FIA tłumaczy się z wprowadzenia niehybrydowych Rally1

Fot. Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Międzynarodowa Federacja Samochodowa FIA zaskoczyła nieco środowisko rajdowe, wprowadzając do regulaminu Rajdowych Mistrzostw Świata WRC artykuł dotyczący niehybrydowych samochodów Rally1.

Ruch ten był szeroko komentowany, również przez czytelników RALLY and RACE, którzy zwracali uwagę na fakt, że pozbawione elementu hybrydowego samochody czołowej klasy będą wyraźnie wolniejsze ze względu na mniejszą moc i jednakową wagę. Taki był jednak cel.

Jak tłumaczy dyrektor ds. sportów drogowych FIA Andrew Wheatley, ta niejako dodatkowa klasa pozwoli zmniejszyć przepaść, jaka jest obecnie pomiędzy samochodami Rally1 i Rally2.

„Teraz istnieje możliwość rywalizacji kierowców w samochodach Rally1 bez układu hybrydowego. To w zasadzie tworzy krok pomiędzy Rally2 a Rally1 i jest to coś, co producenci poparli” – powiedział, cytowany przez Motorsport.com.

Samochody „Rally 1.5” będą doskonałym polem do nauki dla kierowców aspirujących do startów w najszybszych autach WRC w historii i kto wie, czy producenci nie zaczną ich wykorzystywać do szkolenia swoich juniorów.

Rezygnacja z elementu hybrydowego sprawi również, że auta Rally1 staną się dopuszczone do imprez na niższym szczeblu, bowiem organizatorzy nie będą musieli spełniać zaostrzonych wymogów bezpieczeństwa. To powinno uczynić je znacznie bardziej atrakcyjną propozycją dla prywatnych zawodników.

Poza dopuszczeniem niehybrydowych samochodów Rally1 do przyszłorocznego sezonu WRC, FIA wprowadziła nowe zasady punktacji.