Ford GT w specjalnej wersji Alan Mann Racing to hołd dla ekipy wyścigowej i jej sukcesów w Le Mans. Amerykańska marka postanowiła uhonorować zespół specjalną wersją supersamochodu na chwilę przed zakończeniem jego produkcji.
Ekipa wyścigowa Alan Mann Racing w latach 1965-1966 używała lekkich materiałów do konstruowania prototypowych samochodów wyścigowych bazujących na modelu GT. Zbudowano wtedy specjalną wersję AM GT-1, a także drugi samochód wyścigowy.
Doświadczenie zdobyte przez zespół pozwoliło poprawić możliwości Forda GT40 i zaowocowało trzecim i czwartym najlepszym czasem okrążenia podczas Le Mans w 1966 roku. Komisja techniczna 24-godzinnego wyścigu zdecydowała się na wprowadzenie cięższych i mocniejszych samochodów wyścigowych, wyposażonych w silniki V8. Dzięki temu Ford odniósł sukcesy – wszystkie Fordy GT40 zajęły podium. W ten sposób doszło do symbolicznego zakończenia ery lekkich samochodów wyścigowych w barwach angielskiego zespołu.
Przeczytaj koniecznie: Wyścigowy Ford Mustang GT3
Zastosowane wówczas rozwiązania przeniesiono do współczesnego wcielenia Forda GT w limitowanej wersji Heritage Edition przeznaczonej na 2022 rok. Auto wyposażono w lekkie nadwozie z włókna węglowego, a całość pomalowano w barwach ekipy Alan Mann Racing.
Czerwona karoseria i złote akcenty w postaci dwóch pasów przebiegających przez środek samochodu. Do tego pasy w kolorze Frozen White i numer startowy 16 na drzwiach i przedniej pokrywie, a także spodzie tylnego spojlera mocno nawiązują do pierwowzoru. Całość stoi na 20-calowych felgach i ocieka włóknem węglowym, które pojawiło się również we wnętrzu.
Fotele wykonane z włókna węglowego pokryto czarną Alcantarą, a następnie ozdobiono szwami w kolorach złotym i czerwonym. Na zagłówkach pojawiło się GT. Deska rozdzielcza została wykończona czarną skórą i Alcantarą, natomiast słupki i podsufitka to wyłącznie Alcantara.
Złote elementy podkreślono na desce rozdzielczej, drzwiach i wzmocnieniu foteli. Zestawiono je z detalami z matowego włókna węglowego na progach, w dolnej części słupków A i na konsoli centralnej. Kierownicę wykończono czarną Alcantarą. Łopatki zmiany biegów kontrastują w kolorze czerwonym Alan Mann.
Zobacz: Hyundai, Ford i Toyota zaprezentowały hybrydowe auta WRC Rally1
Ford GT w specjalnej wersji Alan Mann Heritage Edition będzie dostępny wyłącznie dla posiadaczy tego modelu. Pierwsze auta trafią do klientów jeszcze w tym kwartale, a do końca roku zakończy się produkcja tego wyjątkowego supersamochodu.
Koniec produkcji już blisko
Wprowadzając ten model na rynek w 2015 roku, włodarze amerykańskiej marki od razu zaznaczali jego wyjątkowość i limitowany nakład. Dlatego bardzo szybko samochód stał się łakomym kąskiem dla wszelkiej maści kolekcjonerów.
Ford wyprodukował jak dotąd 1100 egzemplarzy, a do zakończenia produkcji pozostało jeszcze 250 sztuk, które wyjadą z fabryki do końca grudnia. Później zakończy się pewien etap w historii amerykańskiej marki. Producent nie zdradza jeszcze, jaki model zastąpi legendarne GT. Na stronie internetowej marki Ford jest jeszcze dostępny konfigurator modelu GT.
Ford GT – osiem specjalnych wersji:
To już kolejny raz, kiedy Fordy GT z serii Heritage Edition upamiętniają przełomowe momenty dla legendarnego modelu. Najnowsze wydanie to prezentowany powyżej Ford GT Alan Mann Heritage Edition z 2022 roku inspirowany sukcesami w Le Mans. W ramach limitowanych wersji znalazły się jeszcze:
- 2022 Ford GT ’64 Prototype Heritage Edition – nawiązuje do początków modelu GT i jego pierwszych pięciu prototypów,
- 2021 Ford GT Heritage Edition – na cześć Forda GT drugiej generacji o numerze startowym 98, którego kierowcami byli Ken Miles i Lloyd Ruby oraz dominacji Forda w wyścigu Daytona 24 Hours w 1966 roku (1.-2.-3.-5. miejsce na mecie), który rozpoczął magiczny sezon w wykonaniu Forda GT40 drugiej generacji,
- 2020 Ford GT ’69 Heritage Edition – upamiętnia Forda GT40 pierwszej generacji o numerze startowym 6, który zwyciężył w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1969 roku,
- 2019 Ford GT ’68 Heritage Edition – odnosi się do Forda GT40 pierwszej generacji o numerze startowym 9, który zwyciężył w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1968 roku,
- 2018 Ford GT ’67 Heritage Edition – ma związek z Fordem GT40 czwartej generacji o numerze startowym 1, który zwyciężył w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1967 roku,
- 2017 Ford GT ’66 Heritage Edition – nawiązuje do Forda GT40 drugiej generacji o numerze startowym 2, którego kierowcami byli Bruce McLaren i Chris Amon w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1966 roku,
- 2006 Ford GT Heritage Edition – na cześć wygranych przez Forda GT40 24-godzinnych wyścigów Le Mans w 1968 i 1969 roku.