Historia Skody w rajdach – od WRC do dziś

1201
Skoda Octavia 2002 rally argentina –Gardemaister

Historia czeskiej marki w sporcie samochodowym jest niezwykle bogata. Tym razem jednak przypomnimy czasy od mało udanej Octavii i Fabii WRC po dzisiejszą Fabię R5, która nadal jest sukcesem Skody na międzynarodową skalę. Oto historia Skody w WRC. 

Z czasem przyszła spora zmiana. Skoda Octavia WRC została zastąpiona przez mniejszą Fabię, na której spoczywały duże ambicje związane ze startami w Mistrzostwach Świata. Nowy samochód został przygotowany pod najnowsze wymagania klasy WRC. Mała oraz kompaktowa Skoda została zaprezentowana w czasie Salonu Samochodowego w Genewie w 2003 roku. Po oficjalnej premierze producent wyprodukował 2500 egzemplarzy, aby produkcja rajdowej wersji mogła ruszyć pełną parą. Jako baza do tej konstrukcji posłużyła cywilna Skoda Fabia RS.

Wersja WRC była napędzana czterocylindrowy silnikiem benzynowym. Napęd był przenoszony na wszystkie cztery koła, a resztę dopełniała sześciobiegowa sekwencyjna skrzynia biegów. Układ hamulcowy był tarczowy, a przednie i tylne zawieszenie było wyposażone w kolumny McPhersona. Zmiany dotknęły także aerodynamiki, a dokładnie mówiąc przedniego zderzaka, który został wydłużony. W tym samym roku rozpoczęły się pierwsze testy zupełnie nowej konstrukcji. Pierwsze naleśniki zawsze są spalone i tak było tym razem. Pierwsze prototypowe wersję miały problem z dociskiem tylnej części samochodu i z tylnim spojlerem. Mimo problemów szefostwo Skody liczyło na osiągnięcie dużego sukcesu na międzynarodowej arenie. Nowa Fabia miała być konkurencyjna oraz innowacyjna.

Skoda w WRC – Ambicje wyprzedzające realne szanse

Mimo, że Skoda Fabia WRC była świetnie przygotowana do jazdy na najwyższym światowym poziomie to niestety w praktyce okazało się, że będzie znacznie trudniej osiągnąć dobry wynik. Wcześniejsze zapowiedzi o wielkich możliwościach tej konstrukcji nie sprawdziły się w rzeczywistości. Kilka pierwszych startów na trasach Mistrzostw Świata było zupełnie nieudanych. Ale każdy myślał, że dobre rezultaty przyjdą z czasem i nadzwyczajnie w świecie trzeba dać czas na rozwój nowego samochodu. Mijały kolejne tygodnie, miesiące, a pozycji na podium oraz wygranych odcinków na próżno było szukać.

Fabia WRC zyskała miano przyzwoicie wyglądającegO “wurca” i na tym skończyły się jej sukcesy. Po dwóch sezonach bez wyników w 2005 została wprowadzona wersja Evo 2. Lepszy rozkład masy, zmiana turbosprężarki, małe poprawki przy błotniku i zderzaku, to miało pomóc w tym, aby Fabia mogła być jeszcze szybsza by jej kierowcy mogli walczyć o lepsze pozycję.

Jednym ze znanych kierowców Skody Fabii WRC był Colin McRae. Pod koniec swojej kariery Szkot zaliczył dwa starty w rundzie Mistrzostw Świata. W domowym Rajdzie Wielkiej Brytanii był siódmy w klasyfikacji generalnej. Dobry wynik w czołowej piątce mógł dowieść w Australii, ale awaria sprzęgła uniemożliwiła dalszą jazdę.

Skoda w WRC – Koniec epizodu w Mistrzostwach Świata

Projekt Fabii w klasie WRC dobiegł końca. Był to ostatni model jaki Skoda wystawiała jako zespół fabryczny. Niedługo po wycofaniu Fabii WRC zespół z Mladej Bolesław wycofał się z Mistrzostw Świata. Ale to nie był koniec. W 2007 roku światło dzienne ujrzała Skoda Fabia S2000. Wtedy też objawił się niebywały talent jakim jest Jan Kopecky, który zapewne wtedy nie sądził, że z tą marką zwiąże się na kolejne ponad 13 lat. W latach 2009 – 2014 załogi korzystające z tego samochodu zdobyły, aż 50 tytułów mistrzowskich w różnych cyklach oraz krajowych czempionatach. Do tego dorobku swój sukces dołożył Grzegorz Grzyb, który za kierownicą Fabii S2000 zdobył dwa tytuły Mistrza Słowacji.

Skoda w WRC – Skoda Fabia R5

Trzecia generacja Skody Fabii także ujrzała swoje odzwierciedlenie w sporcie samochodowym. FIA zaprezentowała nową klasę R5. I tak powstała Skoda Fabia R5 stworzona na potrzeby startów w tej kategorii. Ten samochód to był strzał w dziesiątkę. Konstrukcja ta podbiła cały świat. Obecnie w każdym krajowym czempionacie możemy podziwiać przynajmniej kilka takich Fabii. Są to samochody konkurencyjne w klasie R5 oraz nie tylko. Dowodem na to jest fakt, że zespół Skoda Motorsport przez cztery lata z rzędu zdobywał tytuł mistrzowski w WRC 2.

W zeszłym sezonie zadebiutowała wersja Evo, która klasyfikuję się do klasy Rally2. W Polsce Skoda w tej specyfikacji została po raz pierwszy zaprezentowana podczas październikowych testów w 2019 roku Mikołaja Marczyka na odcinkach w okolicach Duszników-Zdrój. A już w tym roku czeski producent dołoży kolejne zmiany, które jeszcze bardziej udoskonalą Fabię. Poprawki te dotyczą m.in nowej skrzyni biegów oraz zwiększenia prędkości maksymalnej. Aktualnie wszystkie prywatne Fabię zostają aktualizowane o nowy pakiet.