Ekologiczne ściganie według Porsche

331
Fot. Porsche

W czasach, gdy producenci samochodów decydują się na zdecydowane ruchy i próbują zdefiniować na nowo całą swoją ofertę, Porsche przyjęło rozważną strategię – także w sportach motorowych. Marka ze Stuttgartu jest lub będzie w najbliższym czasie zaangażowana w wyścigi samochodów z silnikami spalinowymi, hybrydowymi oraz elektrycznymi.

W przeciwieństwie do swoich konkurentów, którzy niechętnie patrzą na programy bazujące na tradycyjnym typie napędu, Porsche cały czas chce rozwijać silniki spalinowe i zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko. Jednym z efektów takiego podejścia jest debiut paliw odnawialnych w tegorocznym cyklu Porsche Supercup, towarzyszącym wyścigom Formuły 1.

Pucharowe samochody Porsche od wielu lat wykorzystują produkty koncernu ExxonMobil, w tym paliwo marki Esso. Od tego sezonu jest to jednak zupełnie nowy produkt, będący mieszanką biopaliw. To zaawansowane biopaliwo pozyskiwane z odpadów spożywczych, wzbogacane o dodatkowe składniki, zapewniające wymagane właściwości paliwa i zachowanie podczas spalania.

Już w przyszłym roku oba koncerny chcą z kolei wprowadzić do użytku w wyścigach tzw. e-paliwa, bazujące na wodorze wytwarzanym przy użyciu odnawialnej energii elektrycznej. Na razie paliwo syntetyczne będzie wytwarzane tylko w jednym zakładzie w Chile, lecz po dopracowaniu procesu produkcji możliwe stanie się ich wprowadzenie na rynek. Przewiduje się, że po zmieszaniu zgodnie z obecnymi rynkowymi standardami paliw dla dzisiejszych samochodów osobowych, nowe e-paliwo pozwoli zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych nawet o 85%.