Cybertruck z przeszłości. Powstał na bazie Stratosa

Fot. RM Sotheby's

Tesla Cybertruck to jeden z najbardziej polaryzujących samochodów ostatnich lat, głównie z uwagi na swój wygląd. Kanciasta bryła karoserii nie jest jednak tak oryginalna jak wydaje się fanom marki. Lancia stworzyła zaskakująco podobne auto już w latach 70., modyfikując kultowego Stratosa.

Pod koniec lat 70. Lancia stanęła przed wyzwaniem: jak zastąpić model Stratos, ikonę rajdów i legendę motoryzacji, która zachwycała swoim muskularnym wyglądem? Odpowiedzią był koncept Sibilo, zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Turynie w 1978 roku. Za projekt odpowiadał Marcello Gandini z Bertone – twórca Stratosa oraz jego futurystycznego pierwowzoru, Stratosa Zero z 1970 roku.

Wizja przyszłości według Gandiniego

Sibilo zrywał z estetyką Stratosa. Wyróżniał się futurystycznym designem z przyciemnionymi szybami, które miały okrągłe, przesuwane wstawki zamiast klasycznych okien. Duży, szklany tył i pomarańczowy napis „SIBILO” przypominały elementy prosto z filmów science fiction. Złote felgi dopełniały wygląd pojazdu, nadając mu kosmicznego charakteru.

Wnętrze było równie niezwykłe. Projekt deski rozdzielczej przywoływał skojarzenia z filmami science fiction z lat 70. Kolumna kierownicy była tak szeroka jak samo koło kierownicy, które nie posiadało szprych, lecz wbudowany głośnik i zestaw kontrolek. Prędkościomierz umieszczono tuż przy przedniej szybie, a na kolumnie kierowniczej zamontowano dodatkowe przełączniki.

Fot. RM Sotheby’s

Technika z rajdowego Stratosa

Pod futurystyczną karoserią kryło się znane serce Stratosa. Sibilo napędzał umieszczony centralnie 2,4-litrowy silnik V6, pochodzący z Dino 246 GTS, sprzęgnięty z pięciobiegową manualną skrzynią. Wykorzystanie sprawdzonej jednostki napędowej pozwoliło na to, by Sibilo nie był jedynie statycznym eksponatem – pojazd był w pełni sprawny i osiągał wysokie prędkości.

Jedyny w swoim rodzaju

Niestety, Sibilo pozostał tylko konceptem. Po latach trafił w ręce prywatnego kolekcjonera. W 2011 roku został sprzedany na aukcji RM Sotheby’s za 95 200 euro podczas Concours d’Elegance Villa d’Este. Choć jest to unikatowy egzemplarz, można przypuszczać, że prędzej czy później pojawi się ponownie na aukcji.

Sibilo to doskonały przykład śmiałości projektowej lat 70. i przypomnienie, że motoryzacja zawsze odważyła się patrzeć w przyszłość – czasem w sposób bardziej odważny niż współczesne „Cybertrucki”.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.