GR Yaris i Anna Gańczarek-Rał gotowi na Rajd Barbórka

147
fot. Maciej Pruszyński

Już w najbliższy weekend 1-2 grudnia, na trasie 61. Rajdu Barbórka, popularna Ganczi zadebiutuje za kierownicą nowej rajdowej Toyoty GR Yaris. Zawodniczka przygotowywała się do startu, trenując na Autodromie Słomczyn, gdzie mogliśmy zobaczyć ją i auto w akcji.

Toyota GR Yaris to auto od podstaw stworzone z myślą o motorsporcie. Poza licznymi imprezami track day ten model Toyoty można podziwiać na rajdowych trasach na całym świecie, z dominującym w WRC GR Yarisem Rally1 HYBRID na czele.

Zobacz także: 61 Rajd Barbórka – harmonogram i informator

Profesjonalne rajdowe wersje Toyoty GR Yaris, startują m.in. w Australii, Japonii, Włoszech, Hiszpanii, czy Finlandii. W przyszłym sezonie zadebiutuje GR Yaris Rally2, a kolejne warianty tego modelu zaczynają się pojawiać również na rajdowych trasach w Polsce.

Ogromny potencjał rozwojowy tego modelu, szybko dostrzegła w Polsce firma Dytko Sport, która od 2021 roku przebudowała już wiele GR Yarisów do motorsportu. Możemy je zobaczyć w licznych imprezach track day w Polsce oraz wielu rajdach za granicą. W lipcu tego roku GR Yaris przygotowany przez Dytko Sport i prowadzony przez Tomasza Sokala debiutował w konkurencji rallycross w Polsce.

Tym razem za przygotowanie GR Yarisa wzięła się olsztyńska firma K Rally Team. Rajdówkę wyposażono w sekwencyjną skrzynię biegów o sześciu przełożeniach, zmodyfikowane mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu z przodu i z tyłu oraz hydrauliczny hamulec ręczny. Dodatkowo zmieniono układ dolotowy i wydechowy oraz zamontowano amortyzatory Reiger i sterownik silnika Motec. Auto przy 33 milimetrowej zwężce w układzie dolotowym generuje moc ok. 320 KM i 490 Nm momentu obrotowego. Na rajd zostanie doważone do 1300 kg, zgodnie z przepisami klasy OPEN 4WD z RSMP.

K Rally Team budując rajdową wersję Toyoty GR Yaris, opierał się na przepisach klasy SM5 / R-lite z Rajdowych Mistrzostw Finlandii. Samochód ma już za sobą wiele treningowych kilometrów na szutrowych, śnieżnych i lodowych trasach w Polsce oraz Finlandii, ale start w Rajdzie Barbórka 2023 będzie jego asfaltowym debiutem.

Anna Gańczarek-Rał miała okazję lepiej zapoznać się GR Yarisem podczas treningowego dnia na Autodromie Słomczyn. Zawodniczka testowała już auto na szutrowej nawierzchni, ale na asfalcie były to dla niej pierwsze kilometry w tym samochodzie. W Słomczynie spędziła za kierownicą GR Yarisa dużo czasu i dobrze przygotowała się do technicznych odcinków Rajdu Barbórka, z trenowaniem objeżdżania słynnej beczki włącznie.

Zobacz także: 61 Rajd Barbórka na żywo w TVN Turbo – harmonogram relacji

Tegoroczna edycja rajdu będzie trzecim startem Gańczarek-Rał w tej imprezie i jednocześnie pierwszym za kierownicą Toyoty. Jej pilotem będzie Maksymilian Staniszewski.

Rajdowego GR Yarisa będzie można zobaczyć podczas Rajdu Barbórka nie tylko na trasie OS, ale także podczas przejazdów pokazowych po kultowym – Kryterium Karowa. Na prawym fotelu rajdówki prowadzonej przez Ganczarek-Rał, będzie miał okazję znaleźć się zwycięzca konkursu organizowanego przez TOYOTA GAZOO Racing Polska.