wtorek, 3 sierpnia, 2021
0,00 PLN

Brak produktów w koszyku.

Strona główna Rajdy INNE Ice Drift przegrał walkę ze zmianami klimatycznymi

Ice Drift przegrał walkę ze zmianami klimatycznymi

Przygotowani byliśmy na 200%! Z klimatem jednak nie mamy szans się mierzyć – mówi Sebastian Luty, lider Teamu Avalon Extreme Racing, który w sobotę 6 marca miał ruszać na wyprawę do Szwecji. Celem przedsięwzięcia, nazwanego Avalon Extreme Ice Drift 2021, było przygotowanie do sezonu motorsportowego 2021. W tym roku zespół Sebastiana planuje intensywną serię startów w cyklu zawodów w formule Time Attack organizowanych w całej Polsce, a także wyjazdy do Włoch, by powalczyć o mistrzostwo ligi Time Attack Italia. 

Wstępem do tego trudnego sezonu miało być 10 dni treningu, rywalizacji i testów na zamarzniętym jeziorze Södra Lötsjön, niedaleko szwedzkiego miasta Sälen. Tradycyjnie zimą przygotowywanych jest tam kilka torów wyścigowych, na których, w absolutnie skrajnych warunkach, na ponad półmetrowym lodzie i przy temperaturach w okolicach -10⁰C, zespoły mogą doskonalić umiejętności jazdy w kontrolowanym poślizgu, poprawiać współdziałanie, sprawdzać techniczne możliwości samochodów przygotowywanych do startu w zawodach.

„Telefon we wtorek wywrócił wszystkie nasze plany do góry nogami. Po raz pierwszy od 15 lat, od kiedy można w zorganizowany sposób rywalizować zimą na jeziorze Södra Lötsjön, zarządcy tego miejsca musieli skrócić sezon zmagań motorsportowych na lodzie i odwołać rezerwacje. Powód? Niestandardowo wysokie temperatury i topniejący lód, którego bezpieczna grubość jest warunkiem krytycznym, by móc wjechać na taflę samochodami. Dlatego codziennie wykonywane są odwierty, by sprawdzić stan pokrywy lodowej i jej wytrzymałość. Wczoraj okazało się, że granice bezpieczeństwa są zagrożone i decyzja mogła być tylko jedna – zamknięcie torów. Taką informację otrzymaliśmy w ciągu dnia, na ostatniej prostej przygotowań do wyjazdu. Dosłownie na gorących telefonach próbowaliśmy jeszcze poszukać innej lokalizacji, ruszyć bardziej na północ, zawalczyć o realizację projektu. Ale na to było za późno. To potężny cios dla całego naszego zespołu” –  Sebastian Luty, lider Teamu Avalon Extreme Racing

Globalne ocieplenie klimatu to problem od lat podnoszony przez środowiska naukowe i międzynarodowe organizacje ekologiczne. Obserwacje prowadzone przez ekspertów unijnej Służby Klimatycznej „Copernicus” pokazują, jak systematycznie podnosi się globalna temperatura w każdym zakątku Ziemi. Jej wzrost jest szczególnie mocny w ostatnich czterech dekadach, ale z niewielkimi wahaniami trwa od początku XX w. Przy czym w Europie ocieplenie jest prawie dwukrotnie mocniejsze niż średnio na całym globie. Początek roku 2021 w regionie Dalarna w Szwecji, gdzie położone jest Sälen, przyniósł rekordowy wzrost temperatur do poziomu +9⁰C.

„Kiedy rozmawialiśmy rok temu z zarządcami torów na jeziorze Södra Lötsjön, poruszaliśmy wątek zmian klimatycznych i tego, że średnie temperatury prędzej czy później wzrosną wszędzie. Za oknem trzaskał wówczas mróz, a pokrywa lodu na jeziorze miejscami sięgała metra. Nikt nie spodziewał się, że już rok później nasze obawy zaczną się realizować„ – Sebastian Luty

W skład ekipy Avalon Extreme Racing, realizującej ideę „Prawdziwy sport jest jeden” wchodzą Sebastian Luty – uznany kierowca wyścigowy na co dzień startujący w formule Time Attack na szybkich, płaskich torach, a przy tym prawdopodobnie jedyny sparaliżowany w 95% kierowca wyścigowy na świecie oraz Maciej „Maney” Manejkowski, v-ce Mistrz Polski w formule Rallycross w roku 2020. Prawdziwą gwiazdą teamu jest także Hooligan – Hyundai i20 WRC Proto, jedyne auto wyścigowe na świecie, prowadzone za pomocą 2 joysticków. Samochód ten został w garażu zespołu specjalnie zmodyfikowany, by stawić czoła trudnym, szwedzkim warunkom.

