Formuła 1 potwierdza nowy format weekendu Grand Prix ze sprintem

Yuki Tsunoda
Fot. Peter Fox/Getty Images/ Red Bull Content Pool

Formuła 1 potwierdziła zmiany w formacie rozgrywania weekendów Grand Prix ze sprintem. Zmiany obejmą sześć tegorocznych wydarzeń, począwszy od Grand Prix Azerbejdżanu w ten weekend.

Rywalizacja w Formule 1 wraca do ścigania po miesiącu przerwy i od razu ze zmienionym formatem weekendu. W trakcie trzeciej rundy sezonu 2023 F1 w Melbourne zespoły porozumiały się w kwestii dodatkowych kwalifikacji przy okazji weekendu ze sprintem, a teraz formalnie Światowa Rada Sportów Motorowych zaakceptowała ten pomysł i już od Grand Prix Azerbejdżanu zespoły będą rywalizować na nieco innych zasadach.

Do tej pory wyniki sobotniego sprintu decydowały o ustawieniu na starcie w niedzielę. Teraz piątkowe kwalifikacje będą o tym decydowały, natomiast w sobotę pierwszą sesją będą kwalifikacje do sprintu i będą nosiły nazwę Sprint Shootout.

Sobotnia czasówka będzie się różnić od piątkowej pod względem czasu jej rozgrywania. Kierowcy w Q1 będą mieli do dyspozycji 12 minut, w Q2 10 minut, a w Q3 8 minut. Zmianie ulegnie również dobór opon. W dwóch pierwszych segmentach do dyspozycji będzie wyłącznie opona pośrednia, natomiast w Q3 miękka mieszanka.

Punkty za wyścig sprinterski pozostają bez zmian. Zwycięzca otrzymuje osiem punktów, siedem za drugie miejsce, sześć za trzecie i tak dalej, aż do jednego na ósme – zarówno kierowcy, jak i zespoły będą zdobywać punkty w swoich klasyfikacjach.

Natomiast proces nakładania kar podczas F1 Sprint został przedstawiony w następujący sposób: „Wszelkie kary startowe nałożone podczas pierwszego treningu lub kwalifikacji będą miały zastosowanie do wyścigu” – czytamy w oświadczeniu F1. „Wszelkie kary poniesione w Sprint Shootout będą miały zastosowanie do Sprintu, podczas gdy wszelkie kary poniesione w Sprincie będą miały zastosowanie do wyścigu”.

„Ponadto naruszenie parc feme [parku zamkniętego] spowoduje start w alei serwisowej podczas sprintu i wyścigu, podczas gdy kary związane z jednostką napędową będą miały zastosowanie tylko do wyścigu, chyba, że są one również naruszeniem parku zamkniętego”.

Na posiedzeniu Komisji F1 wydano również zgodę na zwiększenie liczby silników spalinowych (ICE), turbosprężarek, elementów MGU-H i MGU-K na rok 2023 z trzech do czterech.