Ferrari mogło zdobyć dublet podczas GP Wielkiej Brytanii, ale wskutek niezrozumiałej strategii włoska ekipa roztrwoniła swoją pozycję. Carlos Sainz zaliczył swoje pierwsze zwycięstwo w karierze, Charles Leclerc wylądował poza podium. Nie zabrakło świetnych zwrotów akcji i koszmarnego incydentu podczas pierwszego okrążenia.
Ostatni runda F1 na torze Silverstone dostarczyła mnóstwa emocji już od pierwszego okrążenia. Zaczęło się od fenomenalnego startu Maxa Verstappena, który wyprzedził Carlosa Sainza, ale kilka chwil później pojawiły się czerwone flagi.
Na pierwszym zakręcie doszło do karambolu, w którym ucierpieli Guanyu Zhou, Alexander Albon, George Russell, Esteban Ocon i Yuki Tsunoda. W najgorszej sytuacji znalazł się kierowca zespołu Alfa Romeo. Jego bolid przewrócił się kołami do góry, a następnie sunął kilkaset metrów po asfalcie i żwirze, żeby na koniec przelecieć przez bandy i zatrzymać się na siatce.
Wszyscy świadkowie tego wydarzenia zamarli na kilkanaście minut, a zmiażdżony bolid nie zapowiadał niczego dobrego. Służby ratunkowe wydostały chińskiego kierowcę z bolidu i natychmiast przewiozły na badania.
Zobacz: Guanyu Zhou: Koszmarny wypadek na Silverstone [WIDEO]
Guanyu Zhou może mówić o wielkim szczęściu – w jego przypadku prawidłowo zadziałały systemy bezpieczeństwa, w tym rozwiązanie o nazwie Halo wprowadzone kilka lat temu jako obowiązkowe wyposażenie. Kierowcy nic się nie stało, a już pod koniec wyścigu pojawił się w padoku.
Po wznowieniu wyścigu Carlos Sainz nie dał się wyprzedzić Verstappenowi, ale Charles Leclerc zrobił trochę zamieszania pomiędzy bolidami Red Bulla, w wyniku czego przednie skrzydło w bolidzie Sergio Pereza uległo uszkodzeniu.
Carlos Sainz popełnił błąd na dziesiątym okrążeniu wypadając z toru. Jego potknięcie szybko wykorzystał Max Verstappen, ale nie nacieszył się zbyt długo prowadzeniem, ponieważ przebił oponę, uszkodził elementy podłogi i musiał zameldować się w pit-lane.
Charles Leclerc również jechał uszkodzonym bolidem i do tego notował lepsze czasy niż Carlos Sainz przez co oczekiwał, że szefostwo zespołu wyda „team orders”. Tak się jednak nie stało, a tymczasem pomiędzy zawodnikami pojawił się Lewis Hamilton, który nawiązywał walkę z czołówką.
Przeczytaj koniecznie: Kobieta w F1. Francuzi uruchomili projekt specjalny
W pewnym momencie wyścigu kierowcy Ferrari zamienili się miejscami, ale Lewis Hamilton jadący na świeżym komplecie opon cały czas próbował walczyć o najlepszą pozycję. W drugiej połowie wyścigu doszło do awarii bolidu Estebana Ocona, która wywołała neutralizację na torze.
W pit-stopie pojawił się Sainz i Hamilton, a tymczasem Leclerc pojechał na zużytym komplecie opon. Monakijczyk nie mógł się pogodzić z decyzją zespołu. Po restarcie wyścigu jego zużyte, twarde ogumienie nie ułatwiało zadania. Cały czas bronił się przed atakami kolegi z zespołu, a także Pereza i Hamiltona.
Ostatecznie Charles Leclerc wylądował poza podium, a jego kolega z zespołu zameldował się na pierwszym miejscu. Dobry wyścig zaliczył również Sergio Perez, który na początku wyścigu został przez wielu spisany na straty. Lewis Hamilton w swoim „domowym” wyścigu miał ogromne wsparcie kibiców i pokazał, że ekipa Mercedesa znów włącza się do gry.
Wartym odnotowania jest występ Micka Schumachera, który na ostatnich zakrętach nawiązywał walkę z Maxem Verstappenem, który przez problemy z bolidem wylądował w środkowej części stawki. Syn legendarnego kierowcy Formuły 1 zdobył swoje pierwsze punkty w karierze, kończąc wyścig na wyższej pozycji niż jego przyjaciel i mentor – Sebastian Vettel.
Grand Prix Wielkiej Brytanii F1 2022 – Wyniki
Poz. | Kierowca | Zespół | Czas/strata |
1. | Carlos Sainz | Ferrari | 52 okr. |
2. | Sergio Perez | Red Bull Racing | +3.779 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | +6.225 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | +8.546 |
5. | Fernando Alonso | Alpine | +9.571 |
6. | Lando Norris | McLaren | +11.943 |
7. | Max Verstappen | Red Bull Racing | +18.777 |
8. | Mick Schumacher | Haas | +18.995 |
9. | Sebastian Vettel | Aston Martin | +22.356 |
10. | Kevin Magnussen | Haas | +24.590 |
11. | Lance Stroll | Aston Martin | +26.147 |
12. | Nicholas Latifi | Williams | +32.511 |
13. | Daniel Ricciardo | McLaren | +32.817 |
14. | Yuki Tsunoda | Alpha Tauri | +40.910 |
15. | Esteban Ocon | Alpine | nie ukończył |
16. | Pierre Gasly | Alpha Tauri | nie ukończył |
17. | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | nie ukończył |
18. | George Russell | Mercedes | nie ukończył |
19. | Guanyu Zhou | Alfa Romeo | nie ukończył |
20. | Alexander Albon | Williams | nie ukończył |