Ekstremalnie kręta droga po punkty: Tomasz Kasperczyk przed rywalizacją w Rajdzie Wysp Kanaryjskich

W pierwszy weekend maja Wyspy Kanaryjskie zamienią się z atrakcji turystycznej w rajdową stolicę Starego Kontynentu. U brzegów Oceanu Atlantyckiego odbędzie się druga runda Rajdowych Mistrzostw Europy (4-6 maja), a wśród jej uczestników zobaczymy załogę Tiger Energy Drink Rally Team. Dla Tomasza Kasperczyka i Damiana Sytego, jadących Fordem Fiestą R5, będzie to drugi w karierze start w tych wymagających zawodach.

 7c960a5b-fa2b-43a2-91cf-3b3bfd07383f

Rajd Wysp Kanaryjskich organizowany jest od 1977 roku, a na liście jego zwycięzców znaleźć można tak znakomitych kierowców jak mistrzowie świata Carlos Sainz czy Didier Auriol. Niemal od początku zawody zyskały międzynarodowe uznanie – na 40 rozegranych edycji ponad połowa stanowiła rundy Mistrzostw Europy. Po udanym powrocie do kalendarza cyklu w sezonie 2016, w tym roku na Gran Canarii znów spotkają się najszybsi kierowcy Starego Kontynentu. Zgłoszenia do 41. Rajdu Wysp Kanaryjskich nadesłało 125 załóg, z czego aż 27 wsiądzie do najmocniejszych i najbardziej zaawansowanych samochodów klasy R5. Do zaciętej rywalizacji na trzeciej największej wyspie górzystego archipelagu ruszy także załoga Tiger Energy Drink Rally Team. Tomasz Kasperczyk i Damian Syty nakleją na Forda Fiestę R5 numer 8 i rywalizować będą w ramach FIA ERC Junior U28. Rywalami Polaków będzie siedem ekip, w tym trzy hiszpańskie na czele z fabrycznym teamem Peugeot Rally Academy.

 bcf059b9-7050-4104-ab25-1ce23542d22d

Rajd Wysp Kanaryjskich charakteryzuje się niezwykle krętymi asfaltowymi oesami, które są naprawdę wymagające dla zawodników. W ubiegłym roku przekonał się o tym nawet doświadczony Mads Ostberg. Norweski kierowca, uczestnik ponad 100 rund WRC, wypadł z trasy pod koniec 1. etapu i nie ukończył zawodów. Szybka jazda z zakrętu w zakręt jest bezlitosna także dla opon, bowiem asfalt na Gran Canarii daje mnóstwo przyczepności, ale jednocześnie jest niesamowicie szorstki. Sporym wyzwaniem są także różnice w wysokościach wpływające na częste zmiany pogody. Rekordowy pod tym względem jest najdłuższy w rajdzie odcinek Moya, który wspina się aż na wysokość 1542 m, a na dystansie 25,2 km zawodnicy pokonają 1080-metrową różnicę wzniesień. Łącznie organizatorzy zaplanowali 12 prób sportowych. Ich całkowita długość to 207,29 km.

 e19d5b9a-fb8c-4391-9c0c-c6202f5ec0e2

Dla Tomka Kasperczyka i Damiana Sytego będzie to drugi start w hiszpańskiej rundzie FIA ERC. Ubiegłoroczny debiut załoga Tiger Energy Drink Rally Team zakończyła w pierwszej dziesiątce klasyfikacji ERC. W tym roku celem są przede wszystkim punkty w FIA ERC Junior U28. Pomocne w wykonaniu tego zadania mogą być kilometry przejechane w Rajdzie Świdnickim-Krause, w którym 23 kwietnia Tomek i Damian stanęli na podium.

Tomasz Kasperczyk:– Będzie to dla nas drugi występ w tych zawodach, więc liczę, że uda się wykorzystać doświadczenie zdobyte w ubiegłym roku. Trasy w tym rejonie są naprawdę przepiękne, ale ze względu na zmienne warunki pogodowe kompletnie nieprzewidywalne. Dodatkowo na tych odcinkach kierowca i pilot dosłownie nie mają chwili oddechu. Jedziemy zakręt w zakręt, z jednego łuku od razu przechodzimy w drugi, więc zarówno ja, jak i Damian, będziemy mieli mnóstwo roboty w rajdówce. To jednak niezwykle przyjemna praca i postaramy się ją wykonać tak dobrze, jak tylko możemy, bo najważniejszym celem jest dla nas powiększenie dorobku punktowego w FIA ERC Junior U28. Wraz z Damianem jesteśmy mocno podbudowani wynikiem wywalczonym w Rajdzie Świdnickim-KRAUSE, więc nastroje przed kolejnym startem są naprawdę znakomite, ale teraz już w pełni koncentrujemy się na Rajdzie Wysp Kanaryjskich.

 e760a870-35ba-4324-bd4b-5947499742ef

Harmonogram 41. Rajdu Wysp Kanaryjskich – 2. rundy FIA ERC 2017

 

4 maja, czwartek:

 

10:00 – odcinek testowy (3,57 km)

12:18 – odcinek kwalifikacyjny (Cenobio Valeron, 3,57 km)

18:00 – wybór pozycji startowych (Las Palmas)

21:30 – ceremonia startu (Las Palmas)

 

5 maja, piątek (6 odcinków specjalnych, łącznie 97,87 km)

 

11:48 – OS 1: San Mateo 1 (25,13 km)

12:41 – OS 2: Artenara 1 (14,79 km)

13:07 – OS 3: Lomo Del Palo 1 (15,14 km)

14:51 – Serwis A: 30 min. (Las Palmas)

 

16:09 – OS 4: San Mateo 2 (25,13 km)

17:02 – OS 5: Mirador de Artenara (14,38 km)

18:40 – OS 6: Las Palmas de Gran Canaria (3,3 km)

Flexi serwis B – 45 min. (Las Palmas)

 

6 maja, sobota (6 odcinków specjalnych, łącznie 109,42 km)

 

10:30 – Serwis C: 15 min. (Las Palmas)

11:28 – OS 7: Moya 1 (25,2 km)

12:16 – OS 8: Tejeda 1 (15,01 km)

13:04 – OS 9: Las Vallas 1 (14,5 km)

14:36 – Serwis D: 30 min (Las Palmas)

 

15:59 – OS 10: Moya 2 (25,2 km)

16:37 – OS 11: Tejeda 2 (15,01 km)

17:25 – OS 12: Las Vallas 2 (14,5 km)

18:47 – Serwis E: 10 min. (Las Palmas)

 

19:20 – ceremonia mety (Las Palmas)

inf.pras.