Toyota GT86 doczekała się wersji GR. Po modelu Yaris i Supra to trzecia Toyota, która przeszła fabryczne modyfikacje. Większa pojemność, większa moc przy zachowaniu klasycznego napędu RWD i wspólnych genów z Subaru dzięki silnikowi typu boxer budzi nasze spore zainteresowanie.

W stylistyce auta zachowano nawiązania do tradycji sportowych samochodów Toyoty, a jednocześnie wykorzystano elementy aerodynamiczne zaczerpnięte z motorsportu. Model wyposażono w nowy silnik typu bokser o pojemności 2,4 l charakteryzujący się większą mocą i wyższym momentem obrotowym. Skrzynię biegów dostrojono do płynnego, mocnego przyspieszania.

Nowy GR86 zachował klasyczny układ z silnikiem montowanym z przodu, który napędza tylne koła. Jako jednostkę napędową zastosowano tu wysokoobrotowy, 4-cylindrowy silnik typu bokser, który charakteryzuje się większą mocą i wyższym momentem obrotowym niż ten montowany w GT86. Silnik zestrojono z manualną lub automatyczną skrzynią biegów w taki sposób, by zapewnić płynne, dynamiczne przyspieszanie w pełnym zakresie obrotów.

Chcąc wzmocnić konstrukcję i zapewnić wysoką sztywność całego auta, wykorzystano aluminium oraz wiele innych lekkich i wytrzymałych materiałów. Dostroili także układ zawieszenia.

Nowy model GR86 zadebiutował w kwietniu 2021 roku. W europejskich salonach pojawi się już wiosną 2022 roku. Jego produkcja zostanie ograniczona do dwóch lat.

„Misją modelu GR86 jest otworzyć świat GR i sprawić, by coraz więcej ludzi czerpało z niego radość” – podkreślił Yasunori Suezawa, główny inżynier modelu GR86.

Moc i osiągi

Silnik typu bokser o pojemności 2,4 l to jeden z głównych elementów nowego GR86. Silnik typu bokser zapewniaja bardzo dobre osiągi. 16-zaworowa, 4-cylindrowa jednostka DOHC wykorzystuje ten sam blok co w poprzednim aucie, ale jego pojemność została zwiększona z 1998 do 2387 cm3. Osiągnięto to poprzez zwiększenie średnicy cylindra z 86 do 94 mm.

Stopień sprężenia pozostał bez zmian i wynosi 12,5:1, mimo to samochód generuje większą moc. Maksymalna jej wartość wzrosła o około 17% – z 200 KM (147 kW) do 234 KM (172 kW) przy 7 tys. obr./min. Czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h skrócił się o ponad sekundę i wynosi 6,3 s (6,9 s z automatyczną skrzynią biegów). Maksymalna prędkość GR86 wynosi 226 km/h dla samochodu z manualną skrzynią biegów oraz 216 km/h dla wersji ze skrzynią automatyczną.

Zwiększył się również maksymalny moment obrotowy, który wynosi obecnie 250 Nm, a do tego osiągany jest wcześniej – przy 3700 obr./min (w poprzednim modelu moment obrotowy wynosił 205 Nm przy 6400–6600 obr./min). Wartość momentu obrotowego jest taka sama w autach z manualną i automatyczną skrzynią biegów.

Projektanci nowego GR86 starali się zmniejszyć masę silnika przy jednoczesnym zwiększeniu jego mocy. W tym celu zastosowali cieńsze tuleje cylindrów oraz pokrywy zaworów wykonane z materiału kompozytowego, a także zoptymalizowali płaszcz wodny. Wzmocnili także korbowody oraz przeprojektowali kształt łożyska korbowodu i komory spalania.

W celu szybszej reakcji na pedał gazu odpowiednio dostrojony został wtrysk paliwa D-4S. Wykorzystuje on zarówno wtrysk bezpośredni, jak i pośredni. Ten pierwszy ma działanie chłodzące w cylindrach, co wspomaga stosowanie wysokiego stopnia sprężania. Wtrysk pośredni działa przy niskim i średnim obciążeniu silnika, żeby zmaksymalizować wydajność.

W nowej jednostce zmieniona została średnica i długość kolektora dolotowego, dzięki czemu poprawiono dostarczanie powietrza do silnika. To z kolei przyczyniło się do bardziej liniowego momentu obrotowego i przyspieszenia. Wlot powietrza również się zmienił.

Dalsze korzyści uzyskano dzięki nowej konstrukcji pompy paliwowej, która zapewnia stały przepływ podczas pokonywania zakrętów, oraz mniejszej, wysokoobrotowej pompie układu chłodzenia zaprojektowanej z myślą o wydajności przy dużych prędkościach. Dodano nową chłodnicę oleju chłodzoną wodą.

Przekonstruowano również środkowy odcinek układu wydechowego, dzięki czemu podczas przyspieszania samochód wydaje rasowy „pomruk”, a system Active Sound Control wzmacnia dźwięk silnika w kabinie.

Chcąc zmniejszyć wibracje, w GR86 zastosowano nowe aluminiowe, hydrauliczne poduszki silnika, a także sztywniejszą konstrukcję miski olejowej o nowym kształcie żeber poprzecznych.

Silnik nowego GR86 zestrojono z sześciobiegową skrzynią biegów – manualną lub automatyczną. Przekładnie te odgrywają istotną rolę w charakterystyce auta.

