GSMP: Waldemar Kluza wygrywa pierwszy wyścig sezonu

1169
fot. Grzegorz Kozera

Oficjalnie, kości Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski zostały rzucone! Za nami pierwsza runda GSMP 2023, sobotni etap ORLEN 20. Wyścigu Górskiego Prządki. Na trasie Korczyna – Czarnorzeki najszybszy okazał się Waldemar Kluza, który o około półtorej sekundy pokonał Grzegorza Różalskiego. W końcówce karty rozdawała kapryśna pogoda, kierowcy starali się uciec przed zbliżającą się ulewą.

Tłumy kibiców na starcie, zamknięta trasa łącząca Korczynę z Czarnorzekami oraz wściekły ryk wydechów wypełniający podkarpackie pagórki? To znak, iż rozpoczęliśmy kolejny sezon Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski! Za nami pierwszy dzień rywalizacji w ramach jubileuszowego, 20. Wyścigu Górskiego Prządki. Zwycięzcą inauguracyjnych podjazdów był Waldemar Kluza, choć po plecach deptał mu Grzegorz Różalski. Stawka premierowej rundy GSMP musiała walczyć z czasem aż na dwa sposoby. Po pierwsze, wykręcając możliwie jak najlepszy wynik. Po drugie, starając się uciec przed… zbliżającą się ulewą! Opady deszczu mocno wywróciły plany organizatorów, nie wszyscy zawodnicy zostali dziś sklasyfikowani…

fot. Daft Racing – oficjalny profil Facebook

Pogoda płata figle

Poranne podjazdy treningowe poszły dziś bardzo sprawnie, nie doszło do żadnej, większej kolizji. Nie obyło się jednak bez usterek… Wielkiego pecha miał ubiegłoroczny wicemistrz, Sebastian Stec. W jego Mitsubishi poddał się silnik. Kłopoty miał też Szymon Piękoś, który uszkodził felgę. Nie lada kłopot sprawiła też usterka Krzysztofa Kurasza, który rozlał sporą ilość oleju. Szybko okazało się, iż pojedynek o zwycięstwo stoczą ze sobą Waldemar Kluza i Grzegorz Różalski, debiutujący w klasie aut czteronapędowych. Różalski okazał się szybszy podczas pierwszej próby (o jedną dziesiątą sekundy), ale Kluza wyraźnie pokonał rywala w finałowym przejeździe. Ostatecznie groźnie wyglądający Mitsubishi Lancer AMS był lepszy o przeszło półtorej sekundy. Podium pierwszej odsłony GSMP uzupełnił Jędrzej Szczęśniak z Daftcode Racing, w monstrualnym, tylnonapędowym Lamborghini Huracanie SuperTrofeo.

Do stawki GSMP dołączyli zawodnicy startujący na codzień w wyścigowym turnieju Maluch Trophy. Spośród dziewięciu kierowców „poczciwych” Fiatów 126p triumfował Oskar Klimek. Grupa historyczna padła łupem Wojciecha Myszkiera, startującego w Volkswagenie Golfie. Podopieczny Automobilklubu Wielkopolskiego zostawił rywali na około dwanaście sekund. Spore zamieszanie wywołała kapryśna pogoda… Synoptycy zapowiadali, że około godziny 17:00 spadnie deszcz. Zwiastowały to także ciemne chmury. Rozpoczęła się więc walka z czasem – zawodnicy chcieli pokonać trasę jak najszybciej i zdążyć przed ulewą. Ta sztuka nie udała się kierowcom w konstrukcjach z otwartym nadwoziem. Pochodząca ze Słowacji Anna Ambruz zdecydowała się spróbować swoich sił, co zakończyło się niegroźną wizytą w okolicznym rowie. Zespół sędziów podjął decyzję o wstrzymaniu ścigania w owej dywizji…

Sumarycznie wystartowało około 80 kierowców z Polski, Słowacji i innych państw Europy.

GSMP
fot. Grzegorz Kozera

Zwycięzcy pierwszej rundy GSMP

1: Waldemar Kluza, Mitsubishi Lancer AMS
2a: Grzegorz Różalski, Mitsubishi Lancer Evo IX
2b: Michał Różalski, BMW E36
3a: Radosław Ćwięczek, Mitsubishi Lancer Evo
3b: Roman Baran, Mitsubishi Lancer
4a: Herbi, Mitsubishi Lancer
5a: Leon Zardzewiały, Honda Civic
5b: Konrad Strzeżysz, Honda Civic
5c: Peter Kacvinsky, Renault Clio
Nat: Arkadiusz Borczyk, Honda Civic
HS2: Paweł Hoffman, Saab 96
HS4: Wojciech Myszkier, Volkswagen Golf
Maluch Trophy: Oskar Klimek, Fiat 126p

Należy pamiętać, iż nie są to wyniki ostateczne. Brakuje bowiem triumfatora kategorii 2…

GSMP
fot. gsmp.pzm.pl

Poranna wspinaczka

Do walki na trasie Korczyna – Czarnorzeki powracamy jutro o poranku. O 9:00 rozpocznie się pierwszy podjazd treningowy otwierający niedzielną, drugą rundę Mistrzostw Polski. Co dość istotne, stawka Międzynarodowego Pucharu FIA w Wyścigach Górskich oraz Mistrzostw FIA Strefy Europy Centralnej traktowała sobotni etap wyłącznie w charakterze treningu. Ich batalia rozpoczyna się dopiero w niedzielę, wszystkie podjazdy liczone będą do klasyfikacji. Czekamy na rozstrzygnięcie problemu przerwanej rywalizacji w kategorii 2. (konstrukcje z otwartym nadwoziem). Najprawdopodobniej jeden z treningów zostanie przemianowany na podjazd wyścigowy, który określi układ sił sobotniej, wstrzymanej przez organizatora rundy.

Więcej informacji o obecym sezonie GSMP znajdziecie na oficjalnej stronie mistrzostw. Po najgorętsze wiadomości ze świata górskiej rywalizacji zapraszamy Was na rallyandrace.pl. Za pomoc w przygotowaniu artykułu dziękujemy Jakubowi Zalega oraz serwisowi gsmp.pl.

W Rally and Race cenimy sobie zdanie naszych czytelników. Zachęcamy więc do wyrażania własnych opinii i dyskusji w mediach społecznościowych. Jesteśmy też otwarci na wymianę argumentów. Wspólnie budujmy i wspierajmy społeczność kibiców oraz polski motorsport!