Dakar 2025: waleczny Lucas Moraes, coraz mniej polaków

Uczestnicy Dakaru wyjechali w niedzielę rano z Al Duwadimi na pełną pięknych widoków pętlę na południowy zachód od miasta, gdzie zmierzyli się ze skróconym do 410 km OS-em. Szybkie partie na wapiennych płaskowyżach zaczęły stopniowo ustępować miejsca wydmom. Ulewy w ostatnich dniach sprawiły, że koleiny robiły się głębsze.

Daniel Sanders bez problemów sięgnął po piąte zwycięstwo etapowe. Załogi samochodowe i ciężarowe rywalizowały na własnej trasie, więc czołówka musiała sama szukać właściwych dróg. Lucas Moraes, startujący jako 27. w kolejności wykorzystał swoją szansę i wygrał etap, podczas gdy Henk Lategan i Yazeed Al-Rajhi toczyli zaciętą walkę o pierwsze miejsce w rajdzie. Niestety, z walki o wynik w klasie Challenger wypadła polska załoga Łukasz Zoll / Michał Zoll. Powrócą na trasę, ale już poza klasyfikacją. W grze pozostało 10 Polaków, z których większość znów poprawiła swoje pozycje.

Dzień w skrócie

 

Motocykle

Lider stawki motocyklowej Daniel Sanders góruje zdecydowanie nad resztą stawki od startu Dakaru. W niedzielę odniósł piąte zwycięstwo etapowe, dzięki swojemu talentowi, a ale także dzięki temu, że startował jako dziewiąty. Tosha Schareina był trzeci na etapie i jest nadal drugi w klasyfikacji. Niezrażony faktem, że startował jako drugi, Adrien Van Beveren obronił miejsce na podium. Francuz jest teraz 26′07″ za Sandersem, a na czwartym miejscu znajduje się Brabec z 33′19″ straty.

W Rally 2 czołowa trójka: Edgar CanetTobias Ebster i Romain Dumontier przyjechała na metę dokładnie w tej samej kolejności, jaką zajmują w klasyfikacji. Wszyscy zatem umocnili się na swoich pozycjach. Dziwną przygodę na trasie w postaci porażenia prądem miał Konrad Dąbrowski. Mimo to, przyjechał na metę etapu z 9. czasem, awansując na 7. pozycję w Rally 2. Nadal jest też drugi wśród juniorów. O kolejną pozycję w górę rankingu – na 39. miejsce – przesunął się też Bartłomiej Tabin, 48. w niedzielę, trzeci w klasyfikacji weteranów po 7 etapach.

Samochody

Lucas Moraes startujący na trasę jako 27. osiągnął metę z najszybszym czasem, odrabiając straty po fatalnym dla niego szóstym etapie, który zniweczył jego nadzieje na podium. Brazylijczyk i jego Toyota pokonali duet Fordów Raptorów – Mattiasa Ekström i Mitcha GuthrieHenk Lategan miał gorszy dzień. Jego przewaga nad Yazeedem Al-Rajhi stopniała do zaledwie 21 sekund. Ekström również zmniejszył stratę do lidera do 10′25″. Nasser Al-Attiyah nie wykorzystał okazji i pozostał na czwartym miejscu, 21′57″ za Lateganem. Niestety, przedwcześnie zakończył się wyczekiwany debiut samochodowy byłych motocyklistów – Sama Sunderlanda i Toby’ego Price’a, którzy nie wystartowali do niedzielnego oesu. Wieczorem po szóstym etapie zdecydowali o wycofaniu się z powodów zdrowotnych.

Challenger

Po wygranym prologu Corbin Leaverton miał potem mniej szczęścia, ale w niedzielę znów wygrał etap swoim Taurusem 24 sekundy przed Yasirem Seaidanem. Na czele klasyfikacji jest nadal argentyńskie małżeństwo Nicolas Cavigliasso – Valentina Pertegarini, którzy prowadzą od pierwszego etapu i mają teraz półgodzinną przewagę nad Gonçalo GuerreiroAdam Kuś i Dmytro Cyro na mecie zameldowali się z 14. czasem, powracając na 8. pozycję w Challenger. Piotr Beaupre i Jacek Czachor ukończyli etap na 27. miejscu, spadając o jedną pozycję w klasie – na 24. lokatę. Łukasz i Michał Zoll niestety nie zdołali naprawić swojego pojazdu po trudach szóstego etapu i nie wystartowali do niedzielnego OS-u. Powrócą na trasę w poniedziałek, aby w Dakar Experience zdobywać dalsze doświadczenia za kierownicą nowego pojazdu.