Płynną zmianę biegów przy wyższej mocy silnika uzyskano dzięki zastosowaniu nowego oleju o niskiej lepkości i nowych łożysk. Chcąc w pełni wykorzystać potencjał nowego GR86, kierowca może skorzystać z trybu Track lub wyłączyć system stabilizacji toru jazdy (VSC). Dźwignia zmiany biegów została zaprojektowana tak, by mieć krótki skok i dokładnie dopasować się do dłoni kierowcy.

Wybierając wersję z automatyczną skrzynią biegów, kierowca może zmieniać biegi za pomocą łopatki przy kierownicy. W trybie Sport skrzynia biegów dobiera optymalne przełożenie na podstawie danych o położeniu pedałów gazu i hamulca oraz stanie, w jakim znajduje się samochód. By większa moc silnika była wykorzystywana płynnie, zainstalowano dodatkowe tarczki sprzęgłowe i nową, wysokowydajną przekładnię hydrokinetyczną.

Lekkie i sztywne podwozie

Z przodu zamontowano ukośne belki poprzeczne, które połączyły zawieszenie z elementami nośnymi konstrukcji samochodu. Poprawiło to przenoszenie obciążenia z przednich kół i zmniejszyło boczne przechyły. Specjalne łączniki o wysokiej wytrzymałości połączyły również płytę podłogową i mocowania zawieszenia. Nową strukturę wewnętrzną zyskała również maska. Dzięki tym rozwiązaniom sztywność przedniej części nadwozia została zwiększona o 60%.

Konstrukcja klatkowa z tyłu łączy górną i dolną część podwozia, a nowe łączniki spajają płytę podłogową z mocowaniami zawieszenia. Dzięki temu sztywność skrętna nadwozia została zwiększona o 50%.

W konstrukcji nowego GR86 wykorzystano mocne i lekkie materiały, takie jak tłoczona na gorąco stal o wysokiej wytrzymałości czy aluminium. Zastosowanie klejów strukturalnych na całej powierzchni podwozia poprawiło rozkład naprężeń.

Kolejne kilogramy zaoszczędzono dzięki nowemu projektowi przednich foteli, układu wydechowego oraz wałów napędowych. Pozwoliło to na lepsze wyważenie nowego GR86, w którym stosunek mas przód:tył wyniósł 53:47. Pomimo zastosowania dodatkowych elementów zwiększających bezpieczeństwo, GR86 ma niemal taką samą masę jak GT86.

Zawieszenie

W nowym modelu GR86 zastosowano zawieszenie znane z GT86, czyli niezależne przednie kolumny MacPhersona oraz podwójne wahacze z tyłu. Układ jezdny zestrojono pod kątem jeszcze szybszych reakcji oraz większej stabilności prowadzenia.

Mechanizm różnicowy Torsen o ograniczonym poślizgu zapewnia przyczepność podczas pokonywania zakrętów.

Amortyzatory i sprężyny śrubowe zostały zoptymalizowane tak, by auto prowadziło się bardziej przewidywalnie. Z przodu dodano aluminiowy wspornik mocowania silnika, a usztywniono mocowanie przekładni kierowniczej.

Tylne zawieszenie zostało wzmocnione stabilizatorem, który teraz jest zamontowany bezpośrednio do ramy pomocniczej.

Nowy, zintegrowany silnik wspomagania zamontowany na kolumnie zmniejsza masę i zajmuje mniej miejsca. Mocowanie przekładni zostało usztywnione za pomocą tulei z gumy o zwiększonej sztywności.

Hamulce

Z przodu i z tyłu nowego GR86 zamontowano wentylowane tarcze hamulcowe, odpowiednio o średnicy 294 i 290 mm. W standardzie samochód jest wyposażony w układy wspomagania hamowania – ABS, Brake Assist, kontrolę trakcji (TC), system stabilizacji toru jazdy (VSC) i asystenta ruszania pod górę (HAC), a także system ostrzegania o awaryjnym hamowaniu.

Stylistyka nadwozia

Nadwozie nowego GR86 nawiązuje do nisko zawieszonej, muskularnej karoserii GT86. Samochód nawiązuje też do wspaniałych sportowych aut Toyoty sprzed lat – 2000GT czy Corolli AE86.

Jeśli chodzi o wymiary zewnętrzne, to są one zbliżone do tych z GT86. Nowe auto jest niższe o 10 mm (1310 mm wysokości) i ma szerszy o 5 mm rozstaw osi (2575 mm). Dzięki obniżeniu środka ciężkości punkt biodrowy kierowcy również się obniżył – o 5 mm.

Nowe reflektory LED, które – podobnie jak w GR Suprze – mają układ wewnętrzny w kształcie litery L. Grill otrzymał charakterystyczny dla aut z linii GR motyw siatki. Listwa przedniego zderzaka została wykonana tak, by pomagała zmniejszać opór powietrza.

Wykończone na czarno lusterka mają zakrzywiony kształt, który przyczynia się do lepszej aerodynamiki. Lotki zamontowane przy tylnych nadkolach oraz na tylnym zderzaku pomagają kontrolować przepływ powietrza i poprawiają stabilność auta. W wyższej wersji wyposażenia do krawędzi klapy bagażnika dodano jeszcze spojler.

W nowym modelu Toyoty montowane są 17” 10-ramienne felgi aluminiowe z oponami Michelin Primacy HP lub 18” czarne felgi z oponami Michelin Pilot Sport 4.