FIA zatwierdza elektroniczny roadbook!

fia.com

Z okazji tegorocznej konferencji FIA, zebrana w Monako Światowa Rada Sportów Motorowych podjęła kilka istotnych dla motorsportowego świata decyzji. Jedną z nich było dopuszczenie elektronicznych roadbooków do rajdów rangi regionalnej.

Spotkanie oparte o wideokonferencje dla przedstawicieli z całego świata poprowadził prezydent FIA, Jean Todt. Oficjalne rozmowy poprzedziła minuta ciszy poświęcona pamięci zmarłego ostatnio Maxa Mosleya, prezydenta organizacji w latach 1993-2009.

Tematem dyskusji były nie tylko nowelizacje aktów prawnych i budowa kalendarza na najbliższe kwartały. Rada debatowała również nad problemami ekologii w sportach motorowych, równości, cyfrowej rywalizacji i e-sporcie, strategiach młodzieżowych i poszukiwaniu młodych talentów, rentowności organizowanych imprez czy kierunkach ożywienia rywalizacji po zakończeniu obecnej pandemii.

FIA – jakie decyzje podjęto?

Jedną z najciekawszych zmian jest zezwolenie na użytkowanie elektronicznego roadbooka w imprezach rangi regionalnej. Podobne rozwiązania stosuje się już w rajdach cross-country i przede wszystkim, w Rajdzie Dakar. Powodem wprowadzenia tej decyzji jest chęć zwiększenia działalności ekologicznej, głównie zmniejszenia zużycia papieru i obcięcie niepotrzebnych kosztów. Zasady wykorzystywania tego urządzenia mają zostać dodane do regulaminów uzupełniających, gotową wersję urządzenia należy udostępnić najpóźniej w dniu ogłoszenia listy startowej na daną imprezę.

Oprócz tego Rada zaktualizowała strategię FIA Sport, zatwierdziła nową formę kwalifikacji w Formule 1 (wyścig typu sprint) i nową konstrukcję tylnych opon na obecny sezon. Potwierdzono dwa pierwsze rajdy przyszłorocznego cyklu WRC (Monte Carlo – 23.01.2022, Szwecja – 27.02.2022). Utrzymano, że w następnym sezonie WRC nie odbędzie się więcej niż trzynaście rund, pewna jest organizacja imprezy w Portugalii, Włoszech, Kenii, Japonii, Hiszpanii, Grecji i dwóch wcześniej wspomnianych lokalizacji. Zatwierdzono również kalendarze dla cyklów Formuły E czy kartingu. Pełną listę zmian i propozycji można sprawdzić w oficjalnym komunikacie, który FIA opublikowała na swojej stronie internetowej.

Elektroniczny roadbook rozdzielił przyjaciół?

O tym jak mniej więcej wyglądać może taka elektroniczna „książka” dowiecie się z dołączonego poniżej materiału. Jak każda technologia, również to rozwiązanie cierpi na choroby wieku dziecięcego i wymaga przyzwyczajenia. Dobitnie o tym fakcie przekonał się m.in. Daniel Elena, wieloletni pilot i przyjaciel Sebastiena Loeba. Elena zrzucił winę za niepowodzenia tego duetu na Rajdzie Dakar właśnie na błędnie przygotowany, wirtualny roadbook. Niezależnie od przyczyny, kiepski wynik kosztował go zakończenie współpracy z wielokrotnym, rajdowym mistrzem świata. Czy elektryfikacja tego narzędzia jest dobrym pomysłem? Na pewno tak. Czy od razu będzie działać idealnie? Przekonamy się niebawem.