środa, 8 grudnia, 2021
0,00 PLN

Brak produktów w koszyku.

Strona głównaAktualnościJak się poprawiały czasy okrążeń bolidów F1 na przestrzeni lat?

Jak się poprawiały czasy okrążeń bolidów F1 na przestrzeni lat?

Formuła 1, królowa motorsportu, przez lata ewoluowała, a wraz z rozwojem technologii zmieniały się bolidy, ale czy stawały się szybsze? Temat zbadał Driver61. Serwis pokazał, jak na przestrzeni lat zmieniały się czasy okrążeń bolidów F1.

Dla fanów F1, w szczególności miłośników excela, będzie to ultraciekawy materiał. Serwis Driver61 sporządził zestawienie, z którego możemy wyczytać, jak w poszczególnych sezonach, zmieniało się tempo bolidów F1. To nie wszystko, aby dane te były miarodajne, uwzględniono również zmiany reguł i przepisów, zmiany w konstrukcjach mechanicznych bolidów oraz układów torów.

Z roku na rok coraz szybciej

Co ciekawe największa poprawa czasów okrążeń nastąpiła początkowo w latach 50., kiedy to samochody przeszły na układ z silnikiem umieszczonym centralnie. W latach 60., inżynierowie zaczęli podchodzić bardziej kreatywnie do prowadzenia bolidu. Z kolei na  początku lat siedemdziesiątych zagłębiono się mocno w temat aerodynamiki. Skutkowało to skróceniem czasów okrążeń odpowiednio o 10, 11 i 12 sekund. Wiele znaczących zmian w przepisach od lat 70. aż do roku 2000, spowodowało poprawę czasy okrążeń – odpowiednio w każdej dekadzie o 8, 5, 5 i 4 sekundy.

Czasy okrążeń, a bezpieczeństwo

Nie każda zmiana w przepisach powodowała poprawę czasów okrążeń. Wiele z nich miało na celu głownie poprawę bezpieczeństwa, inne były podyktowane wyrównaniem pola walki w zespołach. Po straszliwym wypadku Niki Laudy w 1976 roku i śmiertelnej katastrofie Ayrtona Senny w 1994 roku bolidy zwolniły średnio o 2-3 sekundy!


To jak z tą poprawą czasów okrążeń, na przestrzeni lat

Żeby mieć punkt odniesienia co do opisanych zmian, Driver61 umieścił na wykresie, niebieskie linie, które pokazująm jak zmieniały się najszybsze czasy okrążeń bolidów Formuły 2, Formuły 3 i Formuły 4 w 2020 roku. Co ciekawe, obecne bolidy F4 dorównują szybkością… bolidom F1 z początku lat 70., nowoczesne bolidy F3 są tak szybkie, jak bolidy F1 z początku lat 80., a współcześni zawodnicy F2 mogliby dotrzymać kroku bolidom F1 z początku lat 90.

Poniżej link do dokładnej analizy, której podjęła się ekipa z Driver61.

Małgorzata Piasecka
Maniaczka czterech kółek od dzieciństwa. Benzynę ma we krwi. Z dużym zainteresowaniem śledzi zmagania w rajdach / rallycrosie / wyścigach. Zawodniczka z licencją, zaczynająca zabawę rallycrossie, w klasie RWD Cup.

RALLY AND RACE NA INSTARGRAMIE

NOWOŚCI

Fiat Panda 1 by M-Sport – 300KM

Fiat Panda 1 generacji przygotowany przez M-SPORT. Panda posiada silnik 1.6-litre Ford EcoBoost o mocy 300 KM...

Niespodzianka Rajdu Barbórka – Michał Ratajczyk

Przejazdy załogi Michał Ratajczyk i Jędrzej Szcześniak to zaskoczenie i nie mała sensacja bardzo dobrej formy podczas...

Moto-Mikołaj Rzeszów 2021 – video

Moto Mikołaj Rzeszów 2021
Moto-Mikołaj organizowany przez Automobilklub Rzeszowski odbył się w tym roku 5 grudnia. Impreza odbyła się w formie...

Andrea Adamo kończy współpracę z Hyundai Motorsport

Andrea Adamo
Andrea Adamo ze skutkiem natychmiastowym przestaje pełnić funkcję szefa sportowego Hyundaia. Poinformował o tym oficjalnie Hyundai Motorsport....

Toyota Yaris GR Sport, czyli wersja poprawiona już w Europie

Toyota zaprezentowała nowego Yarisa GR Sport. Nowe auto wzbogaca linię modelową GR Sport w Europie, ale niestety...

NAJPOCZYTNIEJSZE