FIA potwierdza brak zmian w Rally1

Fot. Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Międzynarodowa Federacja Samochodowa FIA wycofała się z planu wprowadzenia zmian w regulaminie technicznym Rajdowych Mistrzostw Świata FIA na kolejne dwa sezony. Decyzja została podjęta podczas konferencji w Samarkandzie.

Na początku roku FIA postanowiła wcielić w życie plan utworzony przez Grupę Roboczą WRC, mający na celu zbliżyć do siebie specyfikację samochodów Rally1 i Rally2 – szybsze maszyny miały zostać pozbawione elementu hybrydowego i zmniejszoną moc, natomiast moc aut Rally2 miała zostać podniesiona poprzez specjalny «kit WRC». Obie grupy miały też mieć podobnej wielkości tylne skrzydła.

Pomysł nie spodobał się obecnym w WRC producentom, którzy uznali, że zmiana regulaminu technicznego w połowie okresu homologacji samochodów Rally1 nie przyniesie spodziewanych korzyści – czyli zwiększenia ilości aut walczących o zwycięstwa w klasyfikacji generalnych – a wygeneruje jedynie niepotrzebne koszty związane z przebudową samochodów. Krytykowali także fakt, że przepisy techniczne miały zostać opublikowane zaledwie pół roku przed rozpoczęciem ich obowiązywania.

Nowy regulamin będzie, ale na 2027

Pomimo początkowego oporu, FIA przyznała rację zespołom fabrycznym i potwierdziła porzucenie planowanych zmian. Zamiast tego pełną parą będą prowadzone prace nad przepisami nowej generacji samochodów Rally1 na sezon 2027, które mają zostać opublikowane już w grudniu – ponad dwa lata przed ich wprowadzeniem. Federacja liczy, że dzięki temu producenci potwierdzą swój udział w WRC z dużym wyprzedzeniem.

FIA potwierdziła także zwiększenie własnych nakładów na WRC poprzez zatrudnienie nowych osób odpowiedzialnych bezpośrednio za współpracę z promotorem mistrzostw w zakresie komercyjnym i komunikacji.

Jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ze świata motorsportu, obserwuj serwis RALLY and RACE w Wiadomościach Google.