Międzynarodowa Federacja Samochodowa zwiększa bezpieczeństwo na torze podczas weekendów Grand Prix F1. Nowe regulacje zakładają większe ograniczenia prędkości podczas podwójnych żółtych flag.
Kluczową sprawą, którą zajęła się FIA jest większe ograniczenie ryzyka w trakcie, kiedy na torze przebywa samochód bezpieczeństwa, wirtualny samochód bezpieczeństwa, a także w momencie, kiedy nad torem pojawiają się podwójne żółte flagi. Nowe wytyczne zostaną wprowadzone już od Grand Prix Monako, a ich słuszność oparta jest na zbadaniu wcześniejszych incydentów, a także po konsultacjach z zespołami i kierowcami F1.
Kluczowe zmiany
W argumentacji FIA czytamy, iż kierowcy będą zobowiązaniu do jeszcze bardziej precyzyjnych przepisów, które określają zachowanie odpowiedniej prędkości w miejscach podwójnych żółtych flag na torze: „Chcemy zapewnić kierowcom narzędzie, które pomoże im podczas incydentów i sprawi, że wyścigi będą jeszcze bezpieczniejsze” – wyjaśnia dyrektor techniczny FIA Tim Goss i nadzorca nowego projektu. „Przez kilka lat z samochodem bezpieczeństwa i wirtualnym samochodem bezpieczeństwa używaliśmy czasów delta, co jest odniesieniem do ograniczenia prędkości, które mamy na torze”.
„Tak więc, gdy pojawia się fizyczny lub wirtualny samochód bezpieczeństwa, kierowcy są informowani o tym czasie delta na wyświetlaczu na desce rozdzielczej oraz za pomocą tonów radiowych i muszą utrzymywać wartość dodatnią, co oznacza, że są wolniejsi niż czas odniesienia dla okrążenia. Istnieją jednak sytuacje, w których samochody mogą w uzasadniony sposób tymczasowo zwiększyć prędkość, aby odzyskać czas, który straciły w stosunku do tego czasu odniesienia”.
„Chcemy teraz rozszerzyć wykorzystanie koncepcji czasu delta, aby zapewnić, że samochody są spowalniane do wymaganego czasu delta, gdy pod wirtualnym samochodem bezpieczeństwa lub samochodem bezpieczeństwa pokazywane są podwójnie machane żółte flagi, dlatego wprowadzamy wyznaczone ograniczenia prędkości odniesienia w obszarze, na którym te flagi są wywieszone”.
Nowe wytyczne oznaczają korekty w komunikacji między dyrekcją wyścigu, a kierowcami. W tym przypadku FIA zadbała również i oto. W miejscach, gdzie na torze będą wymachiwane podwójne żółte flagi, na kierownicy kierowcy pojawi się adekwatny komunikat: „Pod wirtualnym samochodem bezpieczeństwa, kiedy kierowca wjeżdża [w strefę] podwójnych żółtych flag, to, co widzi na wyświetlaczu, wynosi zero, więc czas delta resetuje się i następnie musi jechać poniżej nowego ograniczenia prędkości” – wyjaśnia szef ds. elektroniki FIA Olivier Hullot. „I wtedy znowu otrzymuje dodatnią lub ujemną deltę w stosunku do tego ograniczenia prędkości. Jest to ta sama zasada, co poprzednio, z wyjątkiem tego, że jest specyficzna dla podwójnej żółtej strefy”.
Nowe przepisy są kolejnymi, które mają podnieść bezpieczeństwo. Niedawno FIA doprecyzowała przepisy dotyczące celebracji członków zespołów na siatkach przy pitwall, aby zapobiec potencjalnie niebezpiecznym incydentom.