SSV

W klasie SSV zabłysnął Jeremías González Ferioli, były quadowiec, pamiętany jeszcze z czasów Ameryki Południowej (drugi w 2015 roku, trzeci w 2018 i 2019). Argentyńczyk wywalczył swoje pierwsze zwycięstwo etapowe w tym roku, kończąc OS 51 sekund przed liderem SSV, Brockiem Hegerem. Jadący Polarisem Xavier de Soultrait, drugi w klasyfikacji generalnej, powinien zacząć martwić się postojami na trasie, które zmniejszają jego przewagę nad „Chaleco”. Chilijczyk jest już około 20 minut za nim. Hasan Alsadadi z Bahrajnu i Marcin Pasek to jedyna załoga z Polakiem w składzie, jaka wciąż rywalizuje w kategorii SSV. Siódmy etap kierowca z Bahrajnu z polskim pilotem ukończyli etap na 28 miejscu i zajmują 22 pozycję w klasyfikacji.

Ciężarówki

W rywalizacji ciężarówek po raz drugi w tej edycji etap wygrał Aleš Loprais, który na pokładzie swojego Iveco ma polskiego mechanika Darka Rodewalda. Ich wygrana nie jest jednak powodem do niepokoju dla lidera klasyfikacji generalnej, Martina MacíkaVaidotas Žala, nowicjusz w tej kategorii, wyrównał swój najlepszy wynik z etapu 3, zajmując drugie miejsce, 9′34″ za Lopraisem. Tomas Vratny, którego nawigatorem jest Bartłomiej Boba, dotarł do mety z 14. czasem, utrzymując 11. miejsce w rajdzie.

Ciekawostka dnia

Ford dołączył do Toyoty i Mini w elitarnym klubie producentów, którym udało się umieścić dwa samochody na podium etapowym. Podobnie jak na prologu, Mattias Ekström (drugi w niedzielę) był bliski zapewnienia Raptorowi historycznego pierwszego zwycięstwa w Dakarze. Tymczasem jego kolega z zespołu Mitch Guthrie (trzeci) zapewnił sobie najlepszy wynik od startu rajdu. Obu kierowców warto obserwować aż do mety, nie tylko ze względu na zwycięstwa etapowe. Skuteczny Ekström zajmuje trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej od etapu 3. Właśnie zmniejszył o połowę swoją stratę do lidera, Henka Lategana, zbliżając się do niego na 10 minut. Z kolei Guthrie umocnił się na piątym miejscu, potwierdzając tym samym swój status najlepszego debiutanta w Ultimate.

Dramat dnia

Mason Klein pokazał przebłyski swoich umiejętności jazdy i zmysłu nawigacyjnego w swoim pierwszym występie w 2022 roku, zajmując dziewiąte miejsce, i w kolejnym roku, kiedy zdobył zwycięstwo etapowe, zanim wycofał się na 13. etapie. Obiecujący Amerykanin od tego czasu rozpoczął współpracę Kove, wspierając program rozwojowy chińskiego producenta. Przedsięwzięcie zakończyło się przedwcześnie w 2024 roku, gdyż maszyna była jeszcze zbyt nowa, ale 2025 rok miał być przełomowy. Spośród 12 motocyklistów Kove na starcie, to Klein miał być liderem ekipy. Jego szanse na dobry wynik przepadły w pierwszym tygodniu, gdy cierpiał na zapalenie spojówek, a motocykl dotknęły problemy ze sprzęgłem. Klein zdominował potem szósty etap, aż do momentu, gdy błąd nawigacyjny pod koniec odcinka specjalnego pozbawił chińską markę pierwszego zwycięstwa etapowego. Dziś jego 450 Rally EX zatrzymał się po 319 km. Nie mogąc naprawić silnika, Klein po kilku godzinach zdecydował się na powrót na biwak helikopterem. Francuski zawodnik Neels Theric, obecnie piętnasty w klasyfikacji generalnej, jest teraz głównym ambasadorem Kove w Dakarze 2025.

