Drugie podejście w ABU DHABI DESERT CHALLENGE

354
fot. Marcin Kin RedBull Content Pool

4 pojazdy zostały dopuszczone do startu w 32. edycji Abu Dhabi Desert Challenge (ADDC) po standardowych badaniach kontrolnych odbywających się w Energy Business Center w Abu Dhabi. 29 załóg FIA i 24 zawodników FIM zgłoszonych do W2RC weźmie udział w drugiej rundzie sezonu.

➢ W kategorii samochodów rewanżowy pojedynek za Dakar stoczą aktualny mistrz świata Nasser Al-Attiyah (Toyota Gazoo Racing) i wicemistrz Sébastien Loeb (Bahrain Raid Xtreme). Znajdujący się na czele klasyfikacji Francuz ma 2 punkty przewagi nad Katarczykiem.

➢ W kategorii motocykli aktualny lider Kevin Benavides (Red Bull KTM Factory Racing) i urzędujący mistrz świata Sam Sunderland (Red Bull GasGas Factory Racing) opuszczą zawody z powodu kontuzji, których doznali w minionym tygodniu.

➢ W niedzielę cała stawka skieruje się do Al Dannah, które po raz pierwszy będzie gospodarzem prologu, a także pierwszego z pięciu etapów, startującego w poniedziałek rano. Ponad 2000 km, w tym prawie 1300 km oesowych dzieli zawodników od mety w stolicy kraju, zaplanowanej na 3 marca.

FIA:  Wszystkie kategorie w grze o jeden tytuł

Dziewięć z dziesięciu czołowych załóg klasyfikacji mistrzostw znalazło się na liście startowej ADDC. Jedynie Mathieu Serradori (Century Racing) nie przyjechał do Abu Dhabi. Sébastien Loeb i Nasser Al Attiyah, trzykrotny zwycięzca ADDC (2008, 2016 i 2021), zajmują pierwsze i drugie miejsce, wyprzedzając Guerlaina Chicherita (GCK Motorsport), który wygrał rajd w 2009 roku. Martin Prokop (Orlen Benzina Team), znajdujący się na piątym miejscu, również ma na koncie zwycięstwo w ADDC w 2018 roku. W zeszłym roku Czech i jego Ford Ranger zajęli tu drugie miejsce. Yazeed Al-Rajhi, trzeci w Mistrzostwach Świata 2022, obecnie na dziesiątym miejscu, potrzebuje dobrego wyniku w ADDC, aby wskoczyć do pierwszej piątki. Ale w grze są nie tylko pojazdy T1! W zeszłym roku „Chaleco” López i Cristina Gutiérrez pojazdami klasy T3 zajęli trzecie i czwarte miejsce w klasyfikacji generalnej. Mattias Ekström zamienia w ADDC swoje Audi na T3. Szwed, czwarty w generalce, będzie ścigał się pojazdem zespołu South Racing, wciąż ucząc się czytania wydm, ale też walcząc o czołowe pozycje. Według regulaminu, punkty są przyznawane kierowcom i pilotom niezależnie od tego, czy ich pojazdy należą do grupy T1, T3 czy T4. Ta przesiadka dla tak wysoko sklasyfikowanej załogi to nowatorska strategia. Czy skuteczna, okaże się w przyszłym tygodniu, na mecie ADDC. „Chaleco” López pozostał w domu, aby cieszyć się nowo narodzonym dzieckiem, które przyszło na świat tuż po Dakarze, a to stawia w centrum uwagi Cristinę Gutiérrez (Red Bull Can-Am Factory) i jej kolegów z zespołu Red Bull Off-Road Junior Team USA: Austina Jonesa (aktualny lider T3), Setha Quintero i Mitcha Guthrie Jr. W kategorii T4 18-letni zwycięzca Dakaru Eryk Goczał, podobnie, jak Chilijczyk, nie wystartuje w ADDC. Priorytetem młodego Polaka są teraz studia. Rokas Baciuška (Red Bull Can-Am Factory), urzędujący mistrz, obecnie drugi w klasyfikacji generalnej, ma doskonałą pozycję, by odzyskać przewagę w rankingu, ponieważ reszta rodziny Goczałów również zdecydowała się zostać w domu.

