FIA dokłada nową kategorię do rajdowej piramidy. Czas na elektryki!

FIA wprowadza kategorię Rally5e
FIA wprowadza kategorię Rally5e

FIA zadecydowała o dołożeniu do rajdowej piramidy nowej kategorii Rally5e. Przyszedł czas na oficjalne wprowadzenie samochodów elektrycznych do stawki. Pierwsze stajnie są gotowe na zmiany. Przy okazji federacja wprowadziła kilka usprawnień w regulaminie.

Aktualna piramida obejmuje pięć poziomów – od podstawowych modeli Rally5 aż po hybrydowe samochody Rally1, które stanowią najwyższą klasę w Rajdowych Mistrzostwach Świata. FIA ratyfikowała zestaw przepisów technicznych i homologacyjnych dla samochodów rajdowych w kategorii Rally5e, które powstały na bazie modeli drogowych.

Podzielono je na dwie kategorie – w zależności od mocy jednostki napędowej: większej lub mniejszej niż 60 kWh. Aktualnie Opel produkuje już samochód Corsa-e EV, ale Renault i M-Sport również wyrażają poważne zainteresowanie nową kategorią. W tej kwestii wypowiedział się nawet szef polskiego oddziału ostatniej z wymienionych firm – Maciej Woda. Już w zeszłym roku stwierdził, że widzi miejsce dla elektrycznych samochodów Rally5 w niedalekiej przyszłości.

Kilka zmian w regulaminie

Wiadomość o formalnym wprowadzeniu kategorii Rally5e była jedną z kilku decyzji podjętych podczas środowego spotkania Światowej Rady Sportów Motorowych w Paryżu. Przy okazji przegłosowano również kilka zmian w ramach mistrzostw świata.

Po Rajdzie Portugalii pojawiło się wiele uwag dotyczących temperatury w kokpicie rajdówek. W związku z tym zatwierdzono propozycje otwierania tylnej szyby i wywietrzników dachowych w samochodach Rally1, żeby poprawić wentylację w kabinie.

Zobacz: FIA zdecydowała o przyszłości rosyjskich kierowców

Zespoły startujące samochodami Rally1 będą miały więcej czasu na naprawę samochodów, które danego dnia zostały wycofane z zawodów, a planują powrót do rywalizacji na kolejnym etapie w ramach zasad super rally.

Podczas ostatniego Rajdy Safari zespoły miały ograniczenie trzech godzin na naprawę samochodu po uszkodzeniach lub awariach mechanicznych. Ze względu na większą złożoność układów hybrydowych FIA postanowiła dołożyć dodatkową godzinę, aby ułatwić zadanie mechanikom. Wydłużenie czasu pozwala zespołom podzielić czterogodzinne okno napraw na dwa osobne etapy.

Książki drogowe będą teraz udostępniane w formie cyfrowej przed wszystkimi imprezami WRC, zamiast w formie drukowanej, jak dotychczas. Zawodnicy będą odbierać materiały drogą elektroniczną. Do tej pory otrzymywali materiały wysyłane pocztą.