kolejną rundę playoffów NASCAR, to...

Strzelanina sposobem na rozwiązanie sporu… klienta i właściciela serwisu

Stouts Auto
Do czego może posunąć się niezadowolony klient? Jak pokazuje niedawny przykład z Florydy, desperacja prowadzi do szalonych...

Porsche 911 GT3 R rennsport – kolejna torowa zabawka ze Stuttgartu

Porsche ma nową propozycję dla fanów szybkiej jazdy, którzy nie chcą się ścigać. Porsche 911 GT3 R...

Byśkiniewicz i Siatkowski rajdowymi Wicemistrzami Polski 2023

 Perfekcyjny, bezbłędny sezon i tytuł Wicemistrzów Polski – Łukasz Byśkiniewicz z Danielem Siatkowskim w doskonałych humorach i...

NAJPOCZYTNIEJSZE

Paste your AdWords Remarketing code here