Niesamowita walka w końcówce Grand Prix Austrii sprawiła, że niespodziewanym zwycięzcą wyścigu pierwszy raz w sezonie 2024 został kierowca Mercedesa George Russell! Kierowca ekipy z Brackley po kraksie Maxa Verstappena i Lando Norrisa znalazł się w odpowiednim miejscu i przekroczył linię mety przed Oscarem Piastri i Carlosem Sainzem Jr.
Do Grand Prix Austrii praktycznie cała stawka zdecydowała się wyruszyć na oponach pośrednich. Wyjątkiem był Zhou Guanyu, który rozpoczął zmagania na twardej mieszance, a także ruszający z boksów Valtteri Bottas.
Piorunujący start z pole position zaliczył Max Verstappen, który bez problemu obronił swoją pozycję. Czwarte miejsce na rzecz Lewisa Hamiltona stracił Carlos Sainz Jr, który został wyprzedzony na dojeździe do trzeciego zakrętu.
Za TOP 4 w walce o szóste miejsce potężnych strat doznał Charles Leclerc. Kierowca Ferrari doznał uszkodzenia przedniego w pojedynku z Oscarem Piastri i już po pierwszej rundzie toru Red Bull Ring zjechał do boksu na wymianę przedniego skrzydła.
Na szóstym kółku na P4 wrócił Sainz. Hiszpan wrócił na swoją pozycję startową po tym, jak inżynier Hamiltona poinformował go o tym, aby przepuścił swojego rywala ze względu na wcześniejszy nieczysty manewr wyprzedzania.
Na końcu stawki próbujący gonić stawkę Leclerc popełnił błąd w zakręcie nr 9 i w konsekwencji różnicę do kierowcy Ferrari zmniejszył Alex Albon, wyprzedzając Monakijczyka na następnej rundzie w trzecim zakręcie. Po tym manewrze kierownictwo Ferrari wezwało do boksu swojego kierowcę do boksu na drugą wizytę, podczas której w samochodzie z nr 16 zostały zmienione opony na twardą mieszankę Pirelli.
W walce o 12. pozycję Fernando Alonso przekroczył nieco granicę i podczas manewru wyprzedzania źle ocenił dystans do Zhowu Guanyu, przez co doszło to kontaktu między zawodnikiem Kick Sauber i Astona Martina. Hiszpan w wyniku incydentu otrzymał karę 10 sekund do następnego postoju.
Przepisy przekroczył również Hamilton, który za przekroczenie białej linii zjazdu do boksów otrzymał pięć sekund.
Na 23. kółku do boksu zjechała czołówka z Verstappenem i Norrisem na czele. Duet liderów sprawnie został obsłużony przez swoich mechaników, ale obsługa Red Bulla swoją czynność wykonała nieco wolniej, w efekcie czego Norris był bliski zyskania pozycji w pit lane. Lider Grand Prix Austrii zdążył się jednak wbić przed przednie skrzydło McLarena z nr 4, ale sędziowie uznali to zdarzenia za niebezpieczne i uznali ten incydent za niebezpieczny.
Trzecią wizytę w boksie na 34. okrążeniu zaliczył Leclerc. Mechanicy Ferrari w samochodzie Monakijczyka ponownie założyli opony pośrednie, licząc, że sytuacyjne wywołanie samochodu bezpieczeństwa na torze może włączyć kierowcę z numerem 16 do walki o punkty.
Spory zgrzyt dwa kółka później doszedł między zawodnikami Alpine. Pierre Gasly na dojeździe do trzeciego zakrętu podjął próbę wyprzedzenia Estebana Ocona, jednak ustępujący po tym roku z fotela kierowca francuskiego zespołu nie myślał o łatwym oddaniu pozycji koledze, w efekcie czego doszło między nimi do kontaktu, a Gasly nie przesunął się na ósmą lokatę. Nowozakontraktowany kierowca Alpine po kolejnych dwóch kółkach już skutecznie objechał swojego aktualnego kolegę i awansował ja wyższą pozycję.
Na 48. okrążeniu na czwarte miejsce wskoczył Oscar Piastri. Australijczyk na dojeździe do „trójki” udanie zakończył manewr wyprzedzania na Hamiltonie i tym samym za plecami liderującego Verstappena podążała dwójka kierowców McLarena.
Na około dwadzieścia okrążeń przed metą Verstappen zaczął mieć problemy ze swoim samochodem, co zachęciło Norrisa do podjęcia walki o zwycięstwo w Grand Prix Austrii. Brytyjczyk jak cień podążał przy pomocy DRS za swoim dobrym okrążeń przez kilka okrążeń, po czy na 59. kółku skutecznie zaatakował lidera Red Bulla i objął prowadzenie w wyścigu. Radość zwycięzcy tegorocznego GP Miami nie trwała jednak długo i podobnie jak w sobotnim sprincie Verstappen odzyskał pozycję w czwartym wirażu.
W międzyczasie sędziowie postanowili zająć się przekroczeniem limitów toru przez brytyjskiego kierowcę McLarena, który pod presją starał się wykorzystywać każdy centymetr toru na objęcie prowadzenia.
Osiem kółek przed metą Norris od wewnętrznej podjął kolejną próbę zyskania pozycji, ale Verstappen umiejętnie się obronił.
Kluczowe dla Grand Prix Austrii było 64. okrążenie, kiedy duet liderów zderzył się ze sobą, w efekcie czego przebili swoje opony i prowadzenie objął George Russell!!! Po kolizji do boksu zjechał Norris, który decyzją zespołu postanowił nie kontynuować wyścigu w wyniku grubszych uszkodzeń i wycofał się rywalizacji.
Tym samym na ostatnich okrążeniach brytyjski kierowca Mercedes bezpiecznie dowiózł prowadzenie do mety, którą przekroczył przed Oscarem Piastri i Carlosem Sainzem! CO TO BYŁA ZA KOŃCÓWKA WYŚCIGU!
Wyniki Grand Prix Austrii:
RACE CLASSIFICATION (LAP 71/71)
Russell takes his second victory in F1 💪
Bravo, George 👏👏👏#F1 #AustrianGP pic.twitter.com/NJTVKXMDNh
— Formula 1 (@F1) June 30, 2024