„Pracowaliśmy przy Hooliganie po kilkanaście godzin dziennie. To będzie dla tego auta pierwszy pełny sezon startów w zawodach. A trzeba mieć świadomość, że musimy w przypadku tego pojazdu połączyć ogień z wodą – z jednej strony maksymalnie podnieść możliwości samochodu do rywalizacji z innymi zespołami, a z drugiej – zainstalować dodatkowe systemy pozwalające na prowadzenie samochodu przez osobę z niepełnosprawnością. To nie jest łatwe zadanie, dlatego tak ważna dla nas jest możliwość testów przed startami w zawodach. Mamy dziś pewność, chociażby po jazdach które realizowaliśmy w ostatni weekend, że samochód jest perfekcyjnie przygotowany. Duma nas rozpiera. Ale to w Szwecji mieliśmy ostatecznie sprawdzić, jak Hooligan kierowany przez Sebastiana radzi sobie w najtrudniejszych warunkach. Dziś musimy na szybko organizować serię jazd testowych na torach w Polsce, ale cóż, takie życie. Nie poddajemy się. Damy radę!” –  Maciej Manejkowki, szef ekipy technicznej Avalon Extreme Racing

Zespół Avalon Extreme Racing już dziś zapowiada przygotowania do wyprawy do Szwecji w przyszłym roku.

Wszyscy widzimy, co się dzieje. Zmiany klimatyczne dotykają każdego miejsca na Ziemi. W tym roku pokrzyżowały nam plany, ale za rok po prostu przesuniemy całe przedsięwzięcie o miesiąc wcześniej i być może znajdziemy lokalizację jeszcze bardziej na północ. A dziś skupiamy się już na planowaniu startów. Mam świetnie przygotowane auto, mamy bardzo rozbudzone ambicje i bojowe nastawienie. Zobaczycie, Hooligan będzie gwiazdą tegorocznych startów w formule Time Attack.

redakcjahttp://rallyandrace.pl
Profil redakcyjny dla artykułów stworzonych przez kilku naszych redaktorów.

RALLY AND RACE NA INSTARGRAMIE

NOWOŚCI

Zwycięstwo mistrza – Rokita i Ślęczka triumfatorami Valvoline Rajdu Małopolskiego

Po pasjonującej walce, która trwała do ostatnich metrów finałowego odcinka specjalnego, Michał Rokita i Rafał Ślęczka wygrali...

Grand Prix Węgier – 5 przemyśleń po festiwalu chaosu

Ciężko jest znaleźć jedno słowo opisujące wyścig na Węgrzech. Za nami niesamowity spektakl, pełen zwrotów akcji, dramaturgii...

IV Runda Inter Cars Tuning RACE DAY – on-board Civic K24

IV Runda Inter Cars Tuning RACE DAY
IV Runda Inter Cars Tuning RACE DAY - Tor Jastrząb 31.07.2021, był czwartą rundą cyklu. Pokażemy z...

Polak zdobywa mistrzostwo Drift Masters European Championship na rundę przed końcem cyklu!

Fot. Worthouse Drift Team
Cóż to był za weekend! Emocje jakich nie da się przeżyć w żadnej innej sytuacji oraz jazda,...

Rallycross Poznań – action video

Filmowe podsumowanie rywalizacji na nowym torze Rallycross Poznań podczas Mistrzostw Polski Rallycross i Pucharze Polski Autocross.   https://rallyandrace.pl/tor-rallycross-poznan-juz-bez-tajemnic/

NAJPOCZYTNIEJSZE

Fabia R5 vs Gaz 51, czyli estońska przygoda Zapały

Mariusz Zapała w niecodzienny sposób zakończył udział w Samsonas Rally Rokiskis. Mimo jednego zdarzenia to właśnie druga sytuacja sprawiła o zapadnięciu decyzji o wycofaniu...

Stajnia Retrotechnology poszerza flotę o dwa Fiaty

Rybnicka stajnia od pewnego czasu buduje dział retro, w którym znalazły się już takie auta jak: Autobianchi A112 Abarth, Fiat 500 czy 126 p....

Bez starych WRC i S1600 od 2022

Czesi podjeli radykalną decyzję. Od sezonu 2022 samochody klasy WRC i S1600 nie będą mogły zdobywać punktów w Mistrzostwach naszych południowych sąsiadów. Automobilklub Czeski POinformował...
00:07:34

Ice Challenge 2021

Najciekawsze ujęcia z zimowych przejazdów podczas Ice Challenge we Włoszech 2021. W akcji auta rajdowe jak i rallycrossowe. Wszystkie w pięknej zimowej scenerii.