Czeskie marzenie o Dakarze – Skoda Afriq

136
Skoda Afriq | fot. skoda-storyboard.com

Rajdowo-terenowa wersja Skody Kamiq to ciekawa i odważna koncepcja. Ten popularny crossover trafił na warsztat czeskich studentów, którzy zrobili z niego ciekawe rajdowe auto o nazwie Afriq.

„Studencki samochód marzeń” to program, który prowadzi Akademia ŠKODA. Ma on za zadanie nie tylko przygotować przyszłych inżynierów i pracowników do pracy przy projektowaniu i produkcji czeskich samochodów, ale też ma pozwolić studentom na lepsze ich poznanie. Studenci akademii zaprezentowali swój ósmy studencki samochód marzeń: ŠKODA AFRIQ. Nazwa nie jest przypadkowa, ma nawiązywać do najtrudniejszego rajdu świata, czyli rajdu Dakar. Czy tym samym, czeski producent puszcza do nas oko i poczyna pierwsze, nieśmiałe ruchy w kierunku startu w Dakarze? 😉

Zobacz też: Rajd Polski 2022 na żywo w Motowizja TV

Skoda Afriq | fot. skoda-storyboard.com

Przy budowie samochodu uczniowie współpracują z ekspertami ze wszystkich obszarów firmy Skoda. Pod kierunkiem swoich nauczycieli przekształcają produkcyjny model Skody w samochód koncepcyjny z wieloma innowacyjnymi pomysłami. Podczas tego projektu poznają szereg technik, które później staną się częścią ich pracy. Tak się składa, że przy projekcie ​​AFRIQ zaangażowanych było najwięcej ekspertów w historii „Studenckiego Samochodu Marzeń”. Byli to eksperci z ŠKODA Motorsport, działu rozwoju oraz projektowania i produkcji ŠKODA. Niektórzy z tych profesjonalistów po raz pierwszy pracowali ze studentami.

Skoda Afriq | fot. skoda-storyboard.com

A dlaczego motyw afrykański? Oprócz odniesienia do słynnego rajdu Dakar, studenci chcieli podkreślić odpowiedzialność ŠKODY za wszystkie działania Grupy Volkswagen w Afryce Północnej.

Skoda Afriq | fot. skoda-storyboard.com

 

 

Inspiracja rajdami

Budowa samochodu zajęła cztery miesiące, a uczniowie spędzili na projekcie około dwóch tysięcy godzin. Jednym z powodów dużego obciążenia pracą były szeroko zakrojone modyfikacje nadwozia podstawowej ŠKODY KAMIQ: studenci przyspawali tylne drzwi miejskiego SUV-a do nadwozia a błotniki, nadkola i zderzaki teraz dwudrzwiowego AFRIQ zostały znacząco powiększone. Zawieszenie jest mocniejsze, a prześwit auta znacznie wyższy. Dużo czasu zajęło również dodanie napędu na wszystkie koła, który pochodzi ze Škody Octavii 4×4.

Skoda Afriq | fot. skoda-storyboard.com

Wygląda na to, że uczniowie wyraźnie czerpali inspirację z ŠKODY FABIA Rally2 evo. Dlatego AFRIQ jest pomalowany na biało i wyposażony w liczne kolorowe naklejki w klasycznym stylu rajdowym. Uczniowie sami wymyślili naklejki we współpracy z ŠKODA Design. Sportowy i solidny wygląd podkreślają 15-calowe felgi OZ Racing.

Skoda Afriq | fot. skoda-storyboard.com

Jak już wspomniano, w przeciwieństwie do ŠKODY KAMIQ, na której oparty jest projekt, AFRIQ jest samochodem dwudrzwiowym. Aby usztywnić nadwozie, uczniowie przyspawali tylne drzwi bezpośrednio do specjalnie zaprojektowanej klatki bezpieczeństwa we wnętrzu. Nawiązując do ŠKODY FABIA Rally2 evo, na dachu znajduje się „szufelka”, a tylny spojler dachowy również pochodzi z odnoszącego sukcesy samochodu rajdowego. Dodatkowe reflektory z przodu i specjalne szybkozłączki na masce i bagażniku to również standardowe elementy pochodzące z rajdowego świata.

Skoda Afriq | fot. skoda-storyboard.com

Zobacz też: Porsche 911 Turbo S – spodnie do zadań specjalnych

Woda z powietrza

Po raz pierwszy zastosowano w Skodzie innowacyjny system do pobierania wody pitnej z otaczającego powietrza. Kierowca i pilot mają więc stały dostęp do schłodzonej i przefiltrowanej wody pitnej, niezależenie od środowiska w którym jedzie samochód.

Jak działa system? Urządzenie izraelskiej firmy Watergen zasysa powietrze z zewnątrz samochodu, następnie odfiltrowuje kurz i zanieczyszczenia. Oczyszczone powietrze przechodzi następnie przez proces wymiany ciepła i chłodzenia GENius, po czym skrapla się w wodę. W trzecim etapie woda przechodzi przez kaskadowy filtr, który ponownie ją oczyszcza i mineralizuje. W tym procesie światło UV niszczy mikroorganizmy i rozkłada szkodliwe chemikalia. Oczyszczona woda przechowywana jest w zbiorniku w temperaturze 5°C i dalej jest wystawiona na działanie promieni UV w celu zniszczenia wirusów i bakterii.

Skoda Afriq | fot. skoda-storyboard.com

W przypadku Skody Afriq zbiornik znajduję się po lewej stronie tylnych drzwi w tej samej skrzynce co filtracja wody, mineralizacja i oczyszczanie UV. Uchwyt na kubek, wlew wody i wyświetlacz są ze sobą połączone i znajdują się na desce rozdzielczej w zasięgu pilota. Woda spływa pod wyświetlaczem do kubka znajdującego się w uchwycie. Wyświetlacz pokazuje aktualny poziom w zbiorniku na wodę oraz temperaturę i wilgotność powietrza z którego wytwarzana jest woda. Jednostka główna z wentylatorem i filtrem powietrza, wymiennikiem ciepła GENius, skraplaczem i sprężarką znajduje się za dwom fotelami kubełkowymi To tutaj powietrze jest zasysane, chłodzone i skraplane w wodę.

Wyższy, lżejszy, mocniejszy

AFRIQ ma 4362 mm długości, 1793 mm szerokości i 1410 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2649 milimetrów, a prześwit wynosi 180 milimetrów. Zmiany w podwoziu były wymuszone zmianami w układzie napędowym. Silnik i skrzynia biegów pochodzi ze Skody Octavii 4×4. Czterocylindrowy silnik 2.0 TSI ma moc 140 kW (190 KM) i przenosi maksymalny moment obrotowy 320 Nm na wszystkie cztery koła za pośrednictwem siedmiobiegowej skrzyni DSG. Układ wydechowy został również dostosowany do nowego silnika i zmienionego podwozia.

Układ napędowy 4×4 pochodzący z Octavii jest cięższy niż odpowiednie komponenty standardowego KAMIQ, to uczniom udało się zmniejszyć ciężar AFRIQ o około 100 kg. Podwozie, które zostało zmodyfikowane do jazdy w terenie, również sprawia, że ​​AFRIQ jest nieco wyższy. Przy tej samej szerokości nadwozia i niemal identycznym rozstawie osi, prototyp jest o około 100 milimetrów dłuższy.

Skoda Afriq | fot. skoda-storyboard.com

Jest to auto rajdowe, więc posiada klatkę bezpieczeństwa, fotele kubełkowe  i sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa. Kierownica i deska rozdzielcza pochodzą z pełnoprawnej rajdowej ŠKODY FABIA Rally2 evo. AFRIQ jest również wyposażony w specjalny system gaśniczy.

Skoda Afriq | fot. skoda-storyboard.com

Wyposażenie samochodu obejmuje zewnętrzny system nawigacji, w tym licznik kilometrów, który umożliwia korzystanie z nawigacji rajdowej. W aucie zainstalowano dwie kamery z mikrofonami, które przechowują materiał na kartach pamięci. Jedna kamera jest umieszczona na suficie między siedzeniami, druga na lewym słupku.

Skoda Afriq | fot. skoda-storyboard.com