Nowe paliwo E10 pojawi się na stacjach. Nie każdy może je tankować

Nowe paliwo na stacjach benzynowych

Już niebawem na polskich stacjach benzynowych pojawi się nowy rodzaj paliwa oznaczone kodem E10. Jest tańsze i bardziej ekologiczne, ale nie każdy silnik będzie je tolerować.

Nowe paliwo E10 pojawi się na stacjach benzynowych już od 2024 roku. W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawiła się zapowiedź prac nad projektem ustawy, która pozwoli wprowadzić nowy produkt na stacje benzynowe.

Zobacz: Orlen ogłosił „wakacyjną promocję”. Znamy wysokość rabatu na paliwo!

W związku z inwazją Rosji na Ukrainę oraz wprowadzeniem sankcji przez UE, rynek paliwowy uległ sporym zmianom. Szczególnie dotyczy to łańcuchów zaopatrzenia w ropę naftową, ale również w gotowe paliwa ciekłe, takie jak olej napędowy czy benzyna. Wprowadzenie nowej regulacji pozwoli zmniejszyć zależność od importu surowców kopalnych z Rosji.

Benzyna E10 – co to jest?

Benzyna E10 to biopaliwo o zwiększonym udziale alkoholu (bioetanolu). Aktualnie dostępne paliwo jest oznaczane kodem E5. W jej składzie bioetanol nie może przekroczyć 5 proc. Analogicznie, w przypadku benzyny E10 udział bioetanolu będzie mógł sięgać 10 proc. Takie paliwo jest już dostępne na kilku europejskich rynkach. Najbliżej spotkamy je na niemieckich stacjach. Nie cieszy się jednak dużym powodzeniem, mimo że zwykle jest tańsze.

Zobacz: Rząd przedłużył niższy VAT na paliwo. Będzie tańsze jeszcze przez kilka…

Jednym z plusów benzyny W10 jest mniejsza emisja CO2, co jest dobre dla klimatu. Jednocześnie ekologiczne paliwo jest mniej kaloryczne od benzyny E5, przez co zużycie paliwa wzrasta o ok. 3 proc. Do tego trzeba jeszcze wziąć pod uwagę nieco gorszą dynamikę – ok. 5 proc.

Nowa benzyna – nie każdy samochód może ją tankować

Największym minusem paliwa ze zwiększoną dawką bioetanolu jest niekorzystny wpływ na gumowe elementy układu paliwowego. Stosowanie takiego paliwa w samochodach, które nie zostały dostosowane do ekologicznej benzyny może doprowadzić do awarii lub nieszczelności układu paliwowego, a nawet uszkodzić aluminiowe elementy silnika.

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) aktualizuje na bieżąco listę modeli, których silniki są kompatybilne z paliwem E10. Polityka producentów samochodów jest w tym zakresie bardzo różna. Jednak w większości przypadków samochody wyprodukowane po 2010 roku obsługują nowe paliwo.