niedziela, 3 grudnia, 2023
42 numer w sklepie online, dostawa GRATIS
Strona głównaAktualnościFIA wprowadza surowsze restrykcje podczas incydentów na torze

FIA wprowadza surowsze restrykcje podczas incydentów na torze

Międzynarodowa Federacja Samochodowa zwiększa bezpieczeństwo na torze podczas weekendów Grand Prix F1. Nowe regulacje zakładają większe ograniczenia prędkości podczas podwójnych żółtych flag.

Kluczową sprawą, którą zajęła się FIA jest większe ograniczenie ryzyka w trakcie, kiedy na torze przebywa samochód bezpieczeństwa, wirtualny samochód bezpieczeństwa, a także w momencie, kiedy nad torem pojawiają się podwójne żółte flagi.  Nowe wytyczne zostaną wprowadzone już od Grand Prix Monako, a ich słuszność oparta jest na zbadaniu wcześniejszych incydentów, a także po konsultacjach z zespołami i kierowcami F1.

Kluczowe zmiany

W argumentacji FIA czytamy, iż kierowcy będą zobowiązaniu do jeszcze bardziej precyzyjnych przepisów, które określają zachowanie odpowiedniej prędkości w miejscach podwójnych żółtych flag na torze: „Chcemy zapewnić kierowcom narzędzie, które pomoże im podczas incydentów i sprawi, że wyścigi będą jeszcze bezpieczniejsze”wyjaśnia dyrektor techniczny FIA Tim Goss i nadzorca nowego projektu. „Przez kilka lat z samochodem bezpieczeństwa i wirtualnym samochodem bezpieczeństwa używaliśmy czasów delta, co jest odniesieniem do ograniczenia prędkości, które mamy na torze”.

Tak więc, gdy pojawia się fizyczny lub wirtualny samochód bezpieczeństwa, kierowcy są informowani o tym czasie delta na wyświetlaczu na desce rozdzielczej oraz za pomocą tonów radiowych i muszą utrzymywać wartość dodatnią, co oznacza, że są wolniejsi niż czas odniesienia dla okrążenia. Istnieją jednak sytuacje, w których samochody mogą w uzasadniony sposób tymczasowo zwiększyć prędkość, aby odzyskać czas, który straciły w stosunku do tego czasu odniesienia”.

„Chcemy teraz rozszerzyć wykorzystanie koncepcji czasu delta, aby zapewnić, że samochody są spowalniane do wymaganego czasu delta, gdy pod wirtualnym samochodem bezpieczeństwa lub samochodem bezpieczeństwa pokazywane są podwójnie machane żółte flagi, dlatego wprowadzamy wyznaczone ograniczenia prędkości odniesienia w obszarze, na którym te flagi są wywieszone”.

Fot. Dan Istitene/Getty Images/Red Bull Content Pool

Nowe wytyczne oznaczają korekty w komunikacji między dyrekcją wyścigu, a kierowcami. W tym przypadku FIA zadbała również i oto. W miejscach, gdzie na torze będą wymachiwane podwójne żółte flagi, na kierownicy kierowcy pojawi się adekwatny komunikat: „Pod wirtualnym samochodem bezpieczeństwa, kiedy kierowca wjeżdża [w strefę] podwójnych żółtych flag, to, co widzi na wyświetlaczu, wynosi zero, więc czas delta resetuje się i następnie musi jechać poniżej nowego ograniczenia prędkości” – wyjaśnia szef ds. elektroniki FIA Olivier Hullot. „I wtedy znowu otrzymuje dodatnią lub ujemną deltę w stosunku do tego ograniczenia prędkości. Jest to ta sama zasada, co poprzednio, z wyjątkiem tego, że jest specyficzna dla podwójnej żółtej strefy”.

Nowe przepisy są kolejnymi, które mają podnieść bezpieczeństwo. Niedawno FIA doprecyzowała przepisy dotyczące celebracji członków zespołów na siatkach przy pitwall, aby zapobiec potencjalnie niebezpiecznym incydentom.

Dariusz Szymczak
Dariusz Szymczak
Sensei na macie i senpai w środowisku Formuły 1. Nikt mnie nie przekona, że czerwony nie jest najszybszym kolorem na świecie.

NOWOŚCI

Rally Monza 2023 – video

Rally Monza 2023 Włochy
Monza Rally 2023 to ostatnia, finałowa runda "Campionato Italiano Assoluto Rally Sparco" czyli Rajdowych Mistrzostw Włoch.Trasa w...

Pražský Rallysprint 2023 – action video

Pražský Rallysprint 2023! Temat naszej, rodzimej Barbórki będzie na ustach wszystkich jeszcze przez kilka dni, ale zobaczcie...

Marczyk i Gospodarczyk wygrywają Kryterium Asów!

Marczyk
Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk dopięli swego! Podopieczni Orlen Teamu zatriumfowali w tegorocznej edycji Kryterium Asów na...

5 godzin prac społecznych za przewinienia na Barbórce

Barbórka
Łukasz Nagraba i Grzegorz Gołda zostali ukarani dość nietypową karą za przewinienia na "dojazdówce'' między OS6 oraz...

Marczyk i Gospodarczyk wygrywają 61. Rajd Barbórka

Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk drugi rok z rzędu zwyciężyli w Rajdzie Barbórka. Załoga Škody Fabii RS...

NAJPOCZYTNIEJSZE