Inter Europol Competition po raz czwarty w Le Mans

Wyścig 24h Le Mans odbędzie się w tym roku już po raz dziewięćdziesiąty, a więc obchodzi mały jubileusz. Mały, bo wielki będzie za rok, gdy świętować będzie swoje stulecie. Pierwsza edycja odbyła się w roku 1923, a potem wyścig organizowany był corocznie, z wyjątkiem roku 1936 (strajk) i lat 1940 – 1948 (druga wojna światowa).

Jednak polskie tradycje związane z największym maratonem świata nie są bogate. W 2015 roku na starcie pojawił się po raz pierwszy polski kierowca – Kuba Giermaziak, który ukończył wyścig na siódmym miejscu w klasie GTE Am, a na następny akcent musieliśmy czekać kolejne 4 lata.

W 2019 roku na starcie stanął po raz pierwszy polski zespół Inter Europol Competition, który od tamtej pory co roku pojawia się w Le Mans. W dniach 11 – 12 czerwca zamelduje się na polach startowych po raz czwarty z rzędu. Pierwsze dwa występy były pechowe. Zawodny samochód Ligier nie pozwolił walczyć o czołowe miejsca. Gdy przed rokiem zmieniono konstrukcję na znacznie bardziej dopracowany i niezawodny prototyp marki Oreca, od razu pojawił się wynik na miarę oczekiwań i ambicji. Kuba Śmiechowski, Alex Brundle i Renger van der Zande wywalczyli znakomite piąte miejsce w stawce 25 załóg, trzecie wśród zespołów zdobywających punkty do klasyfikacji mistrzostw świata.

fot. FIA WEC – oficjalny profil Facebook

Tym razem polski zespół robi kolejny krok naprzód i wystawia w Le Mans nie jeden, a dwa prototypy Oreca klasy LMP2 w charakterystycznych żółto-zielonych barwach. W kokpicie samochodu z numerem 34 zasiądą Polak Kuba Śmiechowski, Meksykanin Esteban Gutierrez oraz Brytyjczyk Alex Brundle.  Drugim samochodem z numerem 43 pojadą Brazylijczyk Pietro Fittipaldi,  Szwajcar Fabio Scherer oraz Duńczyk David Heinemeier Hansson.

 Oto, co na kilka dni przed startem powiedział specjalnie dla polskich kibiców Wojciech Śmiechowski, właściciel zespołu:

– Po raz pierwszy wystawiamy w tak dużym wyścigu dwa samochody, a dodatkowo jeszcze prototyp LMP3 w wyścigu towarzyszącym pod nazwą Road to Le Mans. Wyzwanie logistyczne dla naszego teamu jest zatem ogromne. Podobnie jak inne zespoły mamy problemy z otrzymywaniem na czas zamawianych części, co jest związane z sytuacją na świecie. Dlatego również z opóźnieniem otrzymaliśmy drugi samochód. Wszystko razem oznacza, że jest to ogromny wysiłek dla zespołu, tym bardziej, że trochę nie planowaliśmy tak szybkiego rozwoju.

– Jakby tego było mało, mamy kilka nowych osób w zespole na kluczowych stanowiskach, między innymi nowych inżynierów, bardzo dobrych i doświadczonych. Liczymy, że wniosą dużo swojej wiedzy i świeżego podejścia.

fot. Inter Europol Competition – oficjalny profil Facebook

 – Chcę podkreślić, że mamy bardzo dobre, wyrównane składy załóg. Obydwie stać na dobry, a nawet bardzo dobry wynik. Nie ma samochodu numer 1 czy numer 2. Obydwie załogi będą traktowane w identyczny sposób. Oczywiście, gdyby w trakcie wyścigu okazało się, że jedna z nich ma po drodze jakieś przygody i notuje straty, będziemy na bieżąco modyfikować strategię. Uważam, że pomimo trudności, o których wspomniałem jesteśmy dobrze przygotowani do wyścigu. Wykorzystamy całe swoje doświadczenie zdobyte w dotychczasowych trzech startach w Le Mans.

 – Ten sezon nie przebiegał do tej pory po naszej myśli. Szczęście nie było po naszej stronie, ale to motywuje nas jeszcze bardziej do walki. Marzymy o miejscu na podium w klasie LMP2, ale konkurencja jest niezwykle mocna, chyba najmocniejsza w najnowszej historii wyścigu Le Mans, jak sięgam pamięcią. W tej sytuacji, realnie patrząc powtórzenie ubiegłorocznego piątego miejsca byłoby sukcesem. Sam fakt, że jesteśmy w takim gronie, że walczymy o czołowe miejsca w Le Mans z najlepszymi na świecie, to coś, o czym nie śniło nam się jeszcze kilka lat temu. Trzymajcie za nas kciuki!

Na starcie wyścigu staną 62 samochody, najwięcej – aż 27 w klasie LMP2. Okrążenie toru liczy 13,626 km. Samochody jeżdżą w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara.

fot. Inter Europol Competition – oficjalny profil Facebook

Harmonogram weekendu (według czasu środkowoeuropejskiego CET)

 

Piątek, 3 czerwca – sobota 4 czerwca

Badanie kontrolne

 

Niedziela, 5 czerwca

9.00 – 13.00        Test

14.00 – 18.00     Test

 

Wtorek, 7 czerwca

14.00 – 15.00     Sesja autografów

 

Środa, 8 czerwca

14.00 – 17.00     Trening dowolny 1

19.00 – 20.00     Sesja kwalifikacyjna

22.00 – 00.00     Trening dowolny 2

 

Czwartek, 9 czerwca

15.00 – 18.00     Trening dowolny 3

20.00 – 20.30     Sesja Hyperpole

22.00 – 00.00     Trening dowolny 4

 

Piątek, 10 czerwca

17.00 – 19.30     Parada kierowców

 

Sobota, 11 czerwca

10.30 – 10.45     Sesja Warm Up

16.00                     Start wyścigu 24h Le Mans

 

Niedziela, 12 czerwca

16.00                     Meta wyścigu 24h Le Mans

 

 

Kalendarz WEC 2022 z udziałem zespołu Inter Europol Competition

18 marca                                             1000 mil Sebring

7 maja                                                 6h Spa-Francorchamps

11/12 czerwca                                  24h Le Mans

10 lipca                                                6h Monza

11 września                                       6h Fuji

12 listopada                                      8h Bahrain