Partner logistyczny Formuły 1 firma DHL wprowadza od europejskiej części sezonu ciężarówki transportujące sprzęt, które w całości będą napędzane biopaliwem. Ma to znacząco ograniczyć wpływ serii na emisję dwutlenku węgla do środowiska.
Od 2030 roku Formuła 1 zamierza stać się serią neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla do środowiska. W ubiegłym roku królowa motorsportu wyznaczyła sobie ambitne cele, jak opracowanie w 100% zrównoważonego paliwa, ograniczenie stosowania jednorazowych tworzyw sztucznych oraz zrewidowanie wpływu logistyki podróży i transportu. Teraz przy pomocy DHL ostatni punkt zaczyna wchodzić w życie i ma skutkować redukcją emisji dwutlenku węgla o co najmniej 60% w porównaniu ze standardowymi paliwami i potencjałem na jeszcze większe oszczędności.
Od europejskiej części sezonu F1 pierwsza flota DHL składająca się z 18 ciężarówek jest napędzana na biopaliwo typu drop-in HVO100 (hydrorafinowany olej roślinny) i przemierzy około 10 600 kilometrów (dystans niespełna 35 wyścigów Grand Prix). Nowe ciężarówki zostały wyposażone w GPS do monitorowania zużycia paliwa i optymalizacji bardziej wydajnych tras zmniejszą emisję dwutlenku węgla przy zachowaniu tego samego poziomu osiągów pod względem ładowności i odległości, jak ich odpowiedniki z silnikami wysokoprężnymi.
The wait is finally over????????
We are proud to announce the launch of our new fleet of 18 trucks that are powered by HVO 100 drop-in fuel – sustainably delivering @f1 action throughout this season's European Leg. pic.twitter.com/tKlzCyT79c
— DHL_Motorsports (@DHL_Motorsports) June 1, 2023
Takie posunięcie ma zasadność w tym, iż od sezonu 2026 producenci silników w F1 będę w swoich swoich jednostkach napédowych wykorzystywać w całości zrównoważone paliwo w silnikach hybrydowym nowej generacji, co może przynieść znaczne korzyści szerszemu przemysłowi motoryzacyjnemu i transportowemu dzięki możliwościom drop-in.
„Jesteśmy sportem, który działa na skalę globalną, a DHL odgrywa kluczową rolę w dostarczaniu wyścigów i pomaganiu nam w rozwiązywaniu problemów logistycznych, jakie mamy w mistrzostwach świata” — powiedziała Ellen Jones, szefowa działu ESG w Formule 1. „Wspólnie nieustannie szukamy bardziej zrównoważonych rozwiązań, a dzięki innowacjom, takim jak ciężarówki na biopaliwa, możemy zrobić kolejny krok naprzód w ograniczaniu emisji dwutlenku węgla i osiągnięciu naszego celu zrównoważonego rozwoju, jakim jest zerowa emisja netto do 2030 roku”.
Z kolei szef DHL działu logistyki w Motorsporcie zapewnił, że transport lądowy przyniesie znaczące korzyści dla środowiska: „Każda ciężarówka może przewieźć do 40 ton i przejechać do 3500 kilometrów na 1000-litrowym zbiorniku. W przypadku europejskiego etapu F1 ciężarówki działają wyłącznie na HVO100, które jest biopaliwem drugiej generacji i spełnia normę EN15940 dla paliw parafinowych, a także jest paliwem kroplowym”.