poniedziałek, 5 czerwca, 2023
Strona głównaAktualnościFIA wprowadza surowsze restrykcje podczas incydentów na torze

FIA wprowadza surowsze restrykcje podczas incydentów na torze

Międzynarodowa Federacja Samochodowa zwiększa bezpieczeństwo na torze podczas weekendów Grand Prix F1. Nowe regulacje zakładają większe ograniczenia prędkości podczas podwójnych żółtych flag.

Kluczową sprawą, którą zajęła się FIA jest większe ograniczenie ryzyka w trakcie, kiedy na torze przebywa samochód bezpieczeństwa, wirtualny samochód bezpieczeństwa, a także w momencie, kiedy nad torem pojawiają się podwójne żółte flagi.  Nowe wytyczne zostaną wprowadzone już od Grand Prix Monako, a ich słuszność oparta jest na zbadaniu wcześniejszych incydentów, a także po konsultacjach z zespołami i kierowcami F1.

Kluczowe zmiany

W argumentacji FIA czytamy, iż kierowcy będą zobowiązaniu do jeszcze bardziej precyzyjnych przepisów, które określają zachowanie odpowiedniej prędkości w miejscach podwójnych żółtych flag na torze: „Chcemy zapewnić kierowcom narzędzie, które pomoże im podczas incydentów i sprawi, że wyścigi będą jeszcze bezpieczniejsze”wyjaśnia dyrektor techniczny FIA Tim Goss i nadzorca nowego projektu. „Przez kilka lat z samochodem bezpieczeństwa i wirtualnym samochodem bezpieczeństwa używaliśmy czasów delta, co jest odniesieniem do ograniczenia prędkości, które mamy na torze”.

Tak więc, gdy pojawia się fizyczny lub wirtualny samochód bezpieczeństwa, kierowcy są informowani o tym czasie delta na wyświetlaczu na desce rozdzielczej oraz za pomocą tonów radiowych i muszą utrzymywać wartość dodatnią, co oznacza, że są wolniejsi niż czas odniesienia dla okrążenia. Istnieją jednak sytuacje, w których samochody mogą w uzasadniony sposób tymczasowo zwiększyć prędkość, aby odzyskać czas, który straciły w stosunku do tego czasu odniesienia”.

„Chcemy teraz rozszerzyć wykorzystanie koncepcji czasu delta, aby zapewnić, że samochody są spowalniane do wymaganego czasu delta, gdy pod wirtualnym samochodem bezpieczeństwa lub samochodem bezpieczeństwa pokazywane są podwójnie machane żółte flagi, dlatego wprowadzamy wyznaczone ograniczenia prędkości odniesienia w obszarze, na którym te flagi są wywieszone”.

Fot. Dan Istitene/Getty Images/Red Bull Content Pool

Nowe wytyczne oznaczają korekty w komunikacji między dyrekcją wyścigu, a kierowcami. W tym przypadku FIA zadbała również i oto. W miejscach, gdzie na torze będą wymachiwane podwójne żółte flagi, na kierownicy kierowcy pojawi się adekwatny komunikat: „Pod wirtualnym samochodem bezpieczeństwa, kiedy kierowca wjeżdża [w strefę] podwójnych żółtych flag, to, co widzi na wyświetlaczu, wynosi zero, więc czas delta resetuje się i następnie musi jechać poniżej nowego ograniczenia prędkości” – wyjaśnia szef ds. elektroniki FIA Olivier Hullot. „I wtedy znowu otrzymuje dodatnią lub ujemną deltę w stosunku do tego ograniczenia prędkości. Jest to ta sama zasada, co poprzednio, z wyjątkiem tego, że jest specyficzna dla podwójnej żółtej strefy”.

Nowe przepisy są kolejnymi, które mają podnieść bezpieczeństwo. Niedawno FIA doprecyzowała przepisy dotyczące celebracji członków zespołów na siatkach przy pitwall, aby zapobiec potencjalnie niebezpiecznym incydentom.

Dariusz Szymczak
Sensei na macie i senpai w środowisku Formuły 1. Nikt mnie nie przekona, że czerwony nie jest najszybszym kolorem na świecie.

RALLY AND RACE NA INSTARGRAMIE

NOWOŚCI

Zwycięski finał Damiana Litwinowicza – Portugalia ERX

Zapraszamy na pełną relację z finałowego wyścigu Mistrzostw Europy Rallycross na torze Montalegre w Portugalii. Damian Litwinowicz...

Cenne punkty za 4. miejsce Rajdzie Podlaskim

Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski zaprezentowali bardzo dobre tempo podczas 42. Rajdu Podlaskiego, zajmując 4. miejsce w...

Kajetanowicz i Szczepaniak stają na podium WRC2 w Rajdzie Sardynii

Świetny debiut w nowym samochodzie rajdowym zaliczyli Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak, którzy rywalizowali w ostatnich dniach...

Damian Litwinowicz wygrywa 2 rundę ERX w Portugalii

Damian Litwinowicz zapisuje na swoje konto kolejną rundę Mistrzostw Europy Rallycross. Polak tryumfuje na Portugalskim torze Montalegre....

42 Rajd Podlaski 2023 | ACTION by MotoRecords.pl

Grzegorz Grzyb i Adam Binięda wygrywają 42. Rajd Podlaski
42. Rajd Podlaski wygrała załoga Grzegorz Grzyb i Adam Binięda. Zobaczcie jak rywalizacja podczas 3 rundy RSMP...

NAJPOCZYTNIEJSZE

Paste your AdWords Remarketing code here