Liczba dnia: 5

Ostatnim motocyklistą, który wygrał 5 etapów w jednym Dakarze, był Toby Price – również Australijczyk, również na KTM – w 2016 roku. Daniel Sanders powtórzył wyczyn swojego rodaka na mecie w Al Duwadimi. Dziewięć lat temu Price wygrał swój pierwszy Dakar. Teraz „Chucky” aspiruje do tego samego i chce zostać drugim Australijczykiem, który stanie na najwyższym stopniu podium. Uwaga: Joan Barreda również wygrał 5 etapów w 2014 roku, ale ostatecznie znalazł się daleko za podium. 2627 km (z czego 1323 km to odcinki specjalne) dzieli motocyklistów od mety.

Wypowiedź dnia

Konrad Dąbrowski (DUUST Rally Team): „Ten dzień zaczął się interesująco. Rano mieliśmy do pokonania dojazdówkę długości 190 km, podczas której prawie cały czas padało. W momencie najmocniejszego deszczu zostałem… porażony prądem. Nie do końca wiem, jak to się stało, nie był to piorun. Jedyne, co wiem, to że jechaliśmy wzdłuż linii wysokiego napięcia, deszcz padał bardzo mocno, a ja nagle zobaczyłem przy sobie fioletowy błysk, poczułem, jak prąd idzie mi przez lewą rękę, a motocykl na chwilę zgasł i znowu odpalił. Później jechałem w lekkim szoku, martwiąc się też o motocykl. Koniec końców nic się nie stało poza uszkodzonym iritrackiem (urządzenie które nas namierza, w środku się spaliło). Wszystko, co najważniejsze, by motocykl jechał, przetrwało, całe szczęście. Poza tym, odcinek specjalny przejechałem bardzo równo, nie popełniając błędów, dobrze się bawiąc, szczególnie na wydmach. Dziś odcinek był znacznie przyjemniejszy niż poprzednie. P9 w Rally2 dzisiaj i P7 w generalce Rally2. Jedziemy dalej, mam tylko nadzieję, że prąd mnie już kopać nie będzie.”

Dakar Classic

Od 1979 do 2007 roku, kiedy ostatni Citroën 2CV wyjechał na trasy Dakaru, czternaście 2CV próbowało szczęścia, ale żaden nie dotarł do Lac Rose. W tym roku w Dakar Classic startują dwa takie samochody, w tym model z 1968 roku. Najstarszy pojazd w Dakar Classic wystartował w niedzielę rano z 68. pozycji w klasyfikacji generalnej spośród 80 pojazdów wciąż biorących udział w rywalizacji. Citroën z zespołu 2Chameaux Florisa de Raadta i Davida Kanna ma również najmniejszą moc w całej stawce, a jego oryginalny silnik wytwarzał zaledwie 38 KM. Czy cokolwiek może go zatrzymać na drodze do Shubaytah? Być może opony… Załoga zaryzykowała, bez wcześniejszego testowania, jazdę na oponach zimowych, które okazały się kruche na saudyjskich terenach, więc ich zapas się wyczerpał. De Raadt i Kann szukają teraz w Arabii ​​Saudyjskiej opon zimowych! To jak szukanie igły w stogu siana… Natomiast jadący kultowym Porsche 924 Tomasz Staniszewski i Stanisław Postawka kontynuują pogoń za coraz wyższymi pozycjami – zajmując 6. miejsce na etapie, awansowali również na 6. miejsce w Dakar Classic. Być może dodatkowo zmotywowało ich poranne spotkanie z dakarową legendą, jaką z pewnością jest Jacky Ickx.

Mistrzostwa Świata w Rajdach Terenowych W2RC

Yasir Seaidan i Dania Akeel mają teraz trzy wspólne cechy: saudyjski paszport, kombinezon z logo zespołu BBR i pecha, który ich prześladuje. Zwycięzca SSV z 2024 roku miał problemy układem kierowniczym na etapie 1, co zmusiło go do opuszczenia oesu. Na szóstym etapie Akeel uszkodziła wahacz i musiała czekać dłużej niż zwykle na swoją ekipę serwisową. Przybyła na biwak o 6:30 rano i bez chwili snu znów zasiadła w aucie. Spóźniła się 4 minuty, co nie dawało jej szans ukończenia OS-u w pierwszej piątce i zdobycie punktów. Dlatego zawróciła, aby mechanicy sprawdzili Taurusa. Seaidan zdobył w ten sposób już 14 punktów. Po zwycięstwach na piątym i szóstym etapie, kierowca nr 400 zajął tym razem drugie miejsce. Akeel ma obecnie 7 punktów i będzie chciała pójść w ślady rodaka.