Dakar to ogromne wyzwanie – nie tylko rajdowe, ale także logistyczne. Cobant Energylandia Rally Team na długą podróż z przesiadkami musieli zabrać to wszystko, co będzie im potrzebne na rajdzie. Okazuje się, że ta lista wcale nie jest taka krótka i oczywista…
Na Dakar należy zabrać przede wszystkim… ubrania. Zawodnicy muszą mieć ze sobą oczywiście rajdowe kombinezony, buty czy rękawice. Zawodnik rajdowy niemal od stóp do głów musi być ubrany w odzienie ognioodporne. Oznacza to, że potrzebuje także specjalnej, homologowanej, rajdowej bielizny. Tego, co ubiera się bezpośrednio na ciało. Do tych elementów zaliczają się skarpety, kalesony, golf czy kominiarka, nazywana w motorsportowym żargonie balaklawą. Na bieliznę przychodzą wspominane wcześniej kombinezon, buty, rękawice oraz w oczywiście kaski z systemem HANS, chroniącym głowę, kark czy ramiona zawodnika w razie wypadku.
Natomiast Dakar to nie tylko ściganie. To dwa tygodnie spędzone w większości na pustyni. Nie wolno więc zapomnieć o ubraniach cywilnych. Rajd Dakar kojarzy się ze słońcem, piachem, wydmami, ale niewiele osób wie, że często, szczególnie o poranku, jest bardzo zimno. Sam przewodnik mówi o tym, że temperatury mogą wahać się… od 0 do 40 stopni Celsjusza. Należy zatem zabrać i ubrania letnie i przede wszystkim zimowe. Nie wolno zapominać również np. o ogrzewanych kamizelkach czy wkładkach do butów na baterie. Załogi na wyposażeniu muszą posiadać również namioty i śpiwory. Te przydają się m.in. podczas etapu maratońskiego.
Pozostają jeszcze kwestie techniczne. Zawodnicy muszą pamiętać o podstawowym zestawie narzędzi, który umożliwi m.in. wymianę półosi czy drążka kierowniczego na trasie rajdu. Piekło Dakaru sprawia, że takich napraw często trzeba dokonywać właśnie samemu, podczas etapu, gdzieś pośrodku pustyni. Z racji tego, że normalne telefony są zakazane i podczas etapu znajdują się w zaplombowanej przez organizatora skrzynce, potrzebny jest telefon satelitarny – np. w razie konieczności wezwania pomocy. Na wypadek awarii systemów elektronicznych, piloci zawsze mają ze sobą również kompas, umożliwiający dalszą nawigację.
Co jeszcze trzeba zabrać na Dakar? – Rodzinę! – mówi bez zastanowienia Marek Goczał, który nie wyobraża sobie startów bez rodziny czekającej na niego na mecie każdego etapu. Jak sam mówi zawodnik Cobant Energylandia Rally Team, to dla nich jeździ, dzięki nim to ma sens.