W kategorii samochodów zmierzą się dwie załogi z Polakami w składzie – Toyotą Hilux wystartują Magdalena Zając i Jacek Czachor, a Szymon Gospodarczyk zasiądzie na fotelu pilota w Can-Amie Claude’a Fournier.

FIM: Kevin Benavides i Sam Sunderland nie startują

Zwycięzca Dakaru, Kevin Benavides, złamał kość udową podczas środowego treningu przed rajdem. W piątek z powodu złamania kostki został zmuszony do wycofania się z rajdu Sam Sunderland, trzykrotny zwycięzca ADDC (2017, 2019 i 2022), który miał wrócić do gry po odpadnięciu z Dakaru na pierwszym etapie. Brak na liście startowej Argentyńczyka prowadzącego w klasyfikacji mistrzostw otwiera szanse walki o tytuł dla jego rywali. Dotyczy to w szczególności jego kolegi z zespołu Toby Price’a, obecnie drugiego w generalce. Australijczyk, który wygrał ADDC 2016, a w zeszłym roku, zajął czwarte miejsce, będzie jedynym motocyklistą startującym w pomarańczowych barwach zespołu KTM, prowadzącego w klasyfikacji producentów. Matthias Walkner, zwycięzca ADDC 2021, ogłosił w tym tygodniu, że wciąż potrzebuje czasu, aby wyleczyć kontuzję nadgarstka odniesioną w Dakarze. To może być na rękę teamowi Monster Energy Honda, urzędującemu mistrzowi konstruktorów, którego wielka czwórka dobrze sobie radziła w poprzednich edycjach ADDC. Pablo Quintanilla, czwarty w klasyfikacji generalnej i zwycięzca ADDC 2018, w zeszłym roku był trzeci. Adrien Van Beveren, piąty w klasyfikacji mistrzostw, w swoim ostatnim starcie w 2021 zajął drugie miejsce. Ekipa Husqvarna Factory Racing zmniejszyła się do dwóch zawodników: Skylera Howesa (trzeci w Dakarze), który zadebiutował w ADDC w zeszłym roku i Luciano Benavidesa (zdobywca trzech zwycięstw etapowych w Dakarze. Jednak nie znają oni tego rajdu tak dobrze, jak dwaj motocykliści Hero MotoSports, Ross Branch i Sebastian Bühler.

W Rally2 nieobecność lidera klasyfikacji generalnej, Romaina Dumontiera (HT Rally Raid Husqvarna Racing), zdawała się otwierać drzwi Michaelowi Docherty’emu (SRG Motorsports), ale podobnie jak Walkner, zawodnik z RPA nadal leczy kontuzję po Dakarze, co nie pozwoli mu wystartować. To dobra wiadomość dla Paolo Lucciego (BAS World KTM Racing), który nie będzie musiał walczyć z dwoma najgroźniejszymi rywalami. Włoch będzie za to musiał stawić czoła zdolnemu Polakowi Konradowi Dąbrowskiemu, który powalczy o pierwsze punkty w tym sezonie. 

W kategorii quadów Abdulaziz Ahli liczy na swój trzeci z rzędu triumf na własnym terenie i ma nadzieję, że będzie równie imponujący, jak w 2022 roku, kiedy wygrał wszystkie etapy. Poza klasyfikacją mistrzostw wystartuje w rajdzie nasz reprezentant Paweł Otwinowski. 

Program na niedzielę 26.02.:

· Transfer pojazdów do Al Dannah

· Ceremonia startu – 15:00 (pustynia w pobliżu Al Dannah)

· Prolog (6 km – pustynia w pobliżu Al Dannah):

  • Start FIM – 15:15
  • Start FIA – 16:20

– Publikacja wyników prologu – 17:00/18:00 (Al Dannah – Heritage Village)

– Wybór pozycji startowych do kolejnego dnia przez 10 najlepszych zawodników FIM/FIA – 19:00 (Al Dannah – Heritage Village)

– Publikacja list startowych do etapu 1 FIM/FIA – 20:00

*czas lokalny – GMT+4

Wyniki prologu można śledzić tutaj: https://www.abudhabi.live.worldrallyraidchampionship.com